2. JUNI 2022

Drikkepres Eksperimentet

Hjaltelin Stahl

for

Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden

Kategori :

Type :

Vinder af Content Creation

BRONZE VINDER

Bronzevinderen stiller et helt enkelt spørgsmål, som i al sin uskyld sætter afslørende fokus på et tabu, alle burde tale om. Det er i sig selv prisværdigt, men det er ikke derfor, at juryen hædrer denne løsning. Det er også en ufiks og ufancy eksekvering af den slags, som sjældent bliver belønnet med hæder og omtale, fordi det bliver lige lovlig håndholdt. Men indsigten om målgruppens adfærd og forståelsen af opgavens alvor betyder, at det netop er den ærlige historie og det simple greb, der gør kampagnen effektiv. Bronzestatuetten går derfor til: Drikke-eksperimentet!

Baggrund

Unge med et stort forbrug af alkohol har større risiko for at blive ramt af kræft senere i livet. Kræftens Bekæmpelse ønskede derfor at skabe en sundere alkoholkultur i Danmark ved at starte en dialog de unge imellem.

Løsning

Vi ved, at vi ikke kan ændre unges alkoholvaner ved at fortælle om risiciene ved at drikke alkohol. Derfor vil vi gerne skabe en dialog om den danske alkoholkultur.

Kampagnens indsigt er, at det kan være rigtigt svært at sige nej til alkohol, når man bliver presset af sine bedste venner. Derfor valgte vi at følge en ung mand og hans vennegruppe med skjulte kameraer en hel aften i byen. Hans opgave var at sige nej til alkohol – hele aftenen. Vores opgave var at dokumentere og italesætte drikkepres fænomenet, så det var i øjenhøjde med målgruppen. Frem for at pege fingre, stillede vi dem spørgsmålet: ”Respekterer vi egentlig et nej tak?” og fik dem til at reflektere over problemet og tale åbent om det på de sociale medier.

Resultat

På én uge opnåede kampagnen følgende resultater:

5.4 million impressions
2.5 million reach
1 million organic reach
1.2 million views
25.000 likes
5.000 comments
6.000 shares
400.000 interactions
38.000 engagement
25.000 kr. ad spend
0,01 kr. per paid reach

1.4 million views på Facebook

Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden

Susanne Bjærge

Specialkonsulent

Hjaltelin Stahl

Nicolai Stahl

Creative Director

Rasmus Gottliebsen

Creative Director

Nicolai Dimon

Art Director

Lasse Elgård Vintersbølle

Copy Writer

Mette Kruse

Project Manager

Luong Lu

Art Director

Mette Hørdum

Client Service Director & Strategic Planner

Henriette Keyper

Project Manager

Charlotte Esmann

Senior Creative Producer

Samarbejdspartnere

U Itch I Scratch
Pre produktion
Pegasus Production
Post produktion
Klaus Spendser
Director

Watch Video