Kvinders økonomi i fokus

Wavemaker Denmark

for

Nordea

Kategori :

Type :

andet

Strategi

Økonomi er ikke nødvendigvis blandt de mest populære emner på sociale medier, og det er svært som bank at eksekvere influencer marketing, der både skaber opmærksomhed, relevans og autenticitet. Det er en hårfin balance at sikre dybden i indholdet samtidig med, at indholdet er underholdende for målgruppen – og at målgruppen ønsker at bruge tid med indholdet og interagere med det. Men det må man i den grad sige, at det lykkedes Nordea i samarbejdet med Michella Meier-Morsi.

Mænds formue er i gennemsnit betydeligt større end kvinders, og det skyldes blandt andet lavere løn, fordelingen af barselsorlov og manglende pensionsindbetalinger under barsel og efterfølgende deltidsarbejde. Omdrejningspunktet for indsigtsarbejde var, at rigtig mange kvinder faktisk ikke er klar over, de har en mindre pensionsopsparing end mænd og synes generelt investering virker svært. Strategien med kampagnen var at gøre flere kvinder opmærksomme på denne økonomiske ulighed og få dem til at gøre noget for at minimere uligheden.

Det kan være utrolig svært at finde den perfekte influencer at samarbejde med. Vi skulle både sikre et match med Nordeas målgruppe, men vi skulle også finde en influencer, der formåede at kommunikere komplekse økonomiske emner. Målgruppen for kampagnen var kvinder i alderen 25-45 år, og især kvinder som har været eller stod foran en barsel. Valget faldt endnu en gang på Michella med 78% kvindelige følgere og over 62% i aldersgruppen 25-45 år. Med hele 5 børn fordelt på to barsler (tvillinger og trillinger) og en baggrund som journalist og redaktør, gjorde det hende helt ideel til at løfte opgaven både kvalitativt og kvantitativt.

Løsning

Kampagnen blev eksekveret gennem 2 Instagram reels og 2 Instagram stories. Nordea gav Michella frie tøjler til at være kreativ, og derfor blev indholdet meget kreativt og havde en både sjov og håndgribelig tilgang til et emne, der ellers kan være lidt tungt.

Content var opdelt i to omgange, én om pension og den anden om investering. Content om pensionsforskel brugte den ide at ”hoppe fra år til år” som viste udviklingen i Michellas og hendes mands lønudvikling år for år og den betydning for pensionsopsparingen. Og viste hvordan Michellas løn og pensionsopsparing blev påvirket af barsler. Det hele blev fortalt på en letforståelig måde og var en øjenåbner for mange kvinder. Dette ses tydelige i kommentarer som: ”Tak for at dele denne virkelig vigtige pointe og information! 👏”, “Wow.. det er en af de vigtigst opslag jeg stødte på længe 👍🏼❤️”, ”Tak for at sætte fokus på et vigtigt emne!”

Content pakken omkring investering viste på en humoristisk måde, hvordan især kvinders penge hurtigt forsvinder til diverse indkøb til børnene. Pointen med opslaget var, at man skal tage en snak på hjemmefronten omkring fællesøkonomi, så kvinder kan få lidt mere luft i budgettet til at investere, gerne gennem Nordeas investeringsløsning Nora. Opslaget blev ligeledes taget godt imod og fik kommentarer som: ”Jeg håber virkelig I kan inspirere til at flere tager de økonomiske snakke, for der er SÅ meget forskel ude i familierne og det er netop “småligheden” som er en af de sværeste at få snakket om og finde løsninger til.” og ”Tak for at sætte fokus på det”.

Resultat

Content udgivet 1. februar (resultater per 6/8)
• 3,4 mio. impressions (400% ift. benchmarks)
• 36.000 likes
• 815 kommentarer
• Index 782 besøg ind til nordea.dk i forhold til gennemsnit på tidligere kampagner Michella har lavet for Nordea
• Løft i Google søgninger efter pensionsberegner, hvor gennemsnitlige søgninger gik fra 20-50 impressions til at peake på 80 impressions på udgivelsesdagen.
• Michella og hendes mand blev inviteret i Go’ aften Danmark på Kvindernes internationale kampdag for at fortælle om deres forskellige udvikling i pensionsopsparing og fik gode råd fra Nordeas forbrugerøkonom Ida Moesby.
• TV2 skrev også en artikel på baggrund af interviewet. Artiklen kan læses her: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-03-13-efter-fem-boern-er-hans-opsparing-nu-dobbelt-saa-stor-som-hendes
• Liberal Alliance ville ændre lovgivningen om særeje. Et fokus, der udsprang af denne kampagne. Flere partier bakkede op. Læs artikel her: https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-08-19-liberal-alliance-vil-sikre-kvinder-en-stoerre-del-af-pensionsformuen-i-tilfaelde-af-skilsmisse

Content udgivet 20. februar (resultater per 6/8)
• 1,35 mio impressions (159% ift. benchmarks)
• 5.700 likes
• 146 kommentarer
• Index 554 besøg ind til nordea.dk i forhold til gennemsnit på tidligere kampagner Michella har lavet for Nordea

Det særlige ved denne case er, at den ikke er understøttet af sekundære medier med annoncering, og alle resultaterne altså tilfalder det organiske content. Indholdet har både oplyst og skabt debat, og det har ydermere bekræftet, hvordan influenter kan bruge deres store talerør til vigtige emner og tappe ind i tidsaktuelle samfundsdebatter omkring – i dette tilfælde - ligestilling og skabe reel forandring. Forandring, der i dette tilfælde har skabt flere gode snakke hen over middagsbordet, men også potentiel ændring af lovgivningen.

Nordea

Mia Lunau Thomsen

Senior Marketing Partner

Wavemaker Denmark

Christine Matthesen

Social & Influencer Director

Josefine Sibbern

Senior Media Planner

Michella Meier-Morsi

Influencer

Samarbejdspartnere

Sisu Social
Influencer agentur

Watch Video