2. JUNI 2022

Danske Bank website – Beta

In2media / Insilico

for

Danske Bank

Kategori :

Type :

Baggrund

Danske Banks ambition er at være førende i kundetilfredshed – på tværs af kanaler. Bankens eksisterende hjemmeside er ikke tilpasset mobile enheder, er rodet og kommunikationen er inde fra og ud. Det har betydet, at brugernes tilfredshed med bankens hjemmeside har været meget lav. Hjemmesiden levede således ikke op til bankens strategiske mål.

Med en erkendelse af, at vi kun kan kende brugeres behov, hvis vi lytter og taler med dem, startede en proces, hvor bankens digitale tilstedeværelse blev gentænkt – helt fra bunden; ny digital strategi, ny indholdsstrategi, nyt CVI og ny Content Management System. Samtidig er der gjort op med det tunge produktfokus, og i stedet tager den nye hjemmeside udgangspunkt i brugerens behov og mål i livet.

Udviklingen af hjemmesiden har været i co-creation med brugerne, og denne tilgang fortsætter efter hjemmesiden er gået live. Danske Bank vil løbende udvikle relevant indhold og indsamle viden fra brugerne, som vil opleve Danske Bank som en seriøs og kompetent partner – en som også lytter til deres behov og udvikler sig sammen med dem.

Løsning

Danske Bank har for første gang lanceret en BETA-version af deres website - et Minimum Viable Product (MVP), som skal færdigudvikles sammen med brugerne. Målet med det nye, fuldt responsive BETA-website er at møde brugerne - eksisterende og potentielle, der hvor de er i deres hverdag og i livet.

Indholdet baserer sig på livssituationer, hvor brugerne har behov for særlig økonomisk vejledning. For privatkunder kan det være indhold om hvilke konsekvenser et boligkøb eller en familieforøgelse har på økonomien, og for erhvervskunder kan det være indhold om f.eks. international ekspansion eller vækst. Her skal Danske Bank give brugerne personlig og relevant rådgivning. Først når brugerne viser interesse for banken og dens produkter, henvender indholdet sig i en mere salgsorienteret retning.

Designet og navigationen er super enkel og nye interaktionsmønstre giver let adgang til de mest anvendte områder og features i en tid, hvor telefonerne bliver større og brugernes tålmodighed bliver mindre. Informationsarkitekturen er flad og lader samtidig brugeren fordybe sig i indholdet. Indholdsuniverset beskriver i guides, artikler, beregninger, video og relevante links, hvad brugeren skal forholde sig til i en given livssituation. Det livssituationsorienterede indholdsunivers bliver også løbende testet og udvidet på BETA-websitet.
Brugerne bliver hjulpet til at finde og sortere i komplekse bankprodukter via en aggregeret søgning, som igen tager udgangspunkt i behov frem for kryptiske bankbetegnelser. Og hvis brugeren skulle have brug for en personlig rådgivning, er det altid kun et klik væk.

I processens start introducerede Danske Bank et nyt offline CVI, som skal understøtte den nye, imødekommende tilgang til brugerne. Denne nye æstetik skulle derfor også vækkes til livs online, og ved hjælp af farvevalg og bløde former, gav man sitet et overaskende og dynamisk præg, som ikke normalt forventes af en bank.

Løsningen er opbygget modulært på Sitecore CMS, så redaktørerne får den størst mulige frihed til at bygge, teste og optimere sider og indholdselementer ud fra deres og brugernes behov.

Resultat

Der har været stor interesse for beta.danskebank.dk, som Danske Bank kun har linket til fra det eksisterende website og fra et enkelt opslag på Facebook. Over 100.000 brugere har besøgt beta-websitet den første måned og over 300 personer har givet feedback via spørgeskema og Facebook.

Brugerne har taget godt i mod det nye livssituationsorienterede indholdsunivers. Allerede nu efterspørger brugerne indhold om flere livssituationer: ”Føler at der mangler et par målgrupper under Mit liv. Fx. Købe bil, skifte job, sælge bolig, mistet job? Når i vælger så modtagerorienteret navigation, så er der stor risiko for at miste/irritere besøgende hvis man har "glemt" målgrupper/behov. Særligt når I er en bank. Jeres målgruppe må være rimelig bred. Men i kender nok jeres målgrupper bedre end mig.”

Som altid er der blandende modtagelser af nyt design og nye tiltag. Designet deler vandende; 50% skriver positive kommentarer og 50% efterlader negative kommentarer. De negative brugere synes, at designet er for lyst, simpelt og uprofessionelt: “Kunne bedre lide den gamle side. Var til at finde rundt i :)”, og de positive kommetarer lyder derimod på, at designet er stilrent, overskueligt og moderne: “Den er enkel, let overskueligt og ikke rodet som den gamle.” Det er ikke et helt entydigt billede, der tegner sig. Men sikkert er det, at der er noget at arbejde videre med - både hvad angår indhold og design. Vi er allerede i fuld gang med at gøre det endnu bedre.

Danske Bank

Salla Kalkela

Chief Consultant Personal Banking - Danske Bank

Kristoffer Halse

Chief Consultant Business Banking - Danske Bank

Henrik Sørensen

Head of Corporate webmaster - Danske Bank

Henrik Mørk Weichert

Web Engineer - Danske Bank

Nicolai Fogh

Design consultant - Danske Bank

In2media / Insilico

Søren Svejstrup

User Experience Lead

Caleb Wilson

Creative Director

Kasper Andersen

Art Director

Martin Skovgaard-Svendsen

User Experience

Kristine Martinussen

Project coordinator

Per Christensen

Creative Developer

Mads Hostrup Mortensen

Art Director

Andreas Iversen

CEO / KAM

Samarbejdspartnere

Baby
Content samarbejde
Hello Group / Jacob Ravn - Creative director
Digital CVI samarbejde
Hello Group / Alberto Vitullo - Digital creative
Digital CVI samarbejde
Implicit / Rune Alblas - Sitecore Developer Lead
Sitecore website og infrastruktur implementering
Implicit / Søren Skov - Sitecore Developer
Sitecore website og infrastruktur implementering
Implicit / Lars Erhardsen - Sitecore Infrastructure
Sitecore website og infrastruktur implementering

Watch Video