Cyberkriminialitet er i de seneste år vokset med stor hastighed. Bare i løbet af de seneste 5 år er antallet af anmeldte sager omkring databedrageri i Danmark steget med over 3000 %. Faktisk har mere end halvdelen af den danske befolkning været udsat for hacking, hvilket ifølge Forsvarets Efterretningstjenestes seneste trusselsvurdering gør kriminalitet på internettet til Danmarks største sikkerhedstrussel.
Danskernes forbrug af online-medier målte i 2018 5,5 timer om dagen, hvilket betyder, at en stigende del af danskernes færden rykkes online. Det betyder desværre også, at flere kriminelle rykker med.
Seneste undersøgelser viser desuden også, at Danmark, som den mest digitaliserede nation i Europa, er et de lande i verden, der er mest udsatte, når det kommer til cyberkriminalitet.
På trods af dette, er danskernes sikkerhedsforanstaltninger mangelfulde, hvilket betyder, at selvom truslen er stærkt stigende, er mere end 60% af alle danskere hver dag i fare for cyberangreb. Af den grund har interesseorganisationer som Rådet for Digital Sikkerhed i årevis efterspurgt nationale oplysningskampagner omkring sikker færden på internettet.
Stofa ville som en af Danmarks største internetudbydere tage kampen op og komme kriminaliteten til livs. Og dette af to primære grunde:
- Cyberkriminaliteten var først og fremmest en stor forringelse af kundeoplevelsen, og en altoverskyggende barriere for, at Stofa kunne udleve deres erklærede formål om, at gøre det rart at være på.
- Stofa havde med deres nye sikkerhedssoftware SafeSurf løsningen, der kunne blive danskerens foretrukne værktøj imod cyberkriminaliteten.
Researcharbejdet viste, at den største barriere for at øge salget af SafeSurf var danskernes manglende forståelse for, hvor udsatte vi egentlig er. Men hvordan oplyser man danskerne om sikker internetbrug, når hele emnet og ord som phising, smishing og trojanske heste ligger langt uden for danskernes interessefelt?
87% af alle danskere tror ikke, at cyberkriminalitet nogensinde vil ramme dem og stoler blindt på, at myndighederne garanterer deres onlinesikkerhed. Der var derfor ingen anden vej frem, end at demonstrere hvor nemt det er, at få stjålet alle sine kreditkortoplysninger.
Internetguruen og antivirus-godfatheren John McAfee erklærede engang, at ”hacking er så nemt, at selv en bedstemor kan gøre det”. Denne indsigt besluttede vi os for at afprøve.
Citatet blev således kampagnens løftestag og måden, hvorpå vi kunne fange danskerne ved at:
- Forvandle noget ellers kedeligt og teknisk til en interessant og opsigtsvækkende oplevelse.
- Synliggøre hvor udsatte vi er ved at flytte hacking ind i danskernes stuer.
SÅDAN GJORDE VI
Vi udfordrede seks bedstemødre til at lære at hacke deres børnebørn – på mindre end 10 timer.
Med hjælp fra en (virkelig tålmodig) ekspert i cybersikkerhed, Jan Spangsberg, gav vi bedstemødrene et lynkursus i hackingens grundskole og udstyrede dem med værktøjerne til at gennemføre et virkeligt hackerangreb.
Ved forsøgets afslutning lykkedes det for 4 ud af 6 bedstemødre at hacke deres børnebørns computere og overtage kontrollen over deres skærme.
SÅDAN RAMTE VI HELE DANMARK
For at dele bedstemødrenes og børnebørnenes oplevelse med hele Danmark, dokumenterede vi forsøget. Eksperimentet blev lanceret på tværs af digitale og sociale medier samt nationalt TV, hvor alle danskere i en tre-måneder lang periode blev inviteret til at tage stilling til cybertruslen gennem en serie af film, hvor:
- bedstemødre hacker sine børnebørn
- cybersikkerhedseksperter træner bedstemødrene
- bedstemødre på deres helt egen måde forklarer danskerne om phising og trojanske heste.
SÅDAN ØGEDE VI SALGET
På baggrund af centrale digitale markøre, såsom engagement, søgehistorik og in-market adfærd, identificerede vi de mest engagerede danskere og fulgte op med en serie af artikler, tilbud og taktisk indhold, der demonstrerede, hvordan Stofas prisvindende SafeSurf kan sikre husstanden på internettet.
Kampagnen nåede på få uger ud til 89% af den danske voksne befolkning. Seerfastholdelsen på digitale og sociale medier var 155% højere end banchmarks i Danmark og resulterede i hele 7,9 millioner fulde visninger af kampagnens indhold.
Og vigtigst: antallet af eksponeringer kombineret med kvaliteten af hvert touchpoint havde en klar effekt på Stofas omsætning. Salget af Stofa SafeSurf steg hele 80%.
VIGTIGSTE RESULTATER
- 80% løft i salget af SafeSurf.
- 89% af den voksne danske befolkning blev nået med kampagnen
- 155% højere seerfastholdelse end benchmark i DK
- En engagementrate 157% over kundens benchmark
- Et 100 gange større ambassadørskab end tidligere set i Stofa-regi.
- Organisk rækkevidde på 420.000 danskere.
- Ad-recall på 65%.
En stor del af alle eksponerede blev hængende gennem den 3-minutter lange film. 46% af alle seere på de sociale medier så mere end 30 sekunder, og 25% af seerne så filmen til ende, hvilket resulterede i et Ad-recall på 65%.
Kampagnen inspirerede til en samtale i den danske befolkning og med Stofa. Med bl.a. 6.000 kommentarer og delinger på Facebook alene, skabte kampagnen et ambassadørskab på sociale kanaler 80x større end Stofas normale niveau. Det skabte en organisk rækkevidde på 420.000 danskere, som så kampagnen, fordi venner og familie havde delt eller tagget dem i kampagnen.
Og dermed sikrede kampagnen, at flere danskere kunne surfe sikkert videre på internettet uden truslen fra hackere – eller deres bedstemødre.