90% af verdens befolkning ønsker at leve mere bæredygtigt, men mange er i tvivl hvad de selv kan gøre for at gøre en forskel. Og de forventer i højere og højere grad, at brands hjælper med at guide dem i den rigtige retning med løsninger og produkter.
Det matcher med IKEAs demokratiske design, der i årtier har haft bæredygtighed som et vigtigt element. Og hvilken bedre dag at inspirere kunderne til at ændre adfærd og leve mere bæredygtigt end på årets ’sorteste’ dag: Black Friday?
I stedet for at hoppe med på udslagsbølgen, lancerede IKEA servicen CIRKULÄR. En platform til cirkulært salg, upcycling og gensalg af brugte møbler.
Den globale lancering handlede både om at inspirere forbrugerne til at sælge deres brugte møbler tilbage til IKEA for at give dem nyt liv. Og derefter tilsvarende inspirere forbrugerne til at prøve noget nyt ved at købe noget gammelt. For at gøre det nemt, placerede IKEA tilmed cirkulære hot-spots i storbyerne til indlevering af brugte møbler.
For at demonstrere IKEA-møblernes kvalitet og designarv, gik man i Danmark endnu længere og købte gamle IKEA-klassikere tilbage og auktionerede dem væk til originalprisen. Eks. VILBERT stolen, designet af Verner Panton i 1993.
Kampagnen opnåede 3,4 mio. media impressions. Med en stigning i positive impact på +29pp, brand desire på +17pp og i value proposition på +20pp genererede kampagnen også en stærk og bred impact på brand.
Kampagnen aktiverede samtidig danskerne til en mere bæredygtig købsadfærd og sørgede for at der blev indleveret 3412 brugte møbler i perioden. Det var en stigning på 656% fra det forrige år.
Salget steg også med +4% i w47-48 samt med +28% i salg på Black Friday, sammenlignet med det forrige år.