Online-rejsebureauer som Booking.com, Expedia og deres 20 sub-brands sidder på 40% af det globale marked for hotelovernatninger - og deres markedsandel vokser med 1-2 procentpoint om året.
I dag dominerer de hotelsøgningen og har stor indflydelse på hotellernes individuelle synlighed, de ejer og holder på alle booking- og gæstedata og de tager et cut på 15-30% af salget. Flere og flere hoteller ender som ”underleverandører” til deres egen branche.
For at imødegå den konkurrence, har Comwell valgt at prioritere egne kanaler og satse på en dybt integreret serviceoplevelse, som kun kan leveres af Comwell selv, fordi den kræver dyb integration til Hotel Management systemerne kombineret med personlig betjening.
Derfor er online-rejsebureauerne ikke en trussel, men en no-cure-no-pay lead-maskine, der omkostningseffektivt rammer nye emner i målgruppen, der havde kostet mange penge at nå via andre kanaler. OTA’erne bliver betalt for at skaffe det første fysiske møde med en ny gæst. Comwell griber og overtager relationen, hvis der er basis for at opbygge en besøgsfrekvens.
Med 18 lokationer, nogle af Danmarks største konferencefaciliteter og op mod 6% af alle hotelsenge i Danmark er det et on-going strategisk projekt, hvor nye serviceydelser testes af, justeres og integreres i den samlede serviceoplevelse.
Ud over branchens måske lækreste og hurtigste mobile booking-flow, byder det nye Comwell.com blandt andet på:
Firmakonti der kan oprettes og tages i brug med det samme, og samtidig belønner både virksomhed og gæst med et værditilbud, der ikke kan leveres skarpere af de globale konkurrenter. Virksomheden får en fast rabat der sikrer at tilbuddet altid matcher ”best available rate” og kunden opsparer hver 10. nat gratis + point der kan bruges under opholdet, så det ikke kun giver mening for meget hyppige gæster.
Lynhurtig online booking af mødelokaler og forplejning til selskaber på op til 10 personer. De udgør over en tredjedel af alle arrangementer og har tidligere krævet de samme papirgange som andre arrangementer. En 100% digital betjening fjerner friktion og planlægningstid, så Comwells landsdækkende mødefaciliteter kan komme i spil i nye sammenhænge for nye og eksisterende business-kunder.
En roomservice applikation, Comwell Concierge med særlige priser og tilbud til Comwell Club medlemmer, så loyalitet og relation belønnes allerede under det første ophold og hvor bekvemmelighed er en meget vigtig del af tilbuddet.
Fleksibel gruppereservation af værelser ifm. bryllupper, fester og andre events, som arrangørerne kan dele med deres gæster, der så kan betjene sig selv.
Betjeningen af gæsterne på comwell.com er struktureret omkring anledning, lokation og timing. Uanset hvor gæsten er på sitet, er der adgang til en kontekstuel booking-widget. Er du anonym og på forsiden af comwell er en overnatning i dag, for én person i ét værelse udgangspunktet. På den måde servicerer vi det største hverdagssegment, forretningsfolk, der har brug for at booke en hurtig overnatning.
Men Comwell er både business og pleasure, og derfor kan anledningen til besøget på comwell.com variere. Måske er du ved at finde et venue til et bryllup, der skal holdes om halvandet år, måske er du blevet bedt om at finde en konferencelokation, der har plads til 1.000 deltagere til efteråret, måske kigger du efter et godt tilbud på et weekendophold for dig og kæresten?
Grundtanken med sitet er, at gæsten navigerer ift. anledning, lokation og timing, og at den allestedsnærværende booking-widget justerer ind ift. gæstens præferencer og adfærd. Læser du om mødelokaler på Borupgaard, kunne næste træk være en forespørgsel på møde & konferencefaciliteter etc.
Siden 2016 er det lykkedes at løfte den samlede konverteringsraten på tværs af værelser, mødebooking, businesskunder og events fra knap 0,99% i 2016 til 4,2% i 2023 og 5,0% i 2024 år til dato.
Værelsesbookingen fra egne digitale kanaler er vokset med 152% og der er sat ny rekord i antallet af businesskunder.
Digitaliseringen af ”små møder” har fjernet manuelle bookingrutiner fra 33% af alle møder, og udrulningen af roomserviceapplikationen har overflødiggjort værelsestelefoner og fysiske velkomstmapper og samtidig løftet roomservice til en millionforretning.
Ud over at spare cut’et på 15-30% på en trecifret millionomsætning, har styrken af egne kanaler også stor betydning for om man ender i den høje eller lave ende af intervallet, så man forhandler med online rejsebureauerne.
Comwell har lagt en succesfuld og langsigtet digital strategi, hvor online rejsebureauerne bruges som løftestang til egen succes, på en måde de ikke kan kopiere.
"Samarbejdet med Dwarf har været til stor fordel for os, da de besidder en dyb forståelse for vores behov og krav. Dwarfs ekspertise i at navigere i det komplekse systemlandskab, vores interaktioner, flows, loyalitetsprogrammer og kundesegmenter har været uvurderlig. Deres dybdegående forståelse har gjort det muligt for dem at skabe et website, der perfekt afspejler vores brandprofil og er skalerbar til fremtidige funktioner. Vi er meget imponeret over Dwarfs evne til at inkorporere vores indsigter i projektet. De har opmærksomt lyttet til vores ønsker, behov og udfordringer og omsat dem til praktiske løsninger. Som resultat repræsenterer websitet os på den bedst mulige måde." siger Tobias Fullerton Støier, Head of Digital hos Comwell.