Hackereksperimentet

&Co.

for

Codan

Kategori :

Type :

Baggrund

Codan ville slå et slag for online sikkerhed. I dag vokser danske unge nemlig op med en vinkelret nakke og en iPad i skødet. De swiper og scroller med kontrolleret hast, kommunikerer gennem memes og GIF-videoer, spiller online spil med jævnaldrene fra hele verden, og kværner stribevis af YouTube-videoer dagligt. De er de første 'digitale indfødte', som begår sig i en virkelighed, der sameksisterer med smartphonen, computeren og tabletten. Men denne ekstreme digitale færden gør også danske unge voldsomt udsatte.

Forældrene kan snarere kategoriseres som 'digitale indvandrere', og ifølge en undersøgelse fra Codan føler de sig ofte i vildrede i forhold til, hvordan de bedst sikre deres børn online. Generelt er det at navigere i en ny digital virkelighed stadig en anelse fremmedkommende, og derfor har kun de færreste taget en grundig snak med deres børn om, hvilke spilleregler gør sig gældende i det digitale landskab.

Danskerne mangler altså i dag helt fundamentale retningslinjer, som de kan manøvrere efter, når de begår sig digitalt - en samfundsmæssig problemstilling som i høj grad berører os alle. Derfor ville Codan sætte fokus på emnet.

Den store udfordring lå dog i at tale sikker internetadfærd, da dette hurtigt bliver et ekstremt kompliceret - for ikke at nævne kedeligt og belærende - emne at italesætte, ikke mindst når et forsikringsselskab er afsender. I håbet om en mere sikker digital verden, lød briefen dermed på at sætte online sikkerhed på dagsordenen ved at gøre emnet relevant og sikre at både børn og forældre ville engagere sig i budskabet.

Løsning

Løsningen blev en online hero-film, som målgruppen kunne afspejle en virkelighed i: Et tankevækkende hacker-eksperiment, som demonstrerede hvor sikre børn er, når de går online. Eller rettere: hvor sikre de ikke er.

Hacker eksperimentet bestod af en IT-ekspert, samt fem familier med hjemmeboede børn. Under eksperimentet kunne IT-eksperten demonstrere over for forældrene hvordan han, med meget få virkemidler, fik adgang til særdeles følsomme data og information om deres børn. Via delingen af en ofte-benyttet 'hacker-fil' fik hackeren bl.a. direkte adgang til computerens indbyggede kamera, og kunne dermed se direkte ind på barnet, som sad på den anden side af skærmen. Eksperimentet fik med andre ord hurtigt vist danskerne, hvor overraskende nemt det egentlig er, at hacke sig ind på en computer, tablet eller telefon.

Eksperimentet, som blev udviklet til en 3 minutter og 14 sekunder lang online film, blev lanceret den 20. marts på tværs af diverse digitale platforme (eksterne og egne medier) og pushet over en 8 ugers kampagneperiode. Filmen blev bakket op af en omfattende PR-strategi som, via diverse medier, skulle hjælpe med at sætte fokus på emnet.

Resultat

Forud for kampagnen, blev der sat nogle konkrete målsætninger:
o Øge digital tilstedeværelse & engagementet
o Øge kendskab til Codan og top-of-mind med 0,5% (fra 3.7%)
o Øge trafikken til Codans website
Hacker eksperimentet havde med sin indsigt i et utrolig vigtigt samfundstema ramt plet, og Codan formåede med filmen at røre folk emotionelt på en måde, som aldrig før var set i forsikringsselskabets over 100 år lange historie.

Filmen blev set mere end 2.4 millioner gange og delt over 15.000 gange, med over 20.000 meget positive engagements. Herunder var kommentarfeltet overvejende forældre, som taggede deres børn, hvilket var den eksakte interaktion Codan ønskede at fremme. Af filmens samlede reach var hele 44% organisk; en særdeles indikation for filmens resonans i målgruppen.

Medierne var lige så grebet af budskabet og TV2 News fremhævede filmen i deres aftenudsendelse under overskriften 'Millioner har set ny video om hacking', og Go'Morgen Danmark lavede et indslag hvor forældrene fra eksperimentet udtalte sig. Derforuden ved man, at man har fat i noget, når det toneangivende ungdomsmedie, DR3, vælger at bringe en satireudgave af eksperimentet. Her blev rollerne vendt om, og de unge blev i stedet opfordret til handling: 'klæd dine forældre på til et liv online." Ydermere satte både Jyllandsposten, Politiken, Finanswatch og Børsen, blandt flere medier, fokus på filmens problemstilling. Al omtalen resulterede i en kampagne reach på mere end 5 millioner, en PR score på 62 og en annonceværdi på 1.653.252 dkk. Desuden steg Codan's top-of-mind med hele 1.5% under kampagneperioden - et betydeligt stykke over målsætningen på 0.5%. Og 16.000 unikke besøgende blev ledt til Codan.dk - en 46% stigning fra før kampagnens start.
Filmen blev derforuden brugt som undervisningsmateriale i flere danske skoler - på skolernes intranet og til skole-relaterede event. Den blev også brugt i det private erhverv - bl.a. til et Novo Nordisk arrangement for 300 af virksomhedens IT-ansatte, samt hos finansudbyderen Santander.

Til trods for et kompliceret emne som ikke nødvendigvis lå helt naturligt for et forsikringsselskab at italesætte, fik Codan med hacker-eksperimentet, sat online sikkerhed på dagsordenen i det danske samfund. Og ikke nok med det, Codan lykkedes faktisk med at opfordre til handling, ved at klæde de knap så digitale forældre på til at tage snakken om sikker online adfærd med deres børn.

Codan

Terese Lund Johannesen

Head of Marketing - Marketing & Communications

&Co.

Thomas Christenson

Kontakt chef

Louise Rasmussen

Projektleder

Jeppe Hansen

Art Direktør

Claus Salling

Art Direktør

Anders Martin Jensen

Graphics

Malene Therkelsen

Graphics

Stevan Stoltz-Andersen

Producer

Anders Toustrup Darre

Executive Producer

Samarbejdspartnere

RelationsPeople
PR Bureau
Supersonic
Lyd - efterarbejde
Mathias Hovgaard
Instruktør
Sofie Marie Kristensen
Klipper
Mads Thomsen
Filmfotograf
Christian Schwanenflügel
Colourist

Billeder

Watch Video