2. JUNI 2022

DrugStars.com – #GivingByTaking

DrugStars ApS

for

DrugStars

Kategori :

Type :

Vinder af INNOVATION - STARTUPS

INNOVATION - STARTUPS SØLV VINDER

Vi kan alle lide belønning. Sølv vinderen hjælper med et af de absolut største problemer inden for sygdomsbehandling – compliance – gennem koblingen af gamification, donationer til godgørende formål, og letanvendelig teknologi, så skabes der belønning hele tre gange for patienten og samtidig for samfundet. Derudover kan pharmaindustrien opsamle data og brugerbesvarelser, mens behandlingen foregår, og dermed optimere behandling, produkt og indrapportering af bivirkninger. Derfor vurderer juryen, at Drugstars skal belønnes med Sølv. Tillykke.

Baggrund

40% af alt medicin der udskrives - tages ikke som anvist af lægen. 40 %! Dette har store omkostninger for bruger, pårørende, medicin industri og samfund.

Patienterne får dårligere livskvalitet. Det anslås det at de samlede samfundsøkonomiske omkostninger ved manglende compliance beløber sig til mindst 1.446 mio kr. årlig alene i Danmark. I USA er den årlige udgift USD 289 mia.

Det globale tab i indtjening for medicinalindustrien beløber sig til astronomiske USD 564 mia.

Medicinalindustrien har yderligere 2 væsentlige "hovedpiner"
A: Dårligt omdømme og ingen social medie profil til at fixe det (lovgivningen).
B: Manglende co-creation sammen med patienter af nye og innovative lægemidler.

Drugstars har sat sig for at løse denne udfordring gennem, ’gamificering, nudging og charity.
En slags mixup af endomondo, ecco walkaton og en medicin husker.

Citat: farmaceut og lektor Lotte Stig Nørgaard fra Københavns Universitet, som står bag en lang undersøgelser inden for området.

”Vi ved fra en lang række undersøgelser fra både ind- og udland, at mange lægemiddelbrugere er non-kompliante hvad angår lægemiddelindtag, og dette i et meget stort omfang. Et sted mellem ½ og 2/3 af alle lægemiddelbrugere er i perioder non-kompliante. Non-kompliance nedsætter folkesundheden, ligesom undersøgelser peger på, at de samlede samfundsøkonomiske omkostninger ved manglende compliance er beløber sig til mindst 1.446 mio kr. årlig. Derfor kan der være store både økonomiske og patientrettede gevinster at hente ved initiativer, der kan medvirke til at sikre en mere effektiv medicinanvendelse hos patienterne"

Løsning

I daglig dagen er DrugStars blot ”Lyden af at pileglas” der rystes. Lyden der lige tjekker, om du har huske at tage din medicin som planlagt.

Appen er et patient bonus program. "Tag din medicin, som din læge har anvist, så optjener du stjerner – derfor navnet: DrugStars."

App’en sørger for, at patienter kan bruge stjernerne til at aktivere donationer til velgørenhed som f.eks. en patientforening – ganske gratis. Vi kalder det #GivingByTaking

På app’en kan brugerne også afgive vurderinger af deres medicin og deltage i undersøgelser – og dermed løses industriens co-create problem i en vis udstrækning.

Donationerne er sponsoreret af private virksomheder som deres CSR aktiviteter. Det kan være medicinalvirksomheder, forsikringsselskaber, velgørenhedsfonde osv.

Når en bruger laver en donation – postes denne på Facebook – og firmaet som står bag det økonomiske tilskud til DrugStars nævnes – så dermed skabes positiv social medie omtale – som firmaerne ikke selv kan være afsender på.

Drugstars:
1. husker patienterne på at tage deres medicin
2. giver medicin industrien mulighed for tilskynne at man husker medicinen
3. skaber finansielt grundlag for at brugerne kan støtte patientforeninger
4. giver medicinselskaber adgang til B-C SM kommunikation
5. ejer metadata der er relevant for medicinindustrien

Vi ”tager” fra medicin industrien og giver til patientforeningerne. Og det bedste er, at industrien er med på den fordi
• deres toplinje påvirkes når folk husker at tage deres medicin (potentielt +40 %)
• de får adgang til relevant CSR kommunikation
• de får adgang til patientdata, analyser mm. mod betaling.

Win for patient. Win for industri. Win for patientforeninger.

Citat: Fremtidsforsker Anne Skare Nielsen fra Future Navigator.

"Digital deleøkonomi, som vi kender den fra AirBnB, Uber, GoMore osv., spreder sig til andre måske langt mere spændende områder - f.eks. sundhed. Patient betyder jo oprindeligt “tålmodig” - og det er jo slet ikke sådan folk opfatter sig selv længere. Vi ønsker at forebygge sygdomme, og når vi kommer i uføre at komme hurtigt tilbage på sporet igen, vi får et kick ud af at hjælpe andre, og hvis man så ovenikøbet kan få en økonomisk gevinst ved at opføre sig “u-patient”, så er cirklen sluttet. DrugStars app'en er et godt eksempel på denne trend. Den giver medicinbrugere mulighed for at donere til velgørenhed ganske gratis ved blot at tage den daglige medicin, som lægen har ordineret, og registrere dette i app'en. Dermed gør man noget ellers trivielt til noget godt for andre - og ikke mindst sig selv"

Resultat

Danmark er test land. En soft launch forud for lancering i US forår 2017.

Som det fremgår af de vedlagte screen shots fra sociale medier så er alle meget glade. Patientforeningerne, Patienterne og Pharma.

Når nu kategorien er startup – så er "time to market" og "team" en essentiel faktor – så her lidt historik.

Maj 2016. Founder kredsen samles om ideen

Ultimo august 2016: MVP af native iOS + watch og Android app går i testflight
.
Medio september 2016: DrugStars indgår term sheet med Seed Capital – investor + Business Angel Henrik Holmark.

Primo oktober 2016: DrugStars forretningskoncept til review hos lægemiddelstyrelsen – ingen anmærkninger

Medio oktober 2016: DrugStars modtager 3.5 mio i investering fra investorerne.

Ultimo oktober 2016: DrugStars går live med en soft launch.

Forår 2017-02-02 Lancering US

Og her er så de hardcore resultater af test og soft launch

DrugStars har +5000 brugere

DrugStars viser en 1 mdr. retention på 23% (benchmark <10% for Health app kategorien) DrugStars indlæg og ads på FB har relevans på 9-10, CPC <4 Drugstars viral effekt: 70 % (For hver gang vi køber 10 signer 7 up via reference) DrugStars har alene i testen samlet 52.283 kr. sammen i donationer. DrugStars har leveret penge til 5 patientforeninger allerede. DrugStars har registreret mere end 15000 lægemidler i systemet fra brugerne DrugStars har mere end 150.000 bruger events om måneden. Det har vi nået med 55.000 kr i marketing investering. Den virale accelerator effekt har allerede vist sig. Både via brugers sociale netværk og når patientforeninger tager konceptet til sig og informere medlemmer om fordele både for bruger og forening. Citat: Email respons på sign up Kære Drugstars. Tak for den fine velkomst, det er jo dejligt, at jeg som storforbruger af receptpligtig medicin kan medvirke til så positivt et formål. Så er der alligevel noget godt ved at have astma, hjerteinsufficiens og brystkræft. Venlig hilsen Else” Citat: Nick Traulsen, Senior Facebook Guy ”Mindre end 5% af virksomheder på Facebook vil opleve have et produkt/service som passer helt perfekt på Facebook, et produkt der balancere perfekt mellem relevance, shareability og et segment der godt defineret på Facebook. DrugStars er blandt de sidste 5%, det betyder at vi ser fantastiske priser hele vejen rundt. Folk interagerer og vi får utrolig billige installs. Det betyder også at vi nemt kan kopierer kampagnerne og gå til udlandet med en forventning om lign. resultater i de fleste lande.”

DrugStars

Claus Møldrup

CEO

DrugStars ApS

Claus Møldrup

CEO, ex. professor KU/ INSEAD - fik ideen.

Paul Clements (clem)

digital design - gør det let og lækkert

Claes Rasmussen

marketing - gør det berømt

Finn Overgaard

loyalitet - gør det klistret

Martin Plambek

PR - får folk til at tale om os

Jesper Kilbæk

CFO - betaler penge til patientforeningerne

Søren Eik Skovlund

CPO - skaber værdi for brugerne

Klaus Preisler

CTO - får det hele til at virke

Martin Bernt Madsen

mediegrafiker - gøre det flot

Dorthe Horn

SoMe - taler med brugere på sociale medier

Samarbejdspartnere

www.theMarketingGuy.dk
FB marketing

Billeder

Watch Video