Med det Amerikanske præsidentvalg i fuld sving blev Danmark gang på gang hevet ind over den politiske agenda. For at sætte dem selv på det politiske landkort, og for at distancere dem selv fra dét cirkus, der foregik på den anden side af Atlanten, valgte SF at engagere de 8714 US expats, der bor i Danmark (og de millioner af US expats i resten af verden) i kampen mod Trump.
Vi beklædte én af de travleste busruter i Danmark med et kækt statement: AmericansAbroadVote.org ved siden af et kæmpe portræt af Donald Trump, hvor hovedet var placeret lige akkurat over de to baghjul på bussen. Vi fik produceret custom hjulkapsler, der lignede øjne, og fik ham til at fremstå som en skør mand, når bussen kørte ned ad gaden. På AmericansAbroadVote.org kunne US expats læse om hvor og hvordan de kunne stemme fra udlandet, og på den måde selv deltage i kampen imod Donald Trump.
De rullende øjne skabte en komisk effekt, som blev den perfekte satiriske kommentar på en situation hele verden havde lyst til at ryste på hovedet af. En løsning, der indkapslede den danske humor og freedom of speech mentalitet på perfekt vis.
Reklamen kørte på busrute 1A, som kørte forbi steder som Christiansborg, den Amerikanske Ambassade og andre stærkt trafikerede steder i København, men rullede i løbet af få døgn videre ud i resten af verden.
Med blot én busreklame opnåede bussen kæmpe stor international succes:
OTS: + 5.7 billion people
Media impressions: +1 billion
Earned media value of: + €18.2 million
Article reads: +7.38M
Social reach: +100M
Social Actions: 342K
+ 3.1 million views via user generated content såsom GIFs på Reddit, Imgur og lignende.
+ 125 globale nyhedsmedier der dækkede historien.
Alt dette med 0 kr. Media spend.