Experiences Like No Other

Vertica

for

Søstrene Grene

Kategori :

Type :

annoncoer

Strategi

Da Søstrene Grene gik i luften med den nye ecommerce-platform i foråret 2020, var det kulminationen på mere end et års forberedelse. I centrum stod en ambitiøs omnichannel-strategi med overskriften ”Experiences Like No Other”. En strategi, som både tog afsæt i små 50 års sanselig oplevelsesunivers i de fysiske butikker, men samtidig også en vision, som med respekt skulle bringe de traditionelle søstre ind i den digitale tidsalder.

Det er den samme strategi som i 2022 dikterer retningen for Søstrene Grenes forretning. Ikke bare for de digitale kanaler, men for hele den omnichannel-oplevelse, som gør ethvert møde med Anna og Claras finurlige univers til et sammenhængende og hyggeligt bekendtskab.

Med et stramt fokus på unified commerce skal strategien sikre, at man som kunde genkender Søstrene Grene, uanset hvor man måtte møde virksomheden. De fysiske butikker og alle de digitale kanaler skal indgå i en symbiose, hvor kunderne kan fordybe sig og gå på opdagelse i et hyggeligt miljø.

Løsning

Den digitale købsoplevelse er en teknologisk oversættelse af de fysiske butikkers sanseindtryk. På søstrene online salgskanaler kan kunderne gå på opdagelse som i de fysiske butikker. De rolige farver, Anna og Claras ikoniske tonalitet og de kreative DYI-universer guider kunden gennem produkterne på en måde, der mimer de fysiske butikkers labyrintiske indretning.

I Anna og Claras butikker kan du bruge lang tid på at fordybe. Muligheden for den uforstyrrede fordybelse gør også webshoppen til en unik købsoplevelse: i modsætning til mange andre webshops er pop-ups, sidebars og hele paletten af forstyrrende infobokse, der springer ud fra højre og venstre, et aktivt fravalg.

De digitale kanaler er dog ikke statiske. Webshoppen er i konstant bevægelse for at bevare muligheden for at gå på opdagelse. Vi lægger nye produkter online hver uge, hvilket også betyder, at der kommer nye billeder, tekster og fortællinger. Alt sammen skaber en konstant udvikling i Anna og Claras univers.

I en tid, hvor performance marketing, CLV og alle mulige andre fancy 3-bogstavsforkortelser fylder meget i marketingbilledet, tør Anna & Clara stadig at satse på kreativitet, hygge og sanselige oplevelser – det gælder både i de fysiske butikker, men så sandelig også online. Alle - små som store – initiativer og tiltag skal bakke op omkring visionen om Experiences Like No Other. “Vi tror på, at det er mængden af små og store oplevelser, som vi kan skabe for vores skønne kunder, som giver os en konkurrencemæssig fordel”, forklarer Clara. “Prøv eksempelvis, at søg efter >>flag<< på vores fine hjemmeside”, afbryder Anna og uddyber “det er måske ikke noget stort tiltag, men det er vigtigt for os, at have en masse af disse små easter eggs på sitet, så kunderne hele tiden kan gå på opdagelse – ikke bare i produkterne, men rent faktisk også i funktionaliteten.”

Omdrejningspunktet for søstrenes digitale arkitektur er omnichannel-motoren, der er baseret på en headless-arkitektur. Platformen indeholder funktionalitet og data, som trækkes fra backend-systemerne (ERP, PIM), og som via API’er udstilles til brugervendte kanaler (DIY-univers, webshop, SoMe, app). Arkitekturen sikrer et fleksibelt og skalerbart fundament, hvor funktionalitet og data deles på tværs af alle kanaler og de underliggende backend-systemer nemt kan udskiftes. Webshoppen er baseret på Umbraco, og er bygget som en single page application. Løsningen er hostet i Azure og udnytter flere Azure-teknologier, herunder API Management, Redis CDN med flere. Den er integreret med b.la. Dynamics 365 BC, Salesforce og InRiver.

Resultat

Anna & Clara kan med glæde fremvise nedenstående resultater. “Det glæder os, at vi med fokus på kreativitet, oplevelser og finurlige detaljer også kan lave en fornuftig forretning, som kunderne elsker at gå på opdagelse I", forklarer Clara.

- Vores samlet online omsætning er steget til +235.000.000 DKK., hvilket svarer til en vækst på 384% sammenlignet med 2020.
- Vi realiserer en L4L omsætningsvækst på 321% i 2021 sammenlignet med 2020.
- Vi runder 8 mio. solgte produkter i 2021. Det er mere end 21.000 produkter om dagen, og svarer til en vækst på 383% sammenlignet med 2020.
- Vi realiserer en vækst i ”avg. basket size” på +9% i 2021.
- Vi realiserer en vækst på +38% i vores gennemsnitlige konverteringsrate sammenlignet med 2020.
- Vi vækster antal besøgende (sessions) med +53% sammenlignet med 2020.
- Gennemsnitlig NPS score på tværs af markeder på 70,6, hvilket anses som excellence.
- Markant øget online engagement med +29% længere besøgstid og 5% lavere afvisningsprocent sammenlignet med 2020.
- Vi hæver vores online-omsætningsandel fra 3,8% i 2020 til 12,4% i 2021 (idx. 326). Største online-share realiserer vi i Holland, hvor vi allerede i 2. år (2021) har 23,7% online-share (idx. 301).

Vi har fra start i vores digitale transformation prioriteret en systemarkitektur, som muliggør hurtig implementering og test af nye platforme, features og services. Det har vi blandt andet gjort gennem en headless systemarkitektur, hvor vi med ”beskedne” investeringer kan implementere dette. Netop denne arkitektur er også central for næste kapitel af Anna & Claras digitale eventyr, hvor vi blandt andet kommer til at lancere en helt ny app- og loyalitetsplatform, ligesom vi sideløbende implementerer en central CDP-komponent, som skal bringe vores oplevelsesunivers og kommunikationsrelevans til nye højder både online og offline.

Søstrene Grene

Omnichannel Department

Søstrene Grene

Brand & Content Marketing

Søstrene Grene

IT Department

Søstrene Grene

Finance Department

Søstrene Grene

Logistics

Søstrene Grene

Vertica

Team SG

Vertica

Samarbejdspartnere

Hello Monday
Design

Billeder

Watch Video