De fleste ved efterhånden at solens stråler skal nydes med omtanke men mange benytter fortsat for lav og for lidt solfaktor til at beskytte sig mod solens skadelige stråler. Det er ikke manglende velvilje fra forbrugerne men hvordan oversætter man egentligt UV-indekset til en solfaktor? Det ved de færreste af os.
L’Oreals brand Garnier Ambre Solaire ønskede løbende at oplyse om den rette brug af solfaktor på en måde der var nemt tilgængeligt selv for den del af målgruppen der ikke er hjemmevant i apps og digital information samtidig med, at de ønskede at oprette en direkte distributionskanal til forbrugerne.
L’Oreals fokus i den digitale transformation er at sikre at deres digitale løsninger ikke alene er fokuseret på at levere relevant kommunikation, men også indeholder en distributionsløsning mod forbrugerne. At udvikle en kanal i sammenhæng med kommunikationen er ikke mindst vigtig fordi L'Oreal ikke selv har en e-commerce platform, som den digitale kommunikation kan kobles op på og derfor ikke en eksisterende online distribution.
For kommunikationsdelens vedkommende var det vigtigt at løsningen præsenterede Garnier Ambre Solaire produktet i en så relevant kontekst som muligt og det vores løsning blev fokuseret på, var derfor at præsentere det rette produkt og den rette solfaktor ud fra den tilgængelige information og forbrugerens eksisterende behov.
For at sikre optimal distribution og den mest intuitive løsning fokuserede vi på ”one-click”-commerce løsning, så forbrugeren med et enkelt klik kunne købe det Garnier solcreme produktet med netop den solfaktor, som var relevant i brugssituation.
Udgangspunktet for løsningen var udviklingen af en ny, varig, kanal, som både kunne kommunikere Garnier Ambre Solaires produktportefølje og fungere som et point-of-sale for brandet.
Vi lagde vægt på den varige løsning med en kanal der har potentiale til at blive en integreret del af forbrugerens husholdning og derved sikre top of mind, genkendelse, genkøb og loyalitet af Garnier Ambre Solaire.
Løsningen blev at berige den ikoniske Garnier Ambre Solaire flaske med den information som forbrugerne har behov for, for at træffe det rette valg via en Internet of Things løsning (IoT). Vi koblede helt enkelt flasken til internettet for at indhente information om solfaktor behov, sol fare og ikke mindst muligheden for at indkøbe den rette faktor ved et simpelt klik på flasken. Derved skabte vi Danmarks første brandede IoT løsning med henblik på bred distribution.
For at flasken skulle forblive relevant og tilgængelig lavede vi den til en køleskabsmagnet. På den måde opnår Ambre Solaire relevant branding og permanent tilstedeværelse og Garnier Ambre Solaires SunHelper var dermed en realitet.
SunHelper er en digital Garnier Ambre Solaire solcreme, som i sin form er en 1:1 kopi af selve produkt og som i sin funktion er en computer forbundet til internettet.
IoT’ens ydre er 3D printet i et ABS materiale - Zortrax og efterbehandlet med sprayspartel over flere gange for at lave en præcis replika af det produkt forbrugerne kender fra butikkerne. Dens indre er en Electric IMP IoT enhed med en integreret M2M simkort løsning, som forbinder SunHelper til internettet.
Forbundet til computeren er en 1,7” TFT skærm, en RGB diode og to tryksensorer. Herudover er der lavet en API integration mod en server med realtids vejrdata.
Fordelen ved at lave en IoT løsning er, at det ikke forudsætter særlige digitale færdigheder hos forbrugerne. De digitale fordele tages ud af skærmen og ind i forbrugerens hverdag på de tidspunkter der er relevante – og ikke når forbrugeren er online via skærme.
SunHelper er en enkel og brugervenlig IOT løsning. Når brugeren møder SunHelper kan denne med et enkelt tryk på IoT’ens ”solfaktor”-felt spørge til hvilken solfaktor, som skal anvendes givet niveauet for UV-strålingen på det pågældende tidspunkt.
IoT’en er forbundet til internettet med en API integration mod en vejrstation, som måler UV-indekset i realtid. Ved aktiveringen af IOT’en aflæses UV-indekset og oversætter strålingsniveauet til den relevante Garnier Ambre Solaire solfaktor, som bør anvendes på det pågældende tidspunkt. Den anbefalede solfaktor vises på LED-skærmen og dioden i solcremens låg skifter farve afhængigt af, hvor kraftig solen er den pågældende dag. Lav UV-stråling angives ved en lysegul farve som så gradueres ved stigende UV-niveauer op til en kraftig rød farve ved høj UV-stråling.
Er forbrugeren ved at løbe tør for den solfaktor, som anbefales af IoT’en, kan forbrugeren ved et enkelt tryk på IoT’ens” køb”-felt aktivere en bestilling af en Garnier Ambre Solaire solcreme med den pågældende solfaktor. Bestillingen bekræftes via SMS og sendes direkte til forbrugeren.
SunHelper er placeret i forbrugerens hjem på køleskabet, opslagstavlen eller lignende, hvor magneten kan fastgøres. Det er en plug-and-play løsning, hvor det eneste forbrugeren skal gøre, er at finde et sted at placere SunHelper og indtaster sit mobilnummer og adresse på SunHelpers webside så en bestilling kan bekræftes og leveres.
Samarbejdet omkring SunHelper illustrerer hvordan nye teknologier vil ændre vores opfattelse af hvad en mediekanal er og hvilken rolle et brand kan spille i selve marketing mixet.
Kan vi forestille os en fremtid, hvor en annoncør i stedet for at investere 2 mio. DKK i en tv-kampagne i stedet ønsker at producere 20.000 IOT-løsninger og distribuere disse til potentielle og eksisterende kunder fordi ROI’et af denne nye kanal er højere end ved de klassiske mediekanaler?
Vi tror på at den teknologiske udvikling vil gøre brandet/produktet til mediet efterhånden som produkterne bliver forbundet til internettet og dermed gjort intelligente og vi ønsker i samarbejde med vores annoncører, at være med til at præge denne udvikling. SunHelper er vores første skridt i at gøre det til den nye virkelighed.