Kørmit – Fra station til skrivebord

NoA Ignite

for

DSB Digital Labs

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

DSB sørger for, at mere end 500.000 af os danskere kommer fra A til B hver eneste dag. Og selvom det er mange rejsende, så har DSB en ambition om, at endnu flere af os skal vælge bæredygtige, kollektive transportformer. Analyser viser, at mange af os har en tendens til at fravælge toget som dagligt transportmiddel, hvis der er længere end 800 meter fra endestation til arbejdsplads. Men kan man overhovedet fjerne den barriere og gøre toget til et naturligt og bæredygtigt valg for flere?

Svaret er ja. Med Kørmit.

Løsning

Kørmit er en digital platform, som henvender sig til pendlere og virksomheder. Den giver rejsende mulighed for at bruge alternative transportmidler til den sidste strækning fra station til arbejde. Er du tilmeldt, kan du benytte de el-løbehjul og el-cykler, og på sigt også delebiler, som Kørmit stiller til rådighed. Via GPS-lokation får brugeren overblik over, hvor de forskellige Kørmit zoner og enheder befinder sig, alt imens QR-koder giver nem adgang til at låse enheden op og aflåse igen efter brug.

Med Kørmit har vi skabt en partnerskabsmodel som fungerer 360 grader rundt. Vi forbinder DSB, kommuner, virksomheder og leverandører af el-løbehjul og el-cykler på en platform, som gør den daglige togtur langt mere effektiv og gnidningsfri.

Platformen blev testet af 250 tilmeldte medarbejdere fordelt på ni virksomheder i Danmark. I testperioden kørte brugerne mere end 7.800 ture og over 12.700 kilometer. Dermed har de sparet 18,6 tons CO2 i forhold til, hvis de havde kørt i bil.

Med Kørmit har vi skabt fremtidens mobilitetsplatform, som forbinder rejsen hele vejen fra station til skrivebord, hvilket gør toget til et naturligt og effektivt valg for mange.

Resultat

I prøveperioden har Kørmit bevist sit værd som konceptet, der kan ændre folks rejsevaner, få flere billister til at tage toget og få de unge til fortsat at benytte toget.

Kørmit vækker interesse: F.eks. meldte de 250 testpersoner, vi søgte, sig på rekordtid.

Ved måling fik Kørmit servicen en Net Promoter Score på +65. Personer som før prøveperioden tog bilen er den gruppe, som giver den højeste NPS på +71.

Kørmit servicen har også rykket ved den positive opfattelse af DSB hele 16 point på NPS-skalaen.

Derudover er hele 88% af virksomhederne villige til at betale for Kørmit.

Brugeranalyser og data viser, at Kørmit har potentiale til at mindske trængslen på vejene. F.eks. er 23% af de tilmeldte brugere normalt billister.

DSB Digital Labs

Asger Hemmingsen

Communications Specialist

Jacob Saugman

Head of Digital Labs

Julie Rømer

Product Manager

Justin Daneman

UX Designer

Francisco Domínguez

Business Analyst

Mark Gottenborg

Tech Lead

Jonathan Sharp

Customer Success Agent

Anders Ravn

Developer

NoA Ignite

Christian Steen Jensen

Partner

Bjarke Lautrup-Larsen

Senior Designer

Helle Westendahl

Experience Designer

Clara Herskind Højer Østergaard

UX Researcher

Benjamin Byriel

Experience Designer

Samarbejdspartnere


Billeder

Watch Video