Baggrund

965.000 eller hvad der svarer til hver 6. dansker bor i almen bolig. Almene boliger er lejeboliger, hvor beboerne gennem et beboerdemokrati bestemmer, hvad der foregår. De bestemmer også hvem de hyrer til at føre regnskab, vaske trapper og i det hele taget stå for administration og drift. Det er netop den opgave, Domea.dk varetager på vegne af mere end 100 boligselskaber, der samlet råder over 80.000 boliger.

I de 80.000 boliger er der 130.000 beboere, der skal have besked i god tid, hvis der lukkes for vandet, vil tjekke hvad der står på vedligeholdelseskontoen, i ny og næ har brug for en håndværker, et ekstra sæt nøgle, tilladelse til at hold kat eller noget helt tredje.

De almene boligselskaber er non-profit. Jo bedre styr der er på driften, des lavere husleje. Med 80.000 boliger, svarer 10 minutters betjening om året til 7 fuldtidsstillinger, der skal finansieres over huslejen.

Domea.dk kom derfor til Dwarf med ønsket om at skabe en ny digital selvbetjeningsplatform til beboerne, der dels skulle give en langt bedre digital betjening, dels skulle aflaste administration og servicecentre for unødvendige telefonopkald og på den måde være med til at holde omkostningsniveauet og dermed huslejen så lav som muligt. Samtidig skulle løsningen understøtte det demokratiske arbejde, hvor beboerne gennem afdelings- og selskabsbestyrelser kommunikerer og træffer beslutninger for boligselskaberne.

Løsning

Løsningen blev Boligfy. Første version af det, der skal være (og måske allerede er) Danmarks bedste beboerbetjening. Løsningen samler alt omkring beboerens bolig og eventuelle bestyrelsesarbejde i én samlet digital platform og byder samtidig på nye og bedre digitale services.

Beboerne skal lokkes med bedre service, så de foretrækker den digitale betjening frem for personlig/telefonisk betjening, på samme måde som de fleste af os foretrækker mobilbanken frem for bankfilialen til langt de fleste pengesager.

Det handler om at udnytte de digitale muligheder, f.eks. ved at kunne informere hurtigere end hvad der er muligt med fysiske opslag og omdelte flyers. At skabe overblik, struktur og transparens i alt fra varmeregnskabet til beboernes servicehenvendelser, så beboerne altid har det mest opdaterede svar tilgængeligt på platformen, - en slags track-n-trace for administrations- og håndværkerservice.

Den tid der spares ved, at alle ikke ringer, når strømmen er gået i hele foreningen, spørger til varmeregnskabet eller tjekker op på en gammel forespørgsel, kan i stedet bruges på at servicere de mere individuelle eller specifikke behov samt de beboere, der ikke er trygge ved digital service.

Første release af Boligfy indeholder blandt andet:
• Notifikationer på mail og SMS 24 timer før, hvis der f.eks. bliver lukket for vand, strøm eller internet.
• En servicebooker, så beboerne kan booke en håndværker, hvis et vindue binder, afløbet er utæt eller dørtelefonen er gået i stykker og efterfølgende følge opgaven.
• Administrativ hjælp og svar, hvis man har spørgsmål, ønsker at fremleje eller bytte bolig eller søger om tilladelse til f.eks. kæledyr eller ændringer i boligen.
• Forbrugsregnskab ift. varme, vedligeholdelseskonto og eventuelt vaskeri overskueligt sat op og trukket direkte fra ERP/administrationssystemet.
• Alle dokumenter vedr. lejemålet og en samlet indbakke med beskeder fra administration og bestyrelser.
• Husorden og hjælpeartikler der svarer på de mest almindelige spørgsmål, som beboerne har til lejemålet og bestyrelsen.
• Et lukket bestyrelsesområde for de enkelte afdelings- og selskabsbestyrelser, hvor de kan dele dokumenter.
• Et område med bæredygtige og trivselsorienterede initiativer for bestyrelser, der samler og deler initiativer og erfaringer på tværs af alle selskaber og afdelinger indenfor områder som trivsel og indsats mod ensomhed, genanvendelse, grønne udearealer, biodiversitet m.m.

Om du er født her eller udenlands, er 18 eller 100 år, bor i byen eller på landet, i en stor eller lille husstand. Boligfy er for alle – også dem der er digitalt forsigtige, sjældent formulerer sig på skrift og klarer sig med den samme smartphone i årevis.

Resultat

Løsningen overholder WCAG 2.1 level AA tilgængelighedskrav og er desuden løbende blevet brugertestet af et repræsentativt udsnit af beboere, der samlet gav løsningen en System Usability Score på 86,1. Den rating er vi meget stolte af, ligesom vi er glade for det fokus, der har været på digital inklusion, så borgere der f.eks. er fritaget for MitID, stadig kan få fuld digital betjening, hvis de har lyst – og personlig betjening, når det er nødvendigt.

Løsningen er stadig ved at blive rullet ud, afdeling for afdeling. I december 2023 nåede vi 73% af afdelingerne og i dem, der kom på først, er 78% af beboerne kommet om bord og de første tusinde småreperationer er meldt ind og fikset – og de færre opkald til administrationen kan mærkes hos Domea.dk.

Version 1.0 af løsningen har været live i 10 måneder. De næste releases handler om udvidet bestyrelsesbetjening, så alt fra økonomi, udviklingsprojekter og bestyrelsesdialog kan ligge samlet på platformen. Til gavn for de eksisterende bestyrelser og til glæde for beboerdemokratiet, ved at det bliver lettere for nye medlemmer at deltage og få overblik.

”Vi valgte Dwarf, fordi vi ønskede en innovativ partner, der tør udfordre vores egne ideer. Vi blev ikke skuffede. Sammen har vi bygget et brugervenligt lejer- og bestyrelsesmedlem-univers, som allerede i version 1.0 lever op til vores forventninger. Vi glæder os til at fortsætte vores samarbejde med Dwarf." siger Lene Hadbjerg, Kundeservicechef hos Domea.dk

Domea.dk

Lene Hadbjerg

Kundeservicechef

Niels Thornberg

Project Development Manager

Dwarf

Cecilie Yde

Project Manager

Kim Skjoldborg

Chief Strategic Officer

Casper Lemming

Senior Digital Designer

Christian Vang

Backend Developer

Kristoffer Rath Hansen

Backend Developer

Patrick Walsh-Vilander

Backend Developer

Jesper Søndergaard Filtenborg

Backend Developer

Anders Østergaard Nielsen

.NET Lead

Mads Brodt Nielsen

Frontend Lead

Frederic Widding

Senior Frontend Developer

Manees Newton Nør

Chief Commercial Officer

Samarbejdspartnere


Watch Video