2. JUNI 2022

‘First world problems’ til fordel for mennesker i nød

Folkekirkens Nødhjælp

for

Folkekirkens Nødhjælp

Kategori :

Type :

Vinder af SOCIAL - SINGLE CONTENT

Sølv - Social Single Content
Danskerne er efterhånden blevet lidt immune overfor nødhjælpskommunikation, men sidste sommer formåede Folkekirkens Nødhjælp at bringe deres agenda ind i en kontekst, så vi blev tvunget til at forholde os til det igen. Timingen var perfekt og den aktuelle debat om hårdt-prøvede unge på en våd mark i Roskilde, fik lidt kærkomment perspektiv i forhold til livet i tredjeverdens lande. Folkekirkens Nødhjælp havde modet til at blande sig i en debat, som virkelig delte vandene på de sociale medier, de evnede at gribe debatten, sætte den i perspektiv og udkomme på ganske få timer. Og de opnåede rigtig flotte resultater med 0 kr. i mediebudget. Tillykke.

Baggrund

I Folkekirkens Nødhjælp arbejder vi på at hjælpe mennesker i nød, samtidig med, at vi skal oplyse danskerne om de problemer der er ude i verden. Vi skal få danskerne til at engagere sig i vores arbejde og støtte det, så vi kan hjælpe endnu flere.

Op til Roskilde Festival 2017 handlede en stor del af debatten på sociale medier og i aviser, tv og radio om de forfærdelige forhold i teltlejrene på festivalen. Forældre forsvarede deres teenagere og gik til tasterne for at hjælpe dem. Til tider blev debatten meget skinger.

Hos os, kunne vi genkende en del af debatten: Forfærdelige forhold i teltlejre.

Normalt kan vi ikke få medierne til at tage sig af forfærdelige forhold for verdens 22,5 mio. flygtninge. Derimod dækkede medierne de mudrede forhold på Roskilde Festivalen tæt.

Målsætningen var klar: Vi ville gøre danskerne og medierne opmærksomme på de reelle problemer ude i verden, og få danskerne til at støtte vores arbejde.

Løsning

En enkelt video med et satirisk, selvironisk greb, timet, så den passede til nyhedsdagsordnen og stemningen på Facebook.

“Børn fanget alene ‘våde, frysende’ uden forældre med kun sig selv og det, de kunne bære, sidder i disse dage på en mark i Roskilde uden plads til deres telte. DU kan hjælpe.”

Grundhistorien i videoen er en simpel men velkendt satirisk kommentar: First world problems.

Den genkendelige pointe gør videoen let fordøjelig, men på samme tid er abstraktionsniveauet højt. Der spilles på selvironisk vis på NGO-ernes klassiske tåreperser kommunikation.

På trods af den satiriske tone er afmeldingen stadig kærlig og en subtil kommentar gemmer sig i sms-koden til vrede forældre på Facebook:

“sms CURLING til 1911, så sender VI tanker til bekymrede forældre og DU sender 20 kr. til verdens fattigste”

Seeren har fået et godt grin. Og kvitterer med en 20'er.

Resultat

Videoen blev modtaget godt. Danskerne engagerede sig i den. Det samme gjorde medierne.

På lidt over et døgn samlede vi 260.000 kr ind fra 13.000 danskere, der valgte at sende tanker til bekymrede forældre og handle til fordel for mennesker i nød.

Og alle danske aviser og tv-stationer gav videoen omtale. Blandt andet TV Avisen, TV2 Nyhederne og Aftenshowet (der spillede den i din fulde længde). Efter et døgns tid, spredte den sig også til andre nordiske lande.

Indhold: En 23 sekunder lang video på Facebook.
Produktionstid: Et morgenmøde, en kop kaffe og 1 times redigering.
Indsamlet: 260.000 kr.
Leads: 13.000
Mediebudget: 0 kr.
Visninger: 1,9 mio. views på Facebook.
Interaktioner: 182.000 (131.000 reaktioner, 11.500 kommentarer, 39.500 delinger)
Udvalgte medieomtaler: Bl.a. Aftenshowet, Berlingske, BT, Dagens.dk, DR.dk, Ekstra Bladet, Jyllands Posten, NRK, Politiken, P1, P3, Ruv, Sjællandske, TV2, TV2 Lorry, TV Avisen og mange flere. Værdi af medieomtale: 2,1 mio. kr.

Folkekirkens Nødhjælp

Lars Damgaard Nielsen

Chief of digital media

Hans Bach

Visual storyteller

Laura Kjeldberg

Social media manager

Folkekirkens Nødhjælp

Lars Damgaard Nielsen

Chief of digital media

Watch Video