Unge med et stort forbrug af alkohol har større risiko for at blive ramt af kræft senere i livet. Kræftens Bekæmpelse ønskede derfor at skabe en sundere alkoholkultur i Danmark ved at starte en dialog de unge imellem.
Vi ved, at vi ikke kan ændre unges alkoholvaner ved at fortælle om risiciene ved at drikke alkohol. Derfor vil vi gerne skabe en dialog om den danske alkoholkultur.
Kampagnens indsigt er, at det kan være rigtigt svært at sige nej til alkohol, når man bliver presset af sine bedste venner. Derfor valgte vi at følge en ung mand og hans vennegruppe med skjulte kameraer en hel aften i byen. Hans opgave var at sige nej til alkohol – hele aftenen. Vores opgave var at dokumentere og italesætte drikkepres fænomenet, så det var i øjenhøjde med målgruppen. Frem for at pege fingre, stillede vi dem spørgsmålet: ”Respekterer vi egentlig et nej tak?” og fik dem til at reflektere over problemet og tale åbent om det på de sociale medier.
På én uge opnåede kampagnen følgende resultater:
5.4 million impressions
2.5 million reach
1 million organic reach
1.2 million views
25.000 likes
5.000 comments
6.000 shares
400.000 interactions
38.000 engagement
25.000 kr. ad spend
0,01 kr. per paid reach
1.4 million views på Facebook