Vores kunder har talt:
1. De mangler tillid til at forsikringsselskaberne dækker dem, når de endelig får en skade
2. 50% er i tvivl om de har de korrekte dækninger
3. Over 70% synes forsikring er kedeligt og svært at gennemskue
Essensen i vores strategi handler om at skabe tillid til vores kunder, og være deres foretrukne problemløser. Derfor fik ovenstående udfordringer hurtigt førsteprioritet. Der skulle findes en løsning.
Tidligere ville vi have løst det ved at tilbyde kunderne den klassiske, og efterhånden velkendte, telefoniske forsikringsgennemgang. Men vi indså hurtigt at dette ikke var den bedste løsning for vores kunder af flere årsager:
1. Kunderne føler sig usikre, selvom vi allerede tilbyder telefonisk forsikringsgennemgang
2. Vi når kun ud til en lille del af vores kunder via telefonisk kontakt, og vi har ikke ressourcerne til at ringe til alle
3. Flere og flere af kunderne fortæller, at de foretrækker digitale løsninger og selvbetjening fremfor at blive kontaktet telefonisk
Opgaven var derfor klar: Vi skulle på en omkostningseffektiv måde booste kundernes tillid til at de hverken er under- eller overforsikrede hos os. Samtidig skulle det løses digitalt, så vi også kunne imødekomme deres voksende ønske om selvbetjening.
Løsningen blev Forsikringstallet – kundernes personaliserede, digitale forsikringsrådgiver, som:
• Er et 100% personaliseret forsikringstjek
• Bygger på over 100 af kundens egne datapunkter
• Fortæller kunderne om de er under- eller overforsikret på max 5 minutter
• Giver kunderne personlige anbefalinger til hvordan de kan spare penge på sine forsikringer
Forsikringstallet er en erstatning for det traditionelle, telefoniske forsikringstjek. Det nye værktøj gør det muligt for kunderne selv at udføre forsikringstjekket helt uden en rådgiver og 100% digitalt.
Udfordringen var at løsningen skulle opleves så personlig som muligt for at kunderne kunne se værdien. Vi vidste at det ikke ville være nok blot at stille generelle spørgsmål, men at vi skulle meget tættere på. Vi havde ingen reference at arbejde ud fra, da markedet aldrig har set en sådan løsning før. Forsikringstallet var den første af sin slags.
Og hvad er det så? Forsikringstallet er et tal fra 1-10 som viser, hvor godt kunden er forsikret. Jo lavere score, jo dårligere passer forsikringen til kunden. Får man omvendt en høj score, er der et godt match. Simpelt og let at forstå.
Forsikringstallet udregnes på baggrund af kundens svar på en række spørgsmål. Disse spørgsmål er baseret på kundens personlige data, som hentes direkte fra kundesystemet. I dag bruges der over 100 variable til at personalisere processen. Forsikringstallet er tilmed en dynamisk løsning, for spørgsmålene varierer fra kunde til kunde afhængigt af flere faktorer, som fx:
• Kundens produkter, dækninger og dækningssummer
• Kundens alder og livssituation
• Kundens ejendele
• Kundens familieforhold
Ændrer kunden sin forsikringsløsning eller livssituation, ændrer spørgsmålene sig også. På den måde er løsningen hele tiden relevant, personlig og værdiskabende for hver enkelt kunde.
Samtidig med sit Forsikringstal, får kunden også helt personlige anbefalinger til hvordan deres nuværende forsikringsløsning kan optimeres. Er kundens indbosum for høj, får de at vide at der kan være penge at spare ved at sænke den. Er kunden flyttet og har fået længere til arbejde, bliver de anbefalet at sætte kilometerne på bilpolicen op. Kunden får dermed indsigt i om de er korrekt forsikret på max 5 minutter.
Er kundens Forsikringstal lavt, så de enten er under- eller overforsikret, kontaktes de telefonisk dagen efter og tilbydes en ny og bedre dækning. Kunden kan selvfølgelig også vælge at blive kontaktet og få en snak om sin forsikringsløsning, selvom scoren er høj.
Med Forsikringstallet er vi lykkedes med at mindske kundernes største bekymring på en omkostnings-effektiv og fremtidssikret måde. I tillæg fungerer Forsikringstallet som en kontinuerlig kampagnegenerator, der løbende indhenter nye førstepartsdata som bl.a. bruges til at:
• Reducere churn ifm. to store afgangsårsager: Flytning og bilskifte
• Lave opfølgende service- og mersalgskampagner
• Præsentere kunden for deres personlige anbefalinger på tværs af touch points og kanaler
• Identificere nye kunde-pains – og løse dem
De målbare resultater taler for sig selv, og både kundetilfredshed, fastholdelse og salg er øget:
• Rekordhøj åbningsrate, klikrate og gennemførelsesrate på Forsikringstallet (+20%, +200%, +100% ift. benchmark)
• Churn er reduceret med 50% holdt op imod kontrolgruppen
• Øget mersalg og fastholdelsesværdi på 12 mio. DKK pr. år
• Kunderne scorer Forsikringstallet 9/10 på tilfredshed (+10% ift. benchmark)
• 50% af kunderne er enten over- eller underforsikret – så tydeligvis er der et stort behov for Forsikringstallet