2. JUNI 2022

Fod på julen

Hjaltelin Stahl

for

Røde Kors

Kategori :

Type :

Baggrund

Hvert år deler Røde Kors julehjælp ud til økonomisk trængte børnefamilier. Julehjælpen er afhængig af at folk er villige til at donere penge op til julen.
December er den måned, hvor danskere giver flest penge til velgørende formål. Men der er kamp om 'share-of-wallet' fra de forskellige organisationer i en tid hvor reklametrykket desuden er på sit højeste. Derfor er der også kamp om at skabe de mest appellerende og effektive ideer.

Løsning

Det kræver utraditionelle metoder at trænge igennem julestøjen. Det kan bl.a. gøres ved at optræde steder, hvor folk ikke har deres "reklame parader" oppe. Endnu bedre er det, hvis det foregår steder, som massevis af danskere helt naturligt interagerer med i julen.

Hvert år sælges der 1,4 millioner juletræer i Danmark, og endnu flere eksporteres. Med juletræerne sælges fødder - ofte i den klassiske form med to brædder, der slået sammen danner et kryds. Med rød farve danner foden til forveksling Røde Kors' logo. Ideen blev startskuddet til et samarbejde med CAB (Center for Afklaring og Beskæftigelse) om at producere de røde fødder og indgå aftaler med juletræssælgere om at sælge fødderne med overskuddet gående til julehjælpen. Fødderne sælges til 150 kr., hvor 100 kr. går ubeskåret til Julehjælpen.

Resultat

Kampagnen blev lanceret som et pilotprojekt 1. december 2017.

600 juletræsfødder blev produceret og distribueret ud til 6 forskellige juletræssælgere i københavnsområdet.

Én juletræssælger meldte om udsolgt allerede efter første uge

Danmarks største supermarkedskæde COOP, samlede op på ideen og tilbød at sælge juletræsfødderne i deres butikker.

Røde Kors

Rikke Lind Andersson

Specialkonsulent

Hjaltelin Stahl

Jonas Sylvest

Client Service Director

Alexander Binger

Art Director

Stine Feddersen

Assisant Project Manager

Sara Boilerehauge Asmussen

Project Manager

Samarbejdspartnere

Pegasus Production
Produktionsselskab

Watch Video