Far til fjorten-spillet

Wibroe, Duckert & Partners

for

Bilka

Kategori :

Type :

Baggrund

Shop amok! Køb inden det er for sent! Slå til nu! Reklameblokken er i dag præget af, hvad virksomhederne gerne vil sige, og i langt mindre grad af, hvad man kan få forbrugerne til at lytte til. Læg dertil, at forbrugerne på mange digitale platforme forstyrres af påtrængende reklameformater, når de venter på det ønskede indhold. Konsekvensen er, at mange gør sig umage for at undgå reklame: 25% af de danske internetbrugere har ad-blockers installeret; og 65-70% skipper online videoreklamer, når de får muligheden. For virksomheder, som gerne vil af med kommercielle budskaber gennem online kanaler, er det naturligvis en kæmpemæssig udfordring. Også for Bilka.

Løsning

Far til fjorten-universet er detailbranchens mest effektive målt på share of efficiency. Når man er bevidst om underholdningsværdien i universet og om den massive vækst på mobile spilplatforme, var det oplagt at oversætte universet til et underholdende mobilspil. Særligt set i lyset af at en meget stor del af befolkningen i stigende grad bruger mobilspil som tidsfordriv bl.a. på farten, i pauser, på toilettet og i sofaen foran TV’et.

Derfor pakkede vi et gratis mobilspil ind i et illustreret Far til fjorten-univers; et spil som fortalte historien om den pressede far, Per, som sendes i Bilka efter varer til familiens mange behov; men et spil som i bund og grund blot er… reklame. Spillet har en indbygget mersalgsmekanisme, der giver brugerne mulighed for at spille sig til rigtige varer gennem indløsning af vouchers i Bilka. Jo mere tid, der bruges i spillet, jo flere varer kan man få.

Brugerne får underholdning og gratis varer ud af engagementet. Og Bilka får tid med brandet, permissions, trafik og omsætning til gengæld. Noget for noget.

Resultat

Projektets primære mål var at skabe brand engagement og få brugerne til aktivt at efterspørge mere reklame fra Bilka, i stedet for at klikke væk fra den. Præmissen var, at spillet indenfor to år skulle være selvfinansierende. Hvordan gik det så?

Bilkas eget medie blev lanceret i oktober ’16, og 17 måneder senere har det med en begrænset medieinvestering skabt to mio. timers brand engagement. Tidsforbruget er fordelt på godt 300.000 downloads svarende til et gennemsnitligt tidsforbrug pr. spiller på 6,7 timer. Dette gav spillet flere førstepladser i App Store og Google Play. Og ikonet fra Far til fjorten-spillet blev i efteråret 2017 tilmed ophøjet til ikonet for familiekategorien i App Store. Prisen pr. interaktion har været kr. 0,038. Vurderet konservativt er omkostningseffektive Facebook ca. 90 gange dyrere på denne parameter. 65% af brugerne afgav permission, d.v.s. at spillet indtil videre har genereret 195.000 permissions. Brugerne har købt mere end 90.000 lotteri vouchers og mere end 120.000 produkt vouchers i spillet, hvor sidstnævnte med en konvertering på ca. 50% har skabt masser af kundestrøm og ekstra omsætning i de fysiske butikker. Disse data er dog fortrolige. Der er også skabt omsætning i selve spillet, hvor man kan købe sig til ekstra liv og boosters. Pr. 1. februar 2018 har brugernes køb i spillet dækket samtlige produktionsomkostninger til spillet inkl. de fem opdateringer siden oktober 2016.

Og da der ikke er tale om en kampagne, men derimod Bilkas eget medie, som brugerne frivilligt vender tilbage til, vil spillet i fremtiden fortsætte med at generere endnu flere positive resultater for Bilka.

Bilka

Alice Monberg

Senior Director, Marketing

Mai Bakman

SoMe og PR-manager

Wibroe, Duckert & Partners

Morten Sune Jonas

Client Service Director

Henrik Juul

Kreativ Direktør

Samarbejdspartnere

Copenhagen Creators
Spiludvikling
Pointvouchers
Vouchershop

Watch Video