Chillboards

NORD DDB, DDB Chicago, adam&eveDDB

for

Molson Coors

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Briefen var at aktivere Coors Lights brand promise ”Made to Chill” på en måde, hvor det ikke længere kun var øllen, som kølede amerikanere ned.

Målgruppen var folk i alderen 21-35 år, som drikker light øl. Dette er en gruppe som har høj fokus på klima, hvorfor en aktivitet med fokus på bæredygtighed ville være relevant.

Over hele verden opleves flere og flere hedebølger. Det rammer især lavindkomstområder, hvor bygningerne står tæt og der er meget få grønne områder. Det overopheder områderne, hvilket øger behovet for aircondition, og dermed elregningen, og er i sidste ende med til at skabe øget ulighed mellem rig og fattig.

Opgaven var altså at hjælpe målgruppen, være tro mod brand platformen og dermed have en positiv effekt på brand’et.

Løsning

IDE
Ved at bruge en speciel hvid maling, som reflekterer 85% af solens stråler, skabte vi Chillboards: ”billboards” malet på tage, med budskaber om fordelene ved at male tage med hvid maling. Det var ikke kun med til at øge awareness på et globalt problem, det hjalp også konkret med at nedkøle et overophedet kvarter i Miami, Florida.

Fordi ideen både skulle være funktionel og kommunikere et budskab, skabte vi en dynamisk typeface der kan tilpasses ethvert tag, hvor skriften dækker 96% af taget. På den måde sikredes en maksimal dækning og læsbarhed.

EKSEKVERING
Vi malede tagene på 12 bygninger, svarende til 3345 m2 eller 163 standard billboards. Hver tag havde en forskellig overskrift, som hver især satte fokus på fordelene ved hvide tage – enten som direkte fordel eller med en mere generel fortælling.

Aktiveringen blev dokumenteret og delt med pressen, på Coors Lights SoMe kanaler og via et kampagnesite. Så til trods for at tagene ikke kunne ses af forbipasserende, var tanken fra starten af, at aktiveringen skulle ses via PR, SoMe og digitalt.

For at hjælpe endnu flere med at køle ned i varmen, donerede Coors Light ca. 19000 liter speciel maling via en konkurrence på Twitter.

Resultat

Aktiveringen havde følgende resultater:

- Tagenes overfladetemperatur blev 28℃ lavere
- Den indvendige temperature blev 6℃ lavere
- Elregningen blev i gennemsnit 20% lavere
- Hver husstand fik en årlig besparelse på 500USD

Coors Light brand’et fik følgende resultater:

- 28+ millioner earned media impressions
- Awareness steg 26.9%
- Brand affinity steg med 22.2 %point
- Købsintention steg med 42.4%point

Molson Coors

Michelle St. Jacques

CMO

Marcelo Pascoa

Global VP, Miller Family of Brands

Chris Steele

Marketing Director

Alex Vertrees

Associate Marketing Manager

Amber Dutra

Public Relations Manager

NORD DDB, DDB Chicago, adam&eveDDB

Tim Fremmich Andresen

Creative Director

Anders Kure

Associate Creative Director

Ari Weiss

Global Chief Creative Officer

Rodrigo Jatene

Chief Creative Officer

Rick Brim

Chief Creative Officer

Colin Selikow

Executive Creative Officer

Simon Higby

Creative Director

Andre Sallowicz

Creative Director

Borja Iciz

Art Director

Jess West

Copywriter

Lane Hedler

Jr. Art Director

Ken Bates

Jr. Copywriter

Matt Blitz

Head of Production

Rock Darlington

Group Executive Producer, Experience

Adine Becker

Executive Producer

Loreta Dilaveri

Producer

Andrea Diquez

Chief Executive Officer

Kiska Howell

SVP, Group Account Director

Julie Crimmins

Account Director

Dee Dee Morrow

Account Supervisor

Raneen Onallah

Account Executive

Milo Chao

Chief Strategy Officer

Baxter Holland

Group Strategy Director

Tabor Theriot

Project Management Director

Anya Twillie

Program Director

Jillian English

Director of Business Affairs

Chris Quinn

Talent Manager

Set Free Richardson

Director

Brendan Kiernan

Co-Founder, Partner

Justin Moore-Lewy

Co-Founder, Partner

Rupert Samuel

Chief Marketing Officer, Partner

Tom Webster

Experiential Creative Director/Partner

Mercedes Allen-Sarria

Executive Producer

Gabrielle Brattole

Experiential Producer

Efren Andaluz III (Andaluz The Artist)

Street Artist

Brian May

Editor

JoJo Scheerer

Head of Production

Caitlin Grady

Executive Producer

Joel Simon

CEO/CCO

Jeff Fiorello

VP, Executive Producer

Norm Felker

Senior Producer

Andrew Manning

Senior Producer

Sharon Cha

Producer

Tia Perkins

Head of Production

Ian Bradley

Creative Director

June Filtenborg

Extra credit

Sofie Engelbrecht

Extra credit

Samarbejdspartnere

HELO
Production
WhiteHouse Post
Editing
Carbon
Grade
JSM
Music

Billeder

Watch Video