Fra dej til data

Lagkagehuset

for

Lagkagehuset

Kategori :

Type :

annoncoer

Vinder af Commerce

SØLV:
Imponerende udvikling. De er lykkes med at skabe solid sammenhæng mellem app og butik med knap 200.000 aktive brugere hver måned. Stærkt at de er lykkes med højere loyalitet og basket online fremfor butik - det er vildt for en bager. Skøn personlig tonalitet, der skaber et hyggeligt univers.

Vinder af ROI

SØLV:
Lagkagehuset er lykkedes med at skabe en fantastisk loyalitetsplatform. Siden 2016 har man arbejdet benhårdt på at gøre transaktion til relation. I 2021 skiftede Lagkagehuset fra loyalty v1.0 til v2.0, hvilket resulterede i 99 butikker med Click & Collect. En reel nytænkning af loyalitetsprogrammet og salg. Resultaterne begynder at tale sit eget sprog. Lagkagehuset har i skrivende stund 189.000 danske månedlige aktive app-brugere. Lagkagehuset har øget det direkte salg med 316% fra 2020 til 2021 og har fra 2019 til 2021 øget netsalget via loyalitetsklubben med 132%.
En super flot case, som i fremtiden kunne være en DDA guld kandidat, hvis resultaterne fortsætter over tid.

Baggrund

”Vores brand må ikke blive forbundet med følelsen ærgerlig”
Udtalelsen der dannede grundlag for vores digitale eventyr. I efteråret 2016 støbte vi fundamentet til, hvad der på daværende tidspunkt var verdens værste business case: At hjælpe vores kunder med at holde regnskab over deres fysiske kvitteringer, så de var sikret at få udleveret deres bonkringler - et gratis produkt - der blev udleveret ved samlet køb for 1000 kr.

Det blev til appen LKH+, hvis eneste formål var at håndtere kundens fysiske kvitteringer, omdanne dem digitalt og dermed fungere som en digital pung til kunders bonuspoint.

Analoge arbejdsgange automatiseres
Det første digitale spadestik viste sig som en kæmpe succes, med en tilfredshed blandt vores kunder der i dag taler for sig selv. Vi digitaliserede småt men godt, i en meget stolt og traditionel branche. Potentialet af digitaliseringen var ikke til at tage fejl af, med mange downloads og et stigende brugertal: op mod 90.000 medlemmer i slutningen af 2018. Vi havde skabt noget, der kunne bygges videre på.

Men digital implementering, i et analogt erhverv, viste sig ikke at være lige så let som at smøre en bolle med ost. Efter utallige test, udvikling af kasseapparater og onboarding af personale, løste vi udfordringerne i butikkerne, og den tiltænkte forbedring af kunderejsen var nu en realitet.

Vi digitaliserede og tog oplevelsen “at gå til bageren” ud af bageriet. Implementeringen af Click & Collect blev en forretnings- og convenient mæssig succes. Det sikrede den loyalitet som vi opbyggede blandt vores kundegruppe og som i dag danner fundamentet for den solide omnichannel-oplevelse.

Fra v1.0 til v2.0: Fra transaktion til relation
I 2021 skiftede vi fra loyalty v1.0 til v2.0. Det resulterede i 99 butikker med Click & Collect, og en nytænkning af vores loyalitetsprogram, til det vi kender i dag.

Overgangen betød et skift fra et transaktionelt forhold med fokus på et enkelt produkt, til et relationsbaseret forhold med valgfrie produkter. Kunderelationen bygger på kundedata, hvilket gør det muligt at segmentere og målrette al kommunikation direkte til den enkelte kunde. Strategisk har vores digitale tilstedeværelse bidraget til at gøre vores forretningsmodel antifragile. Det betyder, at vi står utrolig stærkt både i forhold til konkurrenter og den uafhængige omverden vi står overfor.

Løsning

Digitalisering af kunderejsen
Loyalty v2.0s vigtigste opgave er at hjælpe vores kunder så nemt som muligt igennem butikken. Kunden kommer ind, trækker et digitalt kø nr. med sin app, medarbejderen får nu kundens oplysninger frem på kassen, og kunden får en personlig købsoplevelse, baseret på kundens loyalitets-profil og point. Når transaktionen er færdig får kunden point direkte tilknyttet profilen, der kan bruges på gratis produkter.

114 selvstændige webshops
Hvert enkelt Lagkagehus er i dag en selvstændig behandlet webshop med produkter, som har én dags holdbarhed. Samlet set giver det 114 butikker i ind- og udland herunder England og USA, med særskilte åbningstider, produkter, priser, valuta, mængder, afhentningsmuligheder og leveringstider.

Microsoft Dynamics håndtere alle produktinformationer, ekstra bestillinger fra butikker samt priser. Informationen uploades til Google Firebase, som kunderne er forbundet til via enten iOS eller Android app. Ved valg af butik kan den enkelte kunde se tilgængeligt sortiment, priser afhentning- og leveringstider.

Vi samler brødkrummerne og bruger dem
Vi har kigget yderligere ind i kunderejsen både gennem en gennemgribende analyse af 42 millioner transaktionslinjer, samt ved at kigge på hvilke konkrete touchpoints forbrugeren oplever, ved at handle hos en traditionel bager i dag.

Hvert touchpoint er blevet genbesøgt med en digital og løsningsorienteret tankegang, for at højne niveauet og brugeroplevelse og kunne tilbyde en værdiskabende kundeklub, hos hele eller dele af målgruppen. Det har vi gjort ved at rykke så meget som muligt af kunderejsen fra traditionelt fysisk fremmøde over til digitale kanaler.

Skiftet har betydet en omfattende træningsproces af flere tusinde medarbejdere. Det seneste tiltag er muligheden for at få medarbejderrabat gennem den kundevendte app. Her skaber vi en relation mellem medarbejder og app, så vores medarbejdere bedre kan agere ambassadører for loyalty v2.0.

Fokusskiftet fra fysisk fremmøde, til digitale kanaler, har gjort det muligt at indsamle kundedata. Derigennem har vi fået en langt bedre forståelse af købsmønstre hos forskellige kundetyper og vi kan nu sammensætte målrettede tilbud til de segmenter, som vi i dag kommunikere med.

Vi kan det meste for de fleste
Med loyalty v2.0 har vi skabt en endnu stærkere omnichannel tilstedeværelse, som tydeligt mærkes hos vores kunder. Vi tracker 125 mill. digitale touch points på vores kunder pr. løbende 30 dage, på tværs af markeder, som anvendes til segmenterede og målrettede budskab.

Resultat

Tallene taler for sig selv
Vi har i skrivende stund 189.000 danske aktive app-brugere – dvs. brugere der har været aktive i app indenfor de sidste 30 dage, kontra 42.000 i 2019. Yderligere har vi over 500.000 brugere tilmeldt vores kundeklub. Det svarer til knap 11% af den voksne danske befolkning.

Salg direkte via app, er steget 316% fra 2020 til 2021, altså næsten en firedobling. Netsalget via loyalitetsklubben er steget 132% fra 2019 til 2021. Click & Collect holder en basketsize som er 60% større ved køb via app, kontra køb i butik.

Ydermere holder vi en høj retention rate: 65% af de kunder, der tilmeldte sig kundeklubben i 2020 er stadig aktivt handlende kunder, med en gennemsnitlig købsfrekvens på 1.6x pr. måned.

Vi opererer i en sårbar en branche. Hvis vi som virksomhed ikke fornyer os og følger med detailhandlens digitalisering, overhales vi af bake-off og convenience. Derfor er det helt afgørende for os som vækstende detailhandelsvirksomhed at digitalisere vores forretningsmodel, og tænke fremad. Derfor har vi arbejdet fokuseret med vores digitale univers, selvom der ikke er tradition for det i vores branche, som vi kender den i dag.

Vi er ikke længere ”bare” et bageri - Vi er fremtidens bageri
Vi kan konstatere at loyalty v2.0 også understøtter vores forretningsopbygning i udlandet. For nylig er vi udpeget af Retail Week som en af de fem bedste online shop-løsninger – sammen med Nike og H&M. Det er vi stolte af. I UK hedder vi Ole & Steen. Læs anmeldelsen her:

https://www.retail-week.com/retail-voice/secret-shopper-how-five-of-the-uks-most-innovative-loyalty-schemes-are-winning-customer-spend/7040947.article?authent=1

Derudover er vi nomineret til Dansk Erhvervs E-handelspris 2022. Vores e-commerces succes afspejles også i placering af vores app i kategorien Mad og Drikke i app-store. Her ligger vi mere eller mindre konstant i top 10 – og ofte på førstepladsen.

Man skal gøre sig fortjent til sine kunder og sine brugere. Og netop udtalelsen ”frictionless experience” fra “Retail Week” tager vi som et kvalitetsstempel. Det er ikke nok, at vi kan opsamle statistik og tilbyde relevante offerings. Det skal gøres elegant. Og aldrig på bekostning af brugeroplevelsen. Det er lykkedes.

Lagkagehuset

Søren Bo Steendahl

Head of Group Digital

Lagkagehuset

Mads Lyngsdal

Group Digital Assistant

Samarbejdspartnere

Ursula Krogsbøll
Direktør, digital strategi og innovation hos Miracle A/S

Watch Video