Hvert år rejser tusindevis af danskere sydpå for at nyde sydens sol. Desværre vender alt for mange hjem med solskoldninger, som øger risikoen for kræft i huden.
Men hvordan oplyser man danskerne om vigtigheden af fornuftig adfærd i solen, når de er tusinder af kilometer væk på ferie?
Help a Dane Summer Hits er en kampagne, der aktiverede Solkampagnens 12.000 Help a Dane ambassadører på danskernes foretrukne rejsedestinationer til at hjælpe danskerne i solen.
Vi fik lokale ildsjæle til at skrive, producere og instruere fem musikvideoer på lokale sprog, som mindede deres landsmænd om at hjælpe danskerne i solen.
Tanken var, at sommerhits er uundgåelige, når man er på sommerferie. Vores musikalske oplysningskampagne fungerede derfor som en trojansk hest for vores solråd, der dukkede op overalt, hvor danske turister befandt sig: På barer, diskoteker, strande og i taxaer, hvor sommerens hits fylder luften.
De fem musikvideoer, som alle blev produceret lokalt, blev en tværkulturel buket af solråd og syngende indsigter om os danskere, og sangene blev delt og afspillet flittigt på sociale medier.
Hele 67% siger, at kampagnen har fået dem til at huske solbeskyttelse på ferien.
53% siger at de nu ved mere om, hvordan de kan beskytte sig i solen, når de er på ferie.
Kampagnen genererede 231 millioner media impressions.
Musikvideoerne førte os til en overflod af brugerskabte videoer og sange, som blev delt på sociale medier, og kampagnen opnåede mere end 190.000 sociale interaktioner.