Det danske landshold var i krise. Opbakningen fra befolkningen var styrtdykket, og både seertal og publikumstal var gået markant tilbage. De tidligere europamestre var samtidig raslet ned af ranglisten og befandt sig som nr. 46 på FIFA's rangliste over verdens landshold - blandt andet som en følge af, at holdet havde misset de seneste to slutrunder.
Med andre ord stod holdet nu med ryggen mod muren: Medmindre man besejrede Polen (nr. 5 i verden), ville man heller ikke kvalificere sig til den næste slutrunde.
Som sponsor for landsholdet besluttede hummel imidlertid at forsøge at genetablere troen på holdet. Og samtidig vise danskerne, at hummel er en dedikeret sponsor, der ikke kun laver polerede reklamer med stjernerne, når holdet har medvind, men også bakker op, når det er svært.
Grundidéen var at bringe fortidens danske fodboldmagi ind i nutiden.
Derfor sendte vi tre fodboldfans tilbage til Nya Ullevi Stadion i Sverige, hvor Danmark som bekendt blev europamestre i 1992. Her fandt de frem til nøjagtigt dét sted, hvor John Faxe Jensen scorede finalens første mål, og gravede dette stykke græs op af banen - og bragte det hjem til Danmark.
Her mødtes de med John Faxe Jensen i Parken, hvor de i fællesskab lagde det magiske græs ned på det tilsvarende punkt i Danmarks nationalarena.
Det hele blev dokumenteret i en video, som blev lanceret på hummels Facebook-side få dage før den vigtige kamp mod Polen. Samtidig blev der udsendt nøje differentierede pressekits til diverse medier (hhv. danske, internationale og fodbold-nichemedier) med forskellige vinklinger og ekstra content. Fx var der en række interviews med John Faxe og behind-the-scenes-materiale.
Det magiske græs fra Nya Ullevi genetablerede troen på landsholdet - både blandt spillere og fans. Landsholdet kvitterede med en magisk aften i Parken, hvor Polen blev besejret 4-0, hvilket viste sig at være det første skridt i et succesfuldt efterår, der kulminerede i Danmarks kvalifikation til VM 2018 i Rusland.
Nok så væsentligt blev hummel positioneret som den dedikerede sponsor, der kan sin fodboldhistorie og forstår, hvad der skal til for at genskabe troen på holdet. Stort set uden paid media skabte vi således bred omtale og skabte forsidehistorier på BT, EB, JP og DR samt en række øvrige medier.
Reach: 1,041,000 personer
PR-værdi: 3.352.469 kr.
Media ROI: 14