Show 13. juni 2024

Earth Definition

Hjaltelin Stahl

for

Earthday.org

Kategori :

Type :

andet

Vinder af The Big Idea

BRONZE:
Indsigten er stor - og intentionerne endnu større. Et lille veldesignet grønt ikon, der skaber dialog og deler fakta og nudger os til forandring.

Baggrund

Vi har aldrig streamet så meget, som vi gør i dag. Det kræver data, men data kommer med en usynlig pris.

Ifølge videnskabelige rapporter, udleder YouTube alene 10 millioner tons CO2e årligt. Og man forudser at 82% af al internet traffik i 2022, vil bestå af videoafspilninger. Uden vi er klar over det, har vi sat gang i den hurtigstvoksende kategori indenfor CO2 udledning. Og vi gør intet for at mindske det.

Der findes dog en løsning, ingen tænker over.

Streaming genererer nemlig 8 gange mere CO2 i UHD (Ultra High Definition) sammenlignet med SD (Standard Definition). Det simple og mest miljøvenlige valg er derfor at streame sine videoer på telefonen i en lavere opløsning.

Og det bedste af det hele er, at forskellen i kvalitet fra HD til SD på en smartphone, er overraskende lille.

Løsning

Løsningen var derfor at rebrande Standard Definition som et grønnere alternativ til den høje opløsning. En lille adfærdsændring, som kan mindske CO2 udledningen ved streaming med hele 5%.

Under kampagnen "The New Standard in Streaming" fortalte vi hele verden om Earth Definition (480p).

På Twitter, Facebook og Instagram bad vi de største streamingtjenester, som f.eks. YouTube, Facebook, Netflix og Disney, om at nedsætte deres auto-play opløsning til Earth Definition. Da de som forventet ikke gav lyd fra sig, lagde vi en film i 480p op på Facebook og YouTube, der forklarede folk om problemet, og viste dem, hvordan de ved hjælp af et par klik kunne selv kunne reducere deres personlige online CO2-udledning. Videoen blev også live streamet på storskærm foran US Capitol på selve Earth Day.

Kampagnen ledte folk til earthdefinition.org, hvor de kunne blive endnu klogere på behovet for en lavere opløsning. I dagene efter Earth Day fulgte vi op med flere reminders på streamingtjenesternes sociale kanaler for at minde dem om, at hver dag er Earth Day.

Resultat

Earth Definition nåede 4,2 mia. media impressions og 7,24 mio. estimerede online views.

Earthday.org

Tom Cosgrove

Chief Creative and Content Officer

Hjaltelin Stahl

Adam Kerj

Chief Creative Officer

Søren Brix

Executive Client Director

Lasse Vintersbølle

Creative Director

Tim Pashen

Senior Creative

Karl Kristian Krarup Kjaer

Senior Creative

Nikolai Dimon

Senior Creative

Mads Clausen

Senior Creative

Line Kirstine

Digital Creative

Sofia Brockenhuss

Senior Account Manager

Jacob Benzon

Digital Director

Robert Preuss

Influencer Consultant

Mads Husted

Social Specialist

Andreas Langpap

Social Specialist

Samarbejdspartnere

Verizon Media
PR
Simon Robson
Director
Mighty Nice
Animation
JSM Music
Sound Design

Watch Video