Hackereksperimentet

&Co.

for

Codan

Kategori :

Type :

Baggrund

Codan ville slå et slag for online sikkerhed. I dag vokser danske unge nemlig op med en vinkelret nakke og en iPad i skødet. De swiper og scroller med kontrolleret hast, kommunikerer gennem memes og GIF-videoer, spiller online spil med jævnaldrene fra hele verden, og kværner stribevis af YouTube-videoer dagligt. De er de første 'digitale indfødte', som begår sig i en virkelighed, der sameksisterer med smartphonen, computeren og tabletten. Men denne ekstreme digitale færden gør også danske unge voldsomt udsatte.

Forældrene kan snarere kategoriseres som 'digitale indvandrere', og ifølge en undersøgelse fra Codan føler de sig ofte i vildrede i forhold til, hvordan de bedst sikre deres børn online. Generelt er det at navigere i en ny digital virkelighed stadig en anelse fremmedkommende, og derfor har kun de færreste taget en grundig snak med deres børn om, hvilke spilleregler gør sig gældende i det digitale landskab.

Danskerne mangler altså i dag helt fundamentale retningslinjer, som de kan manøvrere efter, når de begår sig digitalt - en samfundsmæssige problemstilling som i høj grad berører os alle. Derfor indledte Codan kampagnen 'sikker online'; et initiativ som skal uddanne danskerne i sikker adfærd på nettet.

Den store udfordring lå dog i at tale sikker internetadfærd, da dette hurtigt bliver et ekstremt kompliceret - for ikke at nævne kedeligt og belærende - emne at italesætte, ikke mindst når et forsikringsselskab er afsender. I håbet om en mere sikker digital verden, lød briefen dermed på at sætte online sikkerhed på dagsordenen ved at gøre emnet relevant og sikre at både børn og forældre ville engagere sig i budskabet.

Derforuden havde Codan et stort ønske om at løfte det interne engagement ved at involvere medarbejderne i kampagnebudskabet.

Løsning

Løsningen blev en film som målgruppen kunne afspejle en virkelighed i: Et tankevækkende hacker-eksperiment, som demonstrerede hvor sikre børn er, når de går online. Eller rettere: hvor sikre de ikke er.

Hacker eksperimentet bestod af en IT-ekspert, samt fem familier med hjemmeboede børn. Under eksperimentet kunne IT-eksperten demonstrere over for forældrene hvordan han, med meget få virkemidler, fik adgang til særdeles følsomme data og information om deres børn. Via delingen af en ofte-benyttet 'hacker-fil' fik hackeren bl.a. direkte adgang til computerens indbyggede kamera, og kunne dermed se direkte ind på barnet, som sad på den anden side af skærmen. Eksperimentet fik med andre ord hurtigt vist danskerne, hvor overraskende nemt det egentlig er at hacke sig ind på en computer, tablet eller telefon.

Eksperimentet, som blev udviklet til en hero-film, blev omdrejningspunkt for den større kampagneindsats omkring online sikkerhed, og blev lanceret den 20. marts på tværs af diverse digitale platforme (eksterne og egne medier) og strakte sig over en 8 ugers periode. Kampagnen blev bakket op af en omfattende PR-strategi som, via diverse medier, skulle hjælpe med at sætte fokus på emnet.

Som opfølgning til filmen og som led i den overordnede online sikkerhedskampagne, blev der udviklet konkrete råd på håndtering og vejledning. Det udmøntede sig i et bredt udvalg af Facebook posts med tutorial film, guides, tips & trick og dybdegående artikler, som kunne opleves i sin fulde længde på Codan.dk.

Sidst men ikke mindst, blev der gjort en intern indsats for at uddanne og engagere medarbejderne internt i Codan omkring online sikkerhed, således de ansatte i høj grad kunne agere som ambassadører på emnet, og dermed dele råd og viden fra kampagnen med eget netværk på de sociale medier.

Resultat

Forud for kampagnen, blev der sat nogle konkrete målsætninger:
o Øge digital tilstedeværelse & engagementet
o Øge kendskab til Codan og top-of-mind med 0,5% (fra 3.7%)
o Øge trafikken til Codans website
o Øge medarbejder stoltheden

Hacker eksperimentet havde med sin indsigt i et utrolig vigtigt samfundstema ramt plet og Codan formåede med kampagnen at røre folk emotionelt på en måde, som aldrig før var set i forsikringsselskabets over 100 år lange historie.

Filmen blev set mere end 2.4 millioner gange og delt over 15.000 gange, med over 20.000 positive engagements. Herunder var kommentarfeltet overvejende forældre, som taggede deres børn, hvilket var den eksakte samtale Codan ønskede at fremprovokerer. Af de samlet antal views var hele 44% af den samlede reach organisk; en særdeles indikation for filmens resonans blandt målgruppen.

Medierne var lige så grebet af budskabet og TV2 News fremhævede kampagnen under overskriften 'Millioner har set ny video om hacking', Go'Morgen Danmark lavede et indslag hvor forældrene fra eksperimentet udtalte sig, og det toneangivende ungdomsmedie, DR3, udviklede en satireudgave af eksperimentet. Ydermere satte bl.a. Jyllandsposten, Politiken, Finanswatch og Børsen fokus på kampagnen. Al omtalen resulterede i en reach på mere end 5 millioner, en PR score på 62 og en annonceværdi på 1.653.252 dkk. Desuden steg Codan's top-of-mind med hele 1.5% under kampagneperioden - et betydeligt stykke over målsætningen på 0.5%.
Foruden at blive lagt på forældrenes intranet og til skole-events, indgik filmen i undervisningsmateriale som Codan - oven på kampagnens succes - videreudviklede i samarbejde med Undervisnings Ministeriet til flere danske folkeskoler. Filmen blev også brugt i det private erhverv - bl.a. til et Novo Nordisk arrangement for 300 af virksomhedens IT-ansatte, samt hos finansudbyderen Santander.

Sidst men (absolut) ikke mindst formåede sikker online-kampagnen at styrke den interne medarbejder stolthed i Codan; ledelsen såvel som medarbejderne bidrog med et overvæld af positive tilbagemeldinger, som har skabt et mere motiverende arbejdsmiljø med god energi blandt de ansatte. Og så eksploderet interessen for Codan på Codan's LinkedIn profil, samt interessen for ledige jobs i virksomheden.

Til trods for et kompliceret emne, som ikke nødvendigvis lå helt naturligt for et forsikringsselskab at italesætte, fik Codan sat online sikkerhed på dagsordenen i det danske samfund. Og ikke nok med det, Codan lykkedes faktisk med at opfordre til handling, ved at klæde de knap så digitale forældre på til at tage snakken om sikker online adfærd med deres børn.

Codan

Terese Lund Johanessen

Head of Marketing

&Co.

Thomas Christenson

Kontakt chef

Louise Rasmussen

Projektleder

Jeppe Hansen

Art Direktør

Claus Salling

Art Direktør

Anders Martin Jensen

Graphics

Malene Therkelsen

Graphics

Stevan Stoltz-Andersen

Producer

Anders Toustrup Darre

Executive Producer

Samarbejdspartnere

Supersonic
Supersonic
RelationsPeople
PR bureau
Mathias Hovgaard
Instruktør
Mads Thomsen
Filmfotograf
Sofie Marie Kristensen
Klipper
Christian Schwanenflügel
Colourist

Billeder

Watch Video