Experimental Brews – ExBrew.club

Kvalifik

for

Carlsberg Research Laboratory

Kategori :

Type :

annoncoer

Vinder af Customer Experience

BRONZE:
Carlsbergs kobling af marketing og R&D gennem struktureret feedback på 'forsøgs-øl' fra øl-entusiaster er et kundecentrisk greb, der smager af mere. Koblingen af fysiske og digitale touch points i et gennemtænkt flow er forfriskende, og de foreløbige resultater lover godt for fremtidens øl.

Baggrund

På Carlsberg Research Laboratory arbejder der til dagligt mere end 100 forskere og brygmestre, alle er beskæftiget med at fremme videnskaben omkring brygning med formålet af udvikle øl ”til den størst mulige fuldkommenhed”.

Siden Carlsberg Research Laboratory blev grundlagt i 1875, har laboratoriet bidraget til den videnskabelige verden, men især til brygindustrien med opfindelsen af pH-skalaen, rendyrkningen af gær, kortlægning af byg-genomet samt mange andre banebrydende videnskabelige opdagelser.

Carlsberg Research Laboratory arbejder fortsat på at udvikle nye muligheder inden for ølbrygning og bioteknologi. Forskningen er fokuseret inden for fire hovedområder: råmaterialer, gær og fermentering, nye ingredienser og bryggeriforskning, -teknologi og –kvalitet.

Når man som forsker beskæftiger sig med videnskaben omkring brygning, kan der til tider synes at være langt mellem ens forskning og et nyt Carlsberg-produkt. Dette kan eksempelvis være forårsaget af, at det tager lang tid at udvikle og skalere en mere bærdygtig og modstandsdygtig bygsort eller at der er udfordringer med, hvordan forskningsmæssige resultater bliver oversat til kommercielle muligheder.

Derfor udviklede vi på Carlsberg Research Laboratory, i samarbejde med Carlsberg Groups kommercielle teams, et innovationsværktøj til at binde forskning og forretning sammen - resultatet blev Experimental Brews.

Alt imens dette er identificeret som en løsning til at forkorte processen fra laboratorie til marked, så anses det også som et middel til at opnå Carlsbergs ambition om at spille en større rolle i premium-segmentet. Dertil, ses klubben også som en arena, hvor alkoholfri bryg og mere atypiske slags øl, kan blive udforsket, hvilket ligesom ambitionen i premium-segmentet, spiller ind i Carlsbergs 5-års strategi, Sail27.

Med andre ord, strækker ambitionerne og interessen for dette nye koncept sig bredt på tværs af Carlsbergs organisation.

Løsning

Experimental Brews er etableret som en ølklub, hvor klubbens medlemmer kan være med til at smage og vurdere eksperimenter fra Carlsberg Research Laboratory. Klubben blev udviklet som et MVP i løbet af 2021 og lanceret i December 2021 med bryg 001. Efterfølgende er der blevet sendt ét nyt eksperiment ud til medlemmerne hver måned.
Som medlem betaler man 150 DKK per måned for sit medlemskab.

Som en del af medlemskabet modtager man hver måned en pakke med 6 dåser af samme måneds eksperiment.

På dåsen, finder medlemmerne en QR kode som tager dem til en feedbackside, hvor man først kan se en video af forskeren eller bryggeren som er ansvarlig for eksperimentet. Forskeren (eller bryggeren) giver i den første video en anbefaling af, hvordan brygget skal nydes, ideel temperatur, glastype og eventuel parring af mad. Herefter føres man til et spørgeskema, hvor feedback indsamles. Afslutningsvist deler forskeren, igen via video, hvilke smagsnoter der forefindes i brygget sammen med en dybere forklaring omkring valg af ingredienser, brygteknik og selve formålet med eksperimentet.

Det er med fuldt overlæg, at der ikke bliver delt meget information omkring eksperimenterne før medlemmet har afgivet feedback. Således bliver anmeldelsen af væsken mest objektiv.
Videoerne bliver optaget på Carlsberg Research Laboratory. Forskerne bestemmer selv, hvor videoen skal finde sted og hvilken information der skal deles. Formålet med dette er at give et autentisk indblik i, hvordan processen foregår på laboratoriet.

Experimental Brews er blevet udviklet som en klub, hvor medlemmerne kan dele deres ærlige mening om forskernes og brygmestrenes eksperimenter, og derved give en indikation på, hvad danske forbrugere vil synes om de forskellige bryg. Formålet ved at opbygge konceptet som en klub, hvor forbrugere tegner et medlemskab, er for at sikre en mere konsistent dataindsamling samtidig med at den indsamlede data kan tilskrives flere demografiske parametre, der kan gøre analysen mere dybdegående.

Til slut, er det vigtigt at understrege, at formålet med Experimental Brews ikke er at generere omsætning, men at skabe en forbindelse mellem forskning og forretning via feedback på eksperimenterne. Grunden til, at det koster 150 DKK at være medlem skyldes, at dette giver en større følelse af medejerskab af vidensgenereringen i klubben. Ligeledes gør betalingen at medlemmerne har et større initiativ til at give feedback sammenlignet med hvis medlemskabet var gratis. Med andre ord, så giver dette ”skin in the game” for medlemmerne.

Resultat

Resultatet er i sig selv et nyt innovationsværktøj, som gør det muligt for Carlsberg at indsamle førstehåndsdata fra forbrugere på nye eksperimenter. Udover desuden at have resulteret i ny viden om, hvordan man driver en direct-to-consumer abonnementsmodel, som ligger langt fra Carlsbergs kernekompetencer, har løsningen været med til at forkorte tiden fra idé til marked.

Efter en pilotfase, oplevede klubben en overvældende start med 100 medlemskaber udsolgt i løbet af de første 24 timer efter lanceringen. Herefter er medlemsbasen vokset gradvist alt imens hjemmesiden er blevet videreudviklet med nyt design og initiativer. Der er blandt andet blevet skabt et videns-univers, hvor medlemmerne kan lære om Carlsberg Research Laboratory og om hele ølbrygningsprocessen. Derudover, er hjemmesiden videreudviklet med gamification-elementer, som har til formål at skabe en mere engagerende brugeroplevelse og fastholde medlemmerne.
Resultatet af disse elementer har vist sig igennem en stærk loyalitet fra medlemmerne, som er reflekteret i at størstedelen af medlemmerne deler deres feedback i klubben. Konkret, har klubben opnået en gennemsnitlig feedback rate på 75% vs. 3-5% som er gennemsnittet for online feedback formularer.

Den rige mængde feedback har derfor muliggjort, at eksperimenterne fra klubben er blevet sendt videre i proces mod en eventuel kommercialisering. Indtil videre har klubben introduceret 15 eksperimenter, hvoraf fire af dem er blevet udvalgt til videreudvikling med henblik på at ramme forskellige markeder. Produkterne spænder bredt fra alkoholfri øl til de stærke procenter.

• To af dem blev til en del af Carlsbergs 175-års jubilæums-øl
• En tredje er på vej til Asien (Kina)
• Og den fjerde bliver testet lokalt i Danmark på udvalgte barer og restauranter
Samlet set er Experimental Brews lykkedes med at skabe et bindeled mellem forskning og forretning ved at indsamle forbrugerens mening og dele viden omkring brygning. Vi er spændte på hvad fremtiden bringer, vi er dog sikre på at vi vil forsætte med at udforske og eksperimentere med nye bryg.

Carlsberg Research Laboratory

Caspar Lyhne

Head of ExBrew

Mette Mathiasen

Head of Commercial Development

Kvalifik

Søren Højland Boesen

Managing Partner

Rebecca Busk

Head of Projects & Marketing

Samarbejdspartnere


Watch Video