Show 13. juni 2024

Danmarks Næste Revisor

Holy Ravioli

for

Deloitte

Kategori :

Type :

annoncoer

Vinder af PUBLIKUMSPRISEN 2024

Baggrund

Revisionsbranchen kæmper med talent- og rekrutteringsproblemer. Manglen på revisorer har skabt hård konkurrence om de eksisterende talenter, alt imens branchen er under rivende digital, regulatorisk og kulturel udvikling, hvilket kræver endnu flere samt nye typer af kompetencer i revisionsbranchen.

Revisorer har en afgørende rolle i at sikre tilliden i samfundet gennem vurdering af danske virksomheders regnskaber, den grønne omstilling og offentlige institutioner. Derfor kaldes revisorer også ‘offentlighedens tillidsrepræsentanter’, netop fordi de sikrer tilliden til virksomhederne og dermed til erhvervslivet. Revisionsbranchen er dermed en af de bærende søjler i vores tillidssamfund, og manglen på er således et samfundsproblem.

De store talentudfordringer i revisionsbranchen skyldes bl.a. et forældet narrativ om revisorjobbet. Ifølge research fra analysefirmaet Universum mangler ca. 40% af de unge adspurgte studerende inden for businessområdet information om, hvad det vil sige at arbejde i branchen. Fra vores og brancheforeningens analyser ved vi, at rekrutteringen udfordres af manglende indsigt i arbejdet og fordomme om at være konservativt, kedeligt og manuelt. Men virkeligheden er en helt anden.

I dag er det afgørende, at revisorer har dybe kompetencer inden for økonomi, dataanalyse, salg og rådgivning af kunder i deres forretningsgang- og udvikling i en enormt foranderlig verden. Derudover er flair for teknologi også blevet en vigtig kompetence for samtidens revisor i kraft af den øgede digitalisering og automatisering af revisionerne. Endelig er samarbejde en essentiel egenskab, da revisorer altid arbejder i hold.

Studier viser, at fordommene om revisorfaget får unge til at fravælge karrierevejen allerede, når de står over for deres første studievalg. Der skal derfor helt nye midler i brug for at støve branchens image af og tiltrække nye talenter til faget. For at det skal blive attraktivt at blive revisor, er vi som branche nødt til at ramme bredere og langt mere strategisk med vores kommunikation, end vi hidtil har gjort.

Løsning

Da vi i januar 2023 hørte et afsnit af Thomas Skov og Emil Thorups podcast, Livet ifølge Thomas og Emil, hvor de netop taler om revisionsbranchens fordomme, samt joker med at skabe et tv-koncept kaldet Danmarks Næste Revisor, så vi en oplagt mulighed for at eksekvere på vores strategi: De har formatet, vi har budskabet.

Vi kontaktede Thomas og Emil og gik sammen i gang med at skabe en kampagne, der skulle kaste nyt lys over branchen. Vi brugte Thomas’ idé om tv-konceptet, som han netop havde opdigtet i deres podcast, og derfor ville ramme helt ideelt på deres platforme med omkring 40.000 lyttere og Instagram-følgere. I Deloitte havde vi rammerne samt viden om revisorjobbet til at bringe formatet til live. Med en konkret call-to-action: ”Er du Danmarks Næste Revisor?”, blev det en oplagt del af vores egen rekrutteringskampagne, hvor Emil og Thomas blev det store trækplaster.

Da tiltrækningsudfordringerne i revisionsbranchen vil få negative konsekvenser for hele det danske erhvervsliv, skulle Thomas og Emil være med til at vise, hvad en revisor laver – uden en alt for direkte anbefaling af Deloitte. Løsningen blev en miniserie med tre afsnit, der løbende blev udgivet som korte trailers for en X-factor lignende talentkonkurrence: Danmarks Næste Revisor.

Thomas og Emil agerede værter, mens vores revisionsleder og to andre erfarne revisorer fra Deloitte udgjorde dommerpanelet. For at ramme vores målgruppe; de unge, som netop nu overvejer deres fremtidige karriere, medvirkede to yngre influencere som deltagere: Sarah Bro og Rasmus Wallbridge. Derudover medvirkede tre af Deloittes egne unge talenter for at vise eksempler på nutidens revisorer.

Med en humoristisk og uformel tilgang, formidlede vi centrale opgaver i en revisors arbejdsportefølje, såsom kundebesøg, dataanalyse, teamwork og rådgivning inden for bæredygtighed, mens vi inddrog den teknologiske udvikling, som branchen aktuelt navigerer i.

Filmene blev således brugt som en organisk awareness-kampagne til at modernisere narrativet om en revisor på Emil og Thomas' profiler på Facebook, Instagram, TikTok og LinkedIn, Sarah Bros og Rasmus Wallbridges Instagram, på alle Deloittes digitale kanaler og gennem vores employee advocacy netværk, og som en betalt rekrutteringskampagne målrettet studerende på Instagram, Facebook, LinkedIn og YouTube.

Resultat

Kampagnens modtagelsen var meget overvældende! Det strømmede ind med positive reaktioner fra FSR (brancheforeningen for revisorer), Deloittes kunder, konkurrenter og talenter i og uden for revisionsbranchen.

Kampagnen er blevet omtalt i podcasts såsom JOST: Influencer Marketing, Milliardærklubben og selvfølgelig Livet ifølge Emil og Thomas. Vi er også blevet kontaktet af en journalist fra Eddy Media, som ønskede at bringe konceptet til live i en tv-produktion samt marketingbureauet Best Way Management, der havde lagt mærke til kampagnen og ønskede et samarbejde med Deloitte.

På sociale medier er konceptet blevet bombarderet med positive kommentarer, og der har generelt været stor efterspørgsel efter, at Danmarks Næste Revisor udvikles som et egentligt tv-koncept. DR-vært Mette Bluhme Rieck har endda kommenteret på Instagram, at hun gerne vil være vært på programmet.

I kampagneperioden fra 9. august til 31. december 2023 fik filmene +3 mio. visninger og +80.000 reaktioner på tværs af alle de førnævnte platforme. Kampagnens synlighed har resulteret i +33.000 klik til vores talentunivers for revisorer, hvilket er rekordmange. Til sammenligning var der i samme periode året før kun 8.000 klik til hjemmesiden. Kampagnen er dermed vores mest succesfulde talentkampagne, og den ligger samtidig i toppen over alle Deloittes kampagner generelt.

Med denne kampagne går Deloitte forrest i at adressere talentudfordringerne i revisionsbranchen på en ung, innovativ og frisk måde og skiller sig ud i branchens forældede omdømme. Opmærksomheden, som denne kampagne har givet, gavner dog ikke kun Deloitte, men hele branchen. Kampagnen er dermed et vigtigt første kapitel i at skabe en ny fortælling om revisors job og rolle - til gavn for hele samfundet. I Deloitte er vi klar til at skrive de næste kapitler.

Deloitte

Louise Danborg

Senior Consultant

Mathilde Nærland

Manager

Henrik Wellejus

Partner & Revisionsleder

Holy Ravioli

Sune

Albinus

Samarbejdspartnere

Thomas Skov
Influencer
Emil Thorup
Influencer