HÅR(DT) ARBEJDE LØNNER SIG

Nordlid

for

Hårklinikken ApS

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

HÅRTAB – ET MEGET ALMINDELIG PROBLEM
Omkring 50% af alle kvinder oplever hårtab på et tidspunkt i livet. Årsagerne kan være fx sygdom, hormonelle forandringer, stress mm. Hårtab opleves af mange kvinder som både skamfuldt og ufeminint. Vi bruger derfor formuer på mere eller mindre effektive hårprodukter og -behandlinger for at leve op til idealer fra annoncer og film, hvor alle kvinder har flot, glansfuldt hår.

HÅRKLINIKKEN – VELDOKUMENTERET OG GENNEMTESTET LØSNING
Hårklinikken er en dansk virksomhed startet i 1992 af Lars Skjøth. Lars havde i mange år forsket i at afhjælpe hårtab. Hans videnskabelige opdagelser revolutionerede måden, hvorpå man kan behandle hårudtynding, hårtab og hovedbundssundhed – med naturlige ingredienser. Hjørnestenen i produktsortimentet et Ekstrakt, der er skræddersyet til den enkeltes hårbehov – supporteret med en række unikke hårprodukter. Alle udviklet til at optimere hårets sundhed og skabe bedste betingelser for hårvækst. Hårklinikken har hjulpet flere end 100.000 kunder og har 8 high-end klinikker over hele verden – i bl.a. København, Dubai og New York og Beverly Hills.

EN ANALOGT BASERET FORRETNING MED POTENTIALE FOR MEGET MERE
Hidtil har det været en forudsætning for at købe et Ekstrakt, at man er til en fysisk konsultation i en klinik med en hårspecialist. Her får man en individuel evaluering af sit hår og derudfra håndblandes et Ekstrakt og det rigtige produktsortiment sammensættes. Undervejs følges op med konsultationer i klinikkerne (evt. suppleret med telefon, online møde og supplerende køb i webshop). Dvs. at forretningsmodellen hidtil har været analogt funderet.

DIGITAL TRANSFORMATION AF HÅRKLINIKKEN
Når en kunde begynder behandling med personligt Ekstrakt + supplerende produkter, er det principielt en behandling for livet. Den årlige omkostning for Ekstrakt + produkter, hvis man følger anbefalinger og er compliant, er gennemsnitlig 1.750$. Men besøg i få, geografisk spredte klinikker som eneste udgangspunkt for at komme i gang har sat naturlige grænser for vækst. Og forretningspotentialet er til at tage at føle på – med 50 % af kvinder der potentielt er i målgruppen. For at skabe vækst krævede det imidlertid, at Hårklinikken kunne udvikle en digital version af den kundeoplevelse, man får i klinikken. Og en digital version af konsultationen, så Ekstraktet til den enkelte stadig kan skræddersys ift. til hendes unikke hårsituation.

MED EN HELT NY FORRETNINGSMODEL BASERET PÅ EN DIGITAL TRANSFORMATION AF VIRKSOMHEDEN VILLE DE KOMMERCIELLE VÆKSTMULIGHEDER VOKSE BETRAGTELIGT MED EN VEDVARENDE EFFEKT PÅ DENS BASEOMSÆTNING.

Løsning

DIGITAL ARKITEKTUR PÅ TVÆRS AF ORGANISATIONEN
Hårklinikken påbegyndte i 2020 en digital transformation for at øge kundeantallet og vækste forretningen. Her blev den digitale arkitektur, der kan facilitere transformationen, udviklet og forankret i organisationen. Med skarpt fokus på ROI. Først på det amerikanske marked. Timingen var god, idet Corona har sat og stadig sætter begrænsninger på besøg i fysiske klinikker.

Den digitale arkitektur er centreret om en Sales Force Cloud løsning med relevante tilføjelser og data integrationer, der understøtter digitaliseringen og automatiserer processer på tværs. Fra website, kundeservicecenter, chat funktioner, intelligent foto upload løsning, booking system, webshop og email.

Kundeoplevelsen går fra analog til helt eller delvist digital – med udgangspunkt i den individuelle kunde og med respekt for Hårklinikkens eksklusive brand.

LAUNCH MED EN SPECIEL DEADLINE
Den nye digitale løsning blev lanceret slut januar 2021. Så vi var klar til at møde tusinder potentielle nye kunder, da tidligere talkshowvært Ricki Lake kom ud i massemedier i hele USA med hendes historie om hårtab. Historien vækker genklang og berører mange kvinder – og hendes stærke endorsement af Hårklinikken udløste en storm af besøg på harklinikken.com. Vi var klar med invitation til at gennemføre en online Hair Assessment.

ONLINE HAIR ASSESSMENT SOM START PÅ DEN DIGITALE KUNDEREJSE
Den kunderettede digitale løsnings fokus er en online Hair Assessment med en række spørgsmål, der spejler den konsultation, du ville have haft med en hårspecialist. Baseret på en kompleks algoritme får man et individuelt resultat – der fortæller, hvordan vi kan hjælpe dig.Typisk anbefales et Ekstrakt skræddersyet til den enkelte samt supplerende produkter, udvalgt ud fra svarene i Hair Assessment. Ekstrakt og produkter købes i webshoppen via resultatsiden.

PERSONLIG KUNDEREJSE
Som i klinikkerne følger vi kunden tæt, startende med et call to action om upload af fotos af håret før behandling, så vi kan evaluere resultaterne undervejs. Alle kunder onboardes til korrekt brug af deres Ekstrakt for at sikre compliance og fortsat brug gennem et individualiseret, automatiseret livscyklus e-mail flow startende efter køb og de første 6 mdr. Når første batch af Ekstrakt er ved at være opbrugt efter 2 måneder tilbyder vi en abonnement-service.

Respondenter, der ikke har købt, følges op med et automatiseret, individualiseret Lead Nurture e-mail flow.

Vi sikrer kontinuerlig tiltrækning af nye leads via målrettet brug af SoMe – især Instagram. Bl.a. med brug af Ricki Lake og andre testimonials fra glade klienter over hele verden.

Resultat

Hårklinikkens hår(de) arbejde med en digital transformation og innovation af virksomheden og implementeringen af en helt ny digital arkitektur har skabt resultater allerede i februar og marts 2021:

• Besøg på harklinikken.com steget med 701%!

• + 60.000 påbegynder Hair Assessment

• + 90 % fuldender Hair Assessment.

• Omsætning: +154 % højere i februar og marts 2021 end tilsvarende måneder 2020!

• Gennemsnitlig ordreværdi steget med 15.5%

LANGSIGTET INVESTERING I EN NY FORRETNINGSMODEL
Hidtidig månedlig kundetilgang i de tre US klinikker via personlige konsultationer med hårspecialister er lig med Index 100. Dette niveau har ligget stabilt i flere år. Kun 3 fysiske klinikker begrænser geografisk kundeunderlag og - tilgang.

Med den nye digitale løsning har Hårklinikken rekrutteret Index 1500% nye kunder pr. måned (baseret på februar og marts 2021). Via Hair Assessment som erstatning for konsultation – og nu med kunder fra hele USA. Håndtering af samme antal nye kunder i fysiske klinikker ville kræve ansættelse og oplæring af min. 35 nye hårspecialister.

Hårklinikken estimerer en kundetilgang (renset for Ricki Lake effekt) på 1000 % nye kunder pr. måned i år 1 (fra hundreder nye kunder månedligt til tusinder). Den årlige værdi af en ny kunde (Ekstrakt + produkter) sættes konservativt til 1.500 $. Det giver en ROI FOR ÅR 1 på 3500%, når vi fratrækker omkostninger til etablering af digital arkitektur, udvikling af Hair Assessment, mailflows, markedføring, bureauomkostninger mm.

Den digitale løsning er pt alene udrullet i USA, men skal med få justeringer udrulles på øvrige markeder, hvor resultaterne forventes på samme niveau.

En vigtig del af den digitale transformation har været at replikere den personlige kundeoplevelse fra klinikkerne. Sådan at Hårklinikken også i en ny digital udgave er et troværdigt, seriøst brand, der følger kunden på hendes rejse mod sundere hår. Dette afspejles i alle kommunikationer, uanset hvor kunden møder os; på web, chat, telefon, email eller på sociale medier.

“Det har været fantastisk at være med til at implementere en ny digital arkitektur i en hidtil analog virksomhed. Med den digitale transformation kan vi indfri det kæmpestore forretningsmæssige potentiale, der ligger i at hjælpe tusinder flere kvinder med at forbedre deres livskvalitet gennem sundere hår. Interessen for Hårklinikkens unikke og effektive produkter er enorm, og vi kan nu imødekomme efterspørgslen digitalt – uden at give køb på den gode kundeoplevelse. De økonomiske resultater efter blot få måneder har oversteget alle forventninger, og tendensen er fortsat stejlt opadgående.
MALTE HOLM
SVP GLOBAL STRATEGY

Hårklinikken ApS

Malte Holm

SVP Global Strategy

Katrine Leisby Hammerlund

Head of Global Marketing

Nordlid

Lasse Nygaard

CEO

Maria Rosenbæk

Senior Project Manager

David Erle Harder

Customer Success Manager

Kristian Willemoes Madsen

Head of Martech & Digital Services

Thomas Kristian Worm

CRM Consultant

Helle Windahl

Senior Creative Strategist

Thomas Birk Christoffersen

Senior Art Director

Watch Video