Show 13. juni 2024

CIRKULÄR

IKEA Danmark, Hjaltelin Stahl, Marketsquare & Dentsu X

for

IKEA

Kategori :

Type :

andet

Vinder af The Greater Good

SØLV:
At en stor kommerciel virksomhed som IKEA udvikler og promovere en digital platform, hvor danskerne kan sælge deres egne gamle IKEA-møbler, uden at IKEA selv tjener på dem, er i sig selv en bedrift og et modigt skridt. At det også er en del af deres bæredygtighedsstrategi, er kun endnu bedre, og viser at det ikke kun er en fix ide, men et gennemtænkt og fler-årigt initiativ gør det endnu mere anerkendelsesværdigt - og det fortjener SØLV.

Baggrund

90% af verdens befolkning ønsker at leve mere bæredygtigt, men mange er i tvivl hvad de selv kan gøre for at gøre en forskel. Og de forventer i højere og højere grad, at brands hjælper med at guide dem i den rigtige retning med løsninger og produkter.

Det matcher med IKEAs demokratiske design, der i årtier har haft bæredygtighed som et vigtigt element. Og hvilken bedre dag at inspirere kunderne til at ændre adfærd og leve mere bæredygtigt end på årets ’sorteste’ dag: Black Friday?

Løsning

I stedet for at hoppe med på udslagsbølgen, lancerede IKEA servicen CIRKULÄR. En platform til cirkulært salg, upcycling og gensalg af brugte møbler.

Den globale lancering handlede både om at inspirere forbrugerne til at sælge deres brugte møbler tilbage til IKEA for at give dem nyt liv. Og derefter tilsvarende inspirere forbrugerne til at prøve noget nyt ved at købe noget gammelt. For at gøre det nemt, placerede IKEA tilmed cirkulære hot-spots i storbyerne til indlevering af brugte møbler.

For at demonstrere IKEA-møblernes kvalitet og designarv, gik man i Danmark endnu længere og købte gamle IKEA-klassikere tilbage og auktionerede dem væk til originalprisen. Eks. VILBERT stolen, designet af Verner Panton i 1993.

Resultat

Kampagnen opnåede 3,4 mio. media impressions. Med en stigning i positive impact på +29pp, brand desire på +17pp og i value proposition på +20pp genererede kampagnen også en stærk og bred impact på brand.

Kampagnen aktiverede samtidig danskerne til en mere bæredygtig købsadfærd og sørgede for at der blev indleveret 3412 brugte møbler i perioden. Det var en stigning på 656% fra det forrige år.

Salget steg også med +4% i w47-48 samt med +28% i salg på Black Friday, sammenlignet med det forrige år.

IKEA

IKEA Danmark, Hjaltelin Stahl, Marketsquare & Dentsu X

Lasse Vintersbølle

Creative Director

Anne Mette Christiansen

Art Director

Nanna Gjerstrup

Art Director

Nicolai Dimon

Senior Art Director

Adam Kerj

Chief Creative Officer

Søren Brix

Executive Client Director

Katrine Mehl

Senior Strategic Planner

Christian Sørensen

Senior Account Manager

Lærke Rygaard

Account manager

Alexander Sekjær

Brand activation strategist

Caroline Rex

Influencer manager

Ulik Kepinski Rode

Art Director, Marketsquare

Christian Ryser

Copywriter, Marketsquare

David Asmussen

CD, Marketsquare

Samarbejdspartnere

Pegasus Producton
Production
Dentsu X
Mediebureau

Watch Video