IKEA er en international forretningskæde der sælger boligartikler. I 2018 havde kæden 208.000 medarbejdere og i januar 2018 omfattede IKEA i alt 393 varehuse i 48 lande.
IKEA's varehuse består tildels af en showroom-agtig del, hvor møblerne er opstillet (færdigsamlet) både enkeltvis, men også i større indretninger af stuer, soveværelser, børneværelser, køkkener etc., dels af et stort lager hvor kunderne selv henter de ønskede møbler.
Appen ønskede at benytte mobilens muligheder omkring augmented realitys teknologien for, at bringe netop varehuset hjem i dagligstuen.
Herved får IKEA en mulighed for at bringe mange af dets kunder tættere på sig og skabe et legende univers, hvor man igennem sit engagement i appen bliver bekendt med IKEA's produkter.
Slutteligt ville IKEA gerne formå at afhjælpe at man var tvunget til at tage i et varehus for at kunne få en fornemmelse af, hvordan et givent møbel og dets detaljer så ud.
Istedet for at du skal komme til IKEA, så kommer IKEA til dig.
IKEA Place appen nedbryder behovet for at besøge IKEA’s varehuse for at identificerer, hvad man synes om et givent møbel. Desuden kan appen demonstrere møblet i den rigtige kontekst i hjemmet, således at man kan øge sikkerheden for at man træffer det rigtige produktvalg.
Appen indeholer en lang række features - herunder kan blandt andet nævnes:
- Kurateret inspirationsunivers, hvor man kan gå på opdagelse i forskellige temaer.
- Anvendelse af Augmented Reality teknologierne til at placere 3D møbler som med dets virkelige skalering kan placeres i hjemmet for at skabe en så virkelighedsnært produktoplevelse som det virtuelle univers kan tilbyde.
- Mulighed for at placere adskillige møbler fra kollektioner i et rum på samme tidspunkt, således at forskellige kombinationer/temaer kan afprøves.
- Appen har hukommelse til at huske møbler i rummet, således at man kan placere møbler fra flere forskellige kategorier.
- Overraskelser der gemmer sig indeni udvalgte møbler - herunder et jazz-band der spiller.
- Room sets kan udmåle størrelsen af et rum og placere et sæt af møbler, således at tema kollektioner - a la ‘rene linjer’, ‘roligt og behageligt’, ‘hjemmekontor’ eller lign.
- Overraskende brugeroplevelser indeni udvalgte møbler, når man panorerer tæt på dem - herunder et 3D jazz-band der spiller i Symfonisk musikafspilleren.
- Muligheden for at tilføje møbler til ens ønskeliste, således at denne efterfølgende kan benyttes til indkøb.
- GDPR politik som leveres til brugeren på 3 forskellige niveauer - således at man som bruger selv kan vælge hvor dybt man ønsker at blive oplyst omkring IKEA’s privatlivspolitik.
The IKEA Place appen har modtaget anerkendelse både fra brugerne og internationale medier:
App Store anmeldelse:
4,4/5
Unikke downloads:
+4,5 millioner
Aktive brugere på tværs af 41 lande
App Store Redaktionens udvalgte i livsstils-kategorien
Anbefalede artikler omkring appen i Fast Company, Gizmodo, 9to5mac og Engadget.