2. JUNI 2022

Casting by Blockbuster

Joined

for

Blockbuster

Kategori :

Type :

Baggrund

Blockbuster ønskede at skabe awareness omkring brandets genopståen som streamingtjeneste, samt drive brugeroprettelser og omsætning. Ideen var at trække brugerne HELT ind i filmuniverset og skabe deres eget film-content, for derefter at lade dem dele dette content. På den måde gives brugeren et incitament til dels at engagere sig selv, men samtidig at engagere deres netværk. Brugernes content skulle samtidig være så interessant at det kunne drive en større PR-indsats. Ønsket var ligeledes at ægte bruger-genereret content skulle danne basis for alle ATL og BTL materialer i købte og earned kanaler, så ikke bare platformen – men hele kampagnen 360 grader var drevet af brugergenereret indhold. Vi manglede blot det rette danske filmunivers som havde succes nok til at kunne skabe tilstrækkelig opmærksomhed. Med en forestående streaming-lancering af Flaskepost Fra P. og Afdeling Q havde vi dette univers. Sammen med Zentropa fik vi mulighed for at udlodde en rolle i den kommende film om Afdeling Q – er attraktiv præmie, i en af de meste sete film-franchises i Danmark nogensinde.
Kvinden i Buret, Fasandræberne og Flaskepost fra P. var i biograferne hver blevet set af over 700.000 danskere og var derfor et perfekt afsæt for kampagnen.

Løsning

Løsningen er en online platform hvor brugere kan caste sig selv til at komme i betragtning til en rolle i den kommende Zentropa-film om Afdeling Q. Via enten mobil eller desktop skal brugere indspille deres egen film med original-scener fra de 3 foregående film – op imod de rigtige skuespillere; Nikolai Lie-Kaas, Sonja Richter, Fares Fares.
Det er en præmis at alle skal kunne deltage eller engagere sig i universet og derfor er løsningen 3-delt. Man kan indspille en video som deles offentligt, man kan indspille en video som deles privat med udvalgte venner, eller man kan nøjes med at se og dele andres videoer. På den måde har alle mulighed for engagement derved bidrage til kampagnens målsætning om nye brugere og retention gennem øget opmærksomhed.

Først 2 uger inde i kampagnen blev kampagnematerialerne produceret, så det var ægte bruger content, som kunne danne basis for materialer til TVC, bio-spot, online, video, social, osv.

Resultat

Googles brandlift analyse viste 201% stigning i brand interest.
Transktioner hos Blockbuster steg med 45%
Revenue hos Blockbuster steg med 48%
Denne stigning var ikke blot i kampagneperioden, men har holdt niveauet siden og kampagnen har dermed løftet Blockbuster
til et helt nyt niveau.

Videoviews af brugervideoer: 1.5 mio.
Spotviews online: 1.7 mio.
Social reach: 5.5 mio.

Samlet budget på kampagnen inklusiv alle produktioner og det samlede mediespend: 2.6 mio. kr.

Kampagnen leverede over 100 landsdækkende og lokale artikler i medier både aviser, magasiner, dagblade og online.
De mange lokale ”celebs” gjorde at en lang række af lokale medier bragte historien om deres ”bys barn”.
Derudover var der landdækkende historier i blandt andet Børsen, Berlingske, Soundvenue, Eurowoman.

Blockbuster

Steffen Trannerup

Marketingdirektør

Joined

Morten Bak

Creative director

Samarbejdspartnere

Molamil
Production
Be On
Video media agency
MediaCom
Media Agency
Soundvenue
Media partner
Zentropa
Partner

Billeder

Watch Video