Carlsberg – In Pursuit of Better

AKQA

for

Carlsberg

Kategori :

Type :

andet

Vinder af Digital Design

Kan man udvikle et prisvindende brandsite…probably

Brand sites’ tid er ikke forbi, det viser Carlsberg her. Sjældent har juryen set en så gennemført, brugervenlig og veldesignet løsning. Hele Carlsbergs historien fra 1847 og frem til i dag fortælles via en simpel ide: Lad os besvare de 100 hyppigste spørgsmål fra Google omkring Carlsberg. Et modulsystem præsenterer historierne på tværs af alle enheder og regioner og viser Carlsbergs søgen efter at forbedre vores verden. Og så gør det ikke noget, at sitet er 6 gange hurtigere end andre i kategorien.

Juryen i Digital Differentiation & Design belønner Carlsberg.com og AKQA med Guld.

Baggrund

Sidste år bad Carlsberg os om at lave et nyt brandsite. Briefet var enkelt men ambitionen tårnhøj: ”Make the site a betterment itself”.

Men. Alle brands har et brandsite. Dyrt og pænt – og komplet unødvendigt. For er der nogen, der nogensinde har sat sig ned og sagt, ”gad vide, om der er noget fedt på Carlsberg.com i dag”. Jeps. Den er god nok. Det er der ingen, der har. Probably.

Så hvorfor ikke bare lukke det ned? Hvorfor ikke bare slå ideen om brandsitet ihjel?

Fordi Carlsberg er Semper Ardens (always burning) i jagten på at forbedre verden igennem betterments. Også på deres brandsite.

Løsning

Vi udviklede et samarbejde med Google og skabte ”Better Answers”. Gennem ”Better Answers” giver Carlsberg.com nu et relevant, bedre svar på de 100 mest populære søgninger på tværs af alle Carlsbergs markeder. Det giver brandet en helt ny måde at ”opsnappe” organisk trafik på, hvor vores Better Answer kommer frem som det øverste søgeresultat – Google Snippeten – helt i toppen af første side.

Her får brugeren ikke kun et relevant svar på deres spørgsmål, men også mulighed for at klikke videre til lignende indhold på Carlsberg.com med en fantastisk produktionsværdi. På den måde bliver man modtagelig for at opleve mere indhold fra Carlsberg, fordi førstehåndsindtrykket af brandet er fantastisk.

Du er nu klar til at gå på opdagelse i Carlsbergs verden, og de mange opfindelser Carlsberg har været ansvarlig for gennem årene. Dem præsenterer vi gennem en dybdegående 3D, scroll-baseret oplevelse – og der er tale om imponerende opfindelser såsom udviklingen og opfindelsen af pH-skalaen og den miljørigtige Snap Pack, og endda metoden til rendyrkning af gær – som senere skulle lede til kunstig insulin.

Opfindelser, som udgør hjørnestenen i bryggeriets selvforståelse. Opfindelser, som Carlsberg løbende har delt med verden i jagten på at brygge bedre øl og skabe en bedre fremtid på for os alle sammen.

Og oplevelsen er ikke bare bedre for forbrugeren. Den er også bedre for de lokale redaktører, som – på tværs af alle markeder – har meget nemmere ved at fortælle historien om Carlsberg i deres lokale markeder, fordi backenden nu er meget nemmere at bruge på grund af at det intuitive, kort-baserede design.

Resultat

Christopher Bak Billing, Global Brand Manager, hos Carlsberg siger:
- Du får intet overflødigt smidt i nakken og ikke gentaget det, som alle ved og elsker ved Carlsberg. Vores ønske var, at Carlsberg.com i sig selv skulle kunne fungere som det, vi kalder et “betterment” for brugeren – altså et tiltag, der enten forbedrer øl-oplevelsen eller skaber en bedre morgendag for os alle – og den opgave må man sige, at bureauet har løst til punkt og prikke.

• Antallet af eksponeringer er eksploderet. Alene i DK er tallet steget med 122.388.

• Sitet performer 6 gange hurtigere end konkurrenterne.

• Carlsberg har bedt os om at lave nyt globalt site til Tuborg, fordi de var så tilfredse med Carlsberg.com.

• Coca Colas Atlanta hovedkvarter har taget fat i os. De så sitet og bad om at få det samme.

• Gennem Better Answers har vi opfundet en helt ny måde at konvertere søgninger på Google til besøg på sitet.

Carlsberg

Christopher Bak Billing

Global Brand Manager

Allard de Wijkerslooth

Global Digital Manager

Julian Marsili

Global Director Carlsberg Brand

Benjamin Højer Hoffmann

Design Manager

Aaron Bradley

Global Head of Consumer Technology

AKQA

Steffen Blauenfeldt Otkær

Managing Director

Hans Von Haffner

General Manager

Nicolai Villads Løser Smith

Executive Creative Director

Louise Birk Arnbjerg

Creative Delivery Director

Henrik Dreijer-Pedersen

Associate Creative Director

Lasse Matthiesen Rørdam

Senior Copywriter

Mikkel Kolbak

Senior UX Architect

Ari Teymoorian

Art DIrector

Jimmi Nielsen

Lead Frontend Developer

Peter Krogh

Senior Frontend Developer

Amalie Wowern

Lead Umbraco Developer

Per Jensen

Umbraco Developer

Lone Savolainen Hansen

QA

Paw Hellegaard

Analyst Analytics

Sylvain Weiss

Senior Designer

Billeder

Watch Video