MA-assistent – reglerne forklaret med kunstig intelligens

Knowit

for

Magistrenes A-kasse

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Tilbage i sommeren 2023 er Magistrenes A-kasse allerede langt fremme og underviser medlemmerne i at anvende ChatGPT til ansøgninger, CV’er og jobsøgning. Det er næsten magisk, hvad man pludselig kan. Gad vide om man også kan bruge AI i sagsbehandlingen?

Sagsbehandlere sidder med store mængder af manuelt arbejde, og realiteten er, at de bruger mere tid og ressourcer på sagsbehandling og spørgsmål om dagpenge, end nødvendigt. Henvendelser, der i princippet kan behandles og besvares med teknologiske kræfter, når svarene er givet i lovgivningen. På den overbevisning indledte Magistrenes A-kasse projektet for at revolutionere sagsbehandlingen ved at implementere en AI-baseret juridisk assistent, der skal understøtte sagsbehandlerne i deres arbejde.

Visionen var klar: Løsningen skulle forbedre og forkorte tiden for sagsbehandling, øge niveauet for medlemsservice og kvalitetssikre rådgivning. Og strategien var:

1: Lave en POC og finde ud af, om idéen har gang på jord
2: Hvis ja – lave en løsning, der virker i hverdagen
3: Hvis det virker i hverdagen, så slip det løs internt (hos sagsbehandlerne)
4: Hvis det virker internt, så slip det løs til medlemmerne

Løsning

Første del bestod af at undersøge spørgsmålet: ”Har dette gang på jord?”. Den juridiske assistent skal give relevante og korrekte svar afgrænset inden for a-kasse domænet. Det betyder, at den hverken må svare på spørgsmål om kageopskrifter, slå op i nyttig info fra ”Heste-Nettet” eller digte svarene selv. Den må heller ikke lægge forespørgsler til omverdenen.

Med den rette promptengeneering kunne vi heldigvis sætte regler og retningslinjer op for assistenten. Derfor kunne vi også styre, at assistenten kun trækker på viden fra lovsamlinger (gældende lov) og afgørelser fra Arvid Databasen (retspraksis). Og så kunne vi, ved at købe det rigtige abonnement hos Open AI, sikre, at data var private, at de opbevares inden for EU og slettes med 30 dages mellemrum – eller nu og her, hvis vi anmoder om det.

Men hvad med at få det til at virke i hverdagen? Det skal være let at justere prompten. Der skal også kunne læses ny lovgivning og nye afgørelser ind pr automatik – så vi baserer svarene på loven, som den er nu, og ikke som den var i sidste måned. Det skal køre automatisk. Og endelig skal vi kunne gemme svarene, så vi ved og kan dokumentere, hvad vi laver.

For i alt 400.000 kr havde vi en løsning, der fungerer i hverdagen. Nu og her har vi en juridisk assistent, der har to hovedfunktioner: 1) Give svar på generelle spørgsmål inden for a-kasse domænet og 2) behandle indkomne sager og klager.

Assistent:
Assistenten kan hurtigt og nemt give svar på spørgsmål inden for dagpengeområdet og er en hjælp i dagligdagen for både sagsbehandlere og medlemmer. Den er til rådighed for at lette det manuelle arbejde, slippe for ventetid eller sikre sig, at man som sagsbehandler giver det rigtige svar til medlemmet. Man stiller ganske enkelt sit spørgsmål til assistenten, hvorefter den vil svare med udgangspunkt i det juridiske materiale, der ligger i systemet.

Sagsbehandling:
Medlemmerne i magistrenes a-kasse er veluddannede, velskrivende og tekstorienterede. Det kræver gå-på-mod at gå i gang med fire siders klagetekst en våd novemberdag. Her hjælper den juridiske assistent med sagsbehandling: Klagen anonymiseres og indlæses. Herefter opsummerer den juridiske assistent klagen i punktform, oplister hvilke love/afgørelser, den lægger til grund for sin vurdering og hjælper sagsbehandleren på vej med en vurdering af klagen. Sagsbehandlingen kan nu løses på den halve tid. Men det er stadig sagsbehandleren, der vurderer og behandler klagen endeligt.

Resultat

Den juridiske assistent er blevet eksamineret af Magistrenes A-kasses juridiske ansvarlige med henblik på at kvalitetstjekke resultaterne, og resultaterne har været imponerende. Med 38 ud af 41 spørgsmål besvaret fyldestgørende eller bedre end forventet, kan det konstateres, at den juridiske assistent har potentiale til at effektivisere sagsbehandlingen betydeligt og sikre præcision og kvalitet i juridiske rådgivninger.

Løsningens succes måles i høj grad i den daglige anvendelse, værdiskabelse og accept i A-kassens arbejdsprocesser. Den juridiske assistent har allerede vist sig at levere resultater på et imponerende niveau i den interne testperiode, og næste skridt er at tilbyde medlemmerne adgang til den juridiske assistent i MA's medlemsunivers. Ved at tilbyde løsningen til Magistrenes A-kasses medlemmer, kan medlemmerne nemt og hurtigt selv finde svar på deres spørgsmål - i forståeligt sprog og uden ventetid.

I alt repræsenterer den juridiske assistent en innovativ tilgang til at transformere sagsbehandling i Magistrenes A-kasse, som formår at kombinere teknisk knowhow, juridisk ekspertise og brugercentreret design. Løsningen er ikke kun et skridt fremad i sagsbehandlingens effektivitet, men også et eksempel på, hvordan AI kan transformere og optimere arbejdsprocesser på tværs af industrier.

Magistrenes A-kasse

Fredi Falk Vogelius

Ansvarlig for AI løsninger

Knowit

Ursula Krogsbøll

Afdelingsdirektør, Digital Strategi & Innovation

Lasse Løvdahl

Chefkonsulent

Samarbejdspartnere


Billeder

Watch Video