ET SUNDHEDSVÆSEN I KNÆ
Sundhedsvæsenet er under massivt pres – både i Danmark og globalt – med en forventet mangel på 10 millioner sundhedsprofessionelle i 2030. Samtidig øges presset fra en aldrende befolkning, der har behov for mere pleje, mens sundhedspersonalet kæmper for bedre arbejdsvilkår og flere ressourcer. Besparelser, effektiviseringer og øget bureaukrati har medført, at læger, sygeplejersker og øvrigt sundhedspersonale bruger en uforholdsmæssig stor del af deres tid på administrative opgaver som journalføring og dokumentation, hvilket går ud over den tid, de kan bruge på patienterne.
Denne udvikling har ført sundhedsvæsenet til et kritisk punkt, hvor arbejdsbelastningen ikke alene skaber frustration og udbrændthed blandt personalet, men også truer kvaliteten af patientbehandlingen:
- 41% af de sundhedsprofessionelle føler sig udbrændte på månedlig basis
- 40% af de sundhedsprofessionelle arbejder uden løn flere gange månedligt
- 24% af de sundhedsprofessionelle overvejer at forlade deres job ugentligt
De primære problemer beskrevet af de sundhedsprofessionelle er en overvældende patientbyrde (40%), føle sig overvældet at administrative opgaver (33%), og følelsen af at ikke kunne tilbyde tilstrækkelig patientpleje (30%).
FEJLSLAGNE LØSNINGER
AI er blevet præsenteret som løsningen, og i nogle tilfælde reducerer AI-løsninger også dokumentationstiden markant. Men i praksis oplever mange sundhedsprofessionelle, at generelle AI-modeller fejler, når de implementeres i kliniske arbejdsgange. Problemerne opstår, fordi sundhedssektoren er specialiseret, mens AI-systemerne er generelle.
Generelle AI-modeller, såsom ChatGPT, er trænet på enorme datasæt, der indeholder alt fra sociale medier til kogebogsopskrifter, men ikke på det medicinske sprog, kliniske retningslinjer eller patientinteraktioner. Resultatet er AI-systemer, der ikke forstår nuancerne i en medicinsk diagnose, misfortolker kritiske data, og ofte producerer “hallucinationer” – hvilket kan have katastrofale konsekvenser i sundhedssektoren.
I USA bruger en tredjedel af de sundhedsprofessionelle, der anvender AI, op til tre timer om ugen på at rette fejl fra AI-systemer. I stedet for at lette arbejdsbyrden ender AI med at skabe ekstra arbejde og mindske tilliden til teknologien. Det er disse problemstillinger, som den danske virksomhed Corti løser med deres markedsledende AI-modeller indenfor sundhedssektoren.
INTRO TIL CORTI
Corti udvikler AI-baseret software til diagnosticering og dokumentation i sundhedssektoren. Deres teknologi hjælper med at reducere fejldiagnosticeringer og automatisere administrative opgaver, så sundhedspersonale kan fokusere på patienterne. En af deres produkter er Corti Assistenten; en certificeret AI-model der giver sundhedspersonalet deres mest værdifulde ressource tilbage: deres tid. Med Corti Assistenten kan sundhedspersonalet spare op til 2 timer dagligt på administrative opgaver – tid, der i stedet kan bruges på patienterne.
PRODUKTET
Corti Assistenten lytter med på samtalen mellem patienten og den sundhedsprofessionelle, og transskriberer patientsamtalen i realtid, og dokumenterer interaktionen i det rette format. Den sundhedsprofessionelle kan redigere journalen eller bede Assistenten om at forbedre dokumentationen. Vi har gjort Assistenten endnu mere tilgængelig ved at introducere apps til iOS, Android og Apple Watch. De nye platforme er et essentielt skridt, da patientsamtaler sker i et væld af situationer – på hospitaler, klinikker, hjemmebesøg og akutafdelinger – og teknologien skal kunne følge med helt ud til sengekanten.
Fire vigtige fokusområder adskiller Corti Assistenten fra konkurrencen:
1. Specialiseret AI – Trænet på hundredvis af millioner af timer med sundhedsdata for at levere præcise indsigter.
2. Medicinsk sprogforståelse – Dækker 50 medicinske specialer og 10 sprog, hvilket sikrer korrekt terminologi og forståelse.
3. Datasikkerhed og præcision – AI’en opfylder de højeste globale og lokale sundhedsstandarder og beskytter patientdata.
VÆRDISKABELSE
En af de mest værdifulde features er muligheden for at konsultere med Assistenten. Den sundhedsprofessionelle kan tilgå industri godkendte behandlingsforløb og få live anbefalinger til konsultationen i realtid. Modellen fremhæver de vigtigste nedslagspunkter i samtalen, og gør sundhedsprofessionelle opmærksom på afgørende fokuspunkter. Konkret betyder det, at sundhedspersonalet får en værdifuld sparringspartner, som kan supportere deres arbejde. Undersøgelser viser, at 74% af sundhedsprofessionelle støtter brugen af AI i deres arbejdsgang. Og det er præcis disse behov, som vi adresserer med Corti Assistenten.
FOKUS PÅ PATIENTEN, IKKE SKÆRMEN
Særligt introduktionen af Apple Watch-appen er banebrydende. Med et enkelt tryk på uret kan sundhedspersonalet aktivere Assistenten, hvorefter den automatisk transskriberer patientsamtalen i baggrunden. Denne innovation betyder, at læger og sygeplejersker kan få fordelene – uden at teknologien fylder i samtalen. Sundhedspersonalet kan bevare øjenkontakt med patienten, lytte aktivt og være til stede, mens AI’en håndterer det administrative arbejde. Det er værdifuldt, da undersøgelser viser, at ⅓ af sundhedspersonalet føler, at de ikke kan tilbyde tilstrækkelig patientpleje, en problemstilling vi adresserer med vores løsning. Vi gør det muligt for sundhedspersonalet at fokusere på patienten – ikke skærmen.
MÅLSÆTNINGEN ER INDFRIET
Corti Assistenten giver lægen mulighed for at fokusere på patienten frem for papirarbejde, hvilket frigør tid og reducerer ressourcespild for både læger, sekretærer, sygeplejersker og administrationen. Det er et afgørende skridt i den rigtige retning for en yderst presset sundhedssektor, som har brug for al den hjælp, den kan få. Vi er lykkedes med at udbrede Corti til endnu flere mennesker ved at introducere de nye apps til iOS, Android og Apple Watch. De nye platforme er afgørende, da de gør den bagvedliggende teknologi tilgængelig og brugervenlig. Sundhedspersonalet kan nu tage AI-assistenten med på stuegang og helt ud til patientens sengekant.
MENNESKELIGE RESULTATER
Resultaterne viser, at Corti medbringer:
- 40% reduktion af triageringsfejl, så patienter får den rette behandling og undgår unødvendige forsinkelser eller overbehandling
- 80% automatisering af administrations- og journaliseringsarbejdet, hvilket skaber markant produktivitetsforbedring og fornyet motivation blandt personalet
- 150.000 patientinteraktioner hver dag verden over
Målet er at give personalet en ekstra arbejdsdag om ugen i tid vha. automatisering og reduktionen af administrative opgaver, og Corti er godt på vej til at indfri dette mål. Det betyder konkret mindre dokumentation, og i stedet mere og bedre behandling af patienter.
TEKNISKE RESULTATER
Udover de gode resultater for patienter og sundhedspersonalet, så klarer Corti’s AI modeller sig også bedre teknisk. Corti’s AI modeller er:
- 25% mere kortfattet end ChatGPT 4o
- 20% mere præcis end ChatGPT 4o i en sundhedskontekst
- 35x hurtigere end ChatGPT 4o – fordi hvert sekund tæller i sundhedssektoren
GIVER TIDEN TILBAGE
Udbredelsen af Corti Assistenten på iOS, Android og Apple Watch er essentiel. Vi må møde brugerne, hvor de er, og gøre det så enkelt som muligt for at gøre en forskel for flest. Det betyder at være til stede på de mest gængse platforme samt muliggørelsen af håndfri brug. Særligt introduktionen af Apple Watch-appen markerer et gennembrud i integrationen af AI i sundhedssektoren. Med denne nye løsning kan læger og sygeplejersker opretholde øjenkontakt, lytte nærværende og fokusere fuldt ud på behandlingen, mens AI’en håndterer de administrative opgaver i baggrunden.
For Corti og Framna handler AI ikke om at erstatte jobs i sundhedssektoren. Det handler om at returnere tid til de mennesker, der redder liv, så de kan bruge mere tid på deres patienter, og være glade og stolte af den indsats de leverer hver dag.