BØRNEfonden ville gerne sætte fokus på børneægteskaber i Mali, hvor 82 piger under 15 år hver dag bliver gift bort. Denne forfærdelige praksis skyldes i høj grad fattigdom, og for mange fattige familier kan det være den sidste udvej for at sikre familiens overlevelse.
Som sponsor for et sponsorbarn i BØRNEfonden er man med til at sikre børn og unge en bæredygtig fremtid og er ved hjælp af bl.a uddannelse samtidig med til at sænke forekomsten af børneægteskaber.
BØRNEfonden havde derfor behov for at lave en løsning, der med et simpelt greb kunne gøre problemstillingen omkring børneægteskaber relevant for målgruppen og dermed skaffe flere sponsorer til at støtte deres vigtige arbejde i at forhindre børneægteskaber.
Derudover søgte de en modig løsning, der med et begrænset budget kunne skære igennem et i forvejen overkommunikeret NGO-marked. Så med afsæt i den gamle tradition om at en gom skal spørge sin kommende svigerfar om datterens hånd, satte vi med hjælp fra en 30-årig skuespiller intetanende danske fædre i en svær situation. Nemlig den samme situation som mange malisiske forældre hver dag står i på grund af fattigdom. Den modige skuespiller spurgte nemlig fædrene om han måtte gifte sig med deres unge teenagedøtre. Som forventet var fædrenes reaktioner stærke og deres klare afvisninger af “giftemålet” var med til at highlighte at børneægteskaber er forkert, også selvom det sker i et land langt fra Danmark.
Kampagnen har været en stor succes. Videoen gik hurtigt viralt, og fik dermed spredt det vigtige budskab om at man sponsor i BØRNEfonden kan være med til at give piger i Mali den fremtid de fortjener. Trafikken til BØRNEfondens site steg med 340% ift. til samme periode året før. Og med en gennemsnitlig sponsorat-længde per sponsor på 13 år, har kampagnen været med til at skabe en fremtidig akkumuleret værdi på 17.206.052 dkk og har dermed skabt et return on investment på salget på hele 725%.
Resultater:
- PR reach +8.700.000
- Ad value +700.000 DKK
- Trafik til site +340% ift. samme periode året før
- 2.000.000 mio. views i Danmark
- +26.700 social actions
- YouTube view through rate 79%
- Sales ROI 725%