“Øhhhm, hvad for en størrelse bruger du i fingerringe?”
Ingen kender svaret på dét spørgsmål. Plus: At spørge sin kæreste er lidt det samme som at ødelægge den overraskelse det gerne skulle være at give en ring. Faktisk er det med fingerringe som med Askepots sko. Enten passer de, eller også skal de byttes. At sikre et godt "fit" er let nok nede i butikken, hvor man har muligheden for at prøve en ring, der er 1/3 mm større eller mindre, indtil den sidder perfekt. Men når en stor del af kunderne aldrig kommer ned i en fysisk butik, stod Georg Jensen med en massiv udfordring. Ikke mindst fordi analyser viser, at en stor del af kundegruppen er mænd, der skal her-og-nu-købe en gave til deres kæreste og hverken har tid eller lyst til at komme ned i butikken. Målet var derfor at skabe en bedre kundeoplevelse ved hjælp af digital teknologi og derigennem øge salget af fingerringe online.
One ring to rule them all
Den digitale løsning hedder Georg Jensen RingSizer: En mobile webapp, som 1) gør det let at "kopiere" den rigtige størrelse og 2) fører brugeren direkte videre til shoppen. Appen registrerer selv størrelsen på din mobil og sikrer en præcis kalibrering ift skærmstørrelsen. Derfor er det eneste brugeren skal gøre at "låne" en af kærestens ringe (som jo passer perfekt) og placere den skærmen. Herefter er det let at justere størrelsen, indtil ringen netop omkredser cirklen på skærmen. Når man opnår et perfekt fit, kan man se ringstørrelsen på skærmen og gemme den størrelse som fx ”venstre ringfinger”. Bum, og man er et klik fra det store udbud af ringe i Georg Jensens shop online.
Øget salg gennem digital presence
Noget så kompliceret og uoverskueligt som at shoppe ringe er blevet let, sikkert og sjovt. Georg Jensen formår med RingSizer at løse et stort problem med brugervenlig teknologi, og appen er en integreret del af et større omni-channel user-journey fokus, som blev sat i gang i 2018. Løsningen blev lanceret december 14. december 2018, og opmærksomheden på de sociale medier gjorde RingSizeren til brandets bedst performende content i 2018 målt på reaktioner og delinger. Appen er blevet besøgt over 50.000 gange af folk fra hele verden på den korte tid, den har været live. Og selvom formålet var drevet mere af "purpose" end af "salg", er RingSizeren den direkte vej til flere og hyppigere online-køb.