eOddset TV – Der er så meget n00bs ikke forstår

Danske Spil A/S

for

Danske Spil A/S

Kategori :

Type :

Baggrund

Først var der så meget, kvinder ikke forstod. Sådan sagde vi på Oddset i 00’erne og 10’erne. Men i 10’erne gik vi på eOddset også ud med et andet statement. Nemlig, at ’der er så meget n00bs ikke forstår.’ Om e-sport altså. Gaming. For det var der vitterligt ikke mange, der brugte tid på i det brede mediebillede. Lige indtil nu altså…

Interessen for e-sport i Danmark har nemlig vokseværk i de her år. Voldsomt vokseværk! TV 2 købte i slutningen af 2018 rettigheder til at vise over 25 Counter-Strike-turneringer live i 2019 – langt flere end i 2018. Derudover blev de danske drenge fra verdens bedste Counter-Strike-hold, Astralis, i samme periode nomineret til prisen B.T. Guld - sammen med ’helt almindelige’ sportsudøvere i øvrigt. Begge ting er med til at vise, at e-sport har en bredere appel nu end nogensinde før.

Parallelt med populariteten i den brede befolkning er betting på e-sport vokset tilsvarende hurtigt. Fra 2016 til 2017 voksede betting på e-sport med 155 procent. Og tager vi et kig på vores generelle omsætning på e-sportsbetting, er den fra 2016 til 2018 vokset med 351 procent - altså er omsætningen mere end firdoblet. I dag konkurrerer e-sport med helt etablerede sportsgrene hos Danske Spil, hvor e-sport nu er den sjettemest omsættende sport.

I en tid, hvor især den yngre målgruppe, som eOddset henvender sig til, ikke er særligt modtagelige overfor traditionel markedsføring, er det essentielt at skille sig ud, hvis man ønsker opmærksomheden. Og den ønsker vi - i den mest illoyale målgruppe af dem alle: mænd i alderen 18-34. Hvordan løser man den udfordring? Vi havde et bud. Gå all in. Det var nødvendigt, følte vi. For det har vist sig, at der er færre n00bs i Danmark nu end nogensinde før.

Løsning

Som den første bookmaker i Danmark gik vi all in på styrke vores e-sports profil. Vi etablerede et contentspor udelukkende med e-sportsindhold.

Overliggeren var et kontinuerligt indholdsspor, som vi navngav eOddset TV. Missionen var underholdning. Uddannelse. Engagement. Brand awareness.

eOddset TV fik to ben at stå på. To retninger. Den første er henvendt til betteren. Ham, der skulle have sagligt, fagligt, analytisk og produktnært indhold. Ham der skulle klædes bedst muligt på til, når han skulle bette på det næste, vigtige e-sports event. Ham fodrede vi med optakter og analyser med relevante gæster fra miljøet. Studieudsendelserne udkom i 2018 på ugentlig basis og fik hurtigt interesse fra etablerede medier indenfor e-sport som dust2.dk og Pixel.tv, som bragte det i deres kanaler også.

Den anden retning henvendte sig til et e-sportspublikum, som ikke nødvendigvis har prøvet at bette endnu. Det publikum, som hørte Astralis' navn i starten af 2017 i forbindelse med VM-sejren, og efterfølgende hørte deres navn igen og igen i deres vanvidsår 2018. Det e-sportspublikum tilbød vi journalistisk indhold. Featureindhold, som giver indsigt i e-sporten, men som ikke kræver en forståelse for betting. Her lod vi os ikke begrænse af, at indholdet skal være produktnært. Det er her, vi er med til at skabe fortællingen om, at eOddset netop er en indholdshub, som kan underholde alle med interesse i e-sport!

Det blev til adskillige contentelementer og samarbejder i løbet af 2018. Vi var med, da den professionelle gamer Casper ’cadiaN’ Møller kæmpede for at komme med til VM i Counter-Strike. Vi gav fem hobby-spillere mulighed for en hel dags træningslejr med Danmarks tredjebedste Counter-Strike-hold, Heroic, som vi i øvrigt også brugte som middel til at fortælle alverdens behind the scenes-historier med. Vi tog den humoristiske og nogle gange folkelige vinkel på gamerprofilen, det resulterede i nogle ret så godt performende videoer.

Vores indhold lever nemlig i video. I øjenhøjde med den unge gamer og den seriøse better. Men hey, det kan YouTuberen Kjasper jo fortælle lidt mere om. Ham connectede vi nemlig med på vores server i 2018 - tjek hans video ud!

Resultat

Og vi synes egentlig, at vores aim i 2018 har været rimeligt skarpt. I forhold til vores featurespor kan vi kigge tilbage på imponerende view through rates på bedste indhold - bedst eksemplificeret i vores ’Fem ting en gamer aldrig siger’ - hvor over 40 procent af mere end 200.000 eksponerede mennesker så med til slutningen. Og forhåbentlig grinede lidt, da de nåede den.

På vores ALLER mest nørdede content – vores studieindhold spækket med odds og analyser - fik vi i gennemsnit 50.000 10-sekunders visninger om måneden. Og det bedste af det hele? 85 procent af ALLE de her interaktioner, de kommer fra mænd i alderen 18-34 år.
Skal vi gå fuldstændig i helikopterperspektiv? Ja da. På årsbasis fik vi 9,7 mio. impressions og godt 1,3 mio. interaktioner på tværs af både studie- og featureindhold.

Vi fortsætter helikopterturen hen over vores YouTube kanal, hvor vi – helt organisk – eksponerede 3,7 mio. mennesker for vores indhold i 2018, hvor den gennemsnitlige procentdel set er 53 procent. Og det var altså helt organisk! Samlet set har vi altså over 13,4 mio. eksponeringer på Facebook og YouTube på vores indhold. Og antal sete minutter? Ja, hvad skal vi sige. Lige over tre millioner! Det er rimelig heftigt.

Det stak altså rimelig meget af i 2018! Men virker det? Kan vi se det på bundlinjen? Ja – og ja! E-sportskategorien er nemlig et vildt rekrutteringsværktøj for os. Det er vores anden mest rekrutterende sportsgren i 2018, kun overgået af fodbold. Det er ret vildt - for i 2016 var det på femtepladsen.

Antallet af nye eOddset spillere er steget med 103 procent fra 2016 til 2018. Og det er værdifulde og loyale kunder vi rekrutterer! 70 procent af vores rekrutterede spillere på eOddset bliver nemlig faste kunder. Så det er altså gået rimeligt godt for os – det vidner en omsætningsstigning på 351 procent fra 2016 til 2018 også om.

Godt så. Vi lander helikopteren igen. Men det gør vi kun for at tanke op. For de her resultater viser os, at der er endnu større potentiale i målgruppen og i e-sporten. Og så krydser vi fingre for, at 2019 bliver endnu et rekordår for eOddset.

Danske Spil A/S

Kim Damsgaard Pedersen

Content Manager

Katrine Sparre Vestergaard

Content Coordinator

Danske Spil A/S

Kim Damsgaard Pedersen

Content Manager

Katrine Sparre Vestergaard

Content Coordinator

Samarbejdspartnere

Danske Spil
Kasper Tofting
Jernkonsult
Andreas Thomsen
Black Rabbit
Mikkel Schiott

Watch Video