I en tid, hvor vi er blevet junkiere efter nyheder og breaking news, kan vi så overhovedet skabe interesse for en 170 år gammel dansker? Probably. For godt nok har Carlsberg været her i flere generationer, men faktisk er det de færreste, der er klar over, hvad Carlsberg står bag igennem tiden. Så i anledning af Carlsbergs jubilæum satte vi fokus på bryggeriets historie og ikoniske opdagelser og gaver til danskerne - men vi ønskede ikke at fremstå som en gammel øl. Så udfordringen var at skabe et jubilæums-site, der var levende så Carlsberg fremstår sprudlende og legesyg - trods vores 170 år i branchen.
Målgruppen var alle Carlsbergs globale markeder.
På Carlsberg øldåser inviterede vi alle til at flyve med droner igennem Carlsberg og vores 170 års historie. På carlsberg.com/170 kunne brugerne flyve med droner. En countdown startede turen, der fløj igennem Carlsberg gamle bryggeri, Glyptoteket, Den Lille Havfrue og Frederiksborg Slot. Og ikke nok med det, så kunne brugeren selv styre hastigheden for dronen, så du kunne flyve med fuld speed igennem historiske rum - og midt under turen, kunne brugeren skifte hastighed. Efter den endte intro-dronetur kunne man vælge andre drone-ture på de udvalgte locations.
Efter flyveturen kunne man så få lov til at dykke ned i 8 forskellige film, der fortalte om, hvad Carlsbergs opdagelser har betydet for verden. F.eks. at Carlsberg opdagede pH-værdien, og hvordan denne opdagelse i dag bruges af havbiologer til at redde verdens have.
Samtidig blev der på kampagne-sitet gjort opmærksom på, at man kunne vinde sin egen drone på Carlsbergs Facebook.
Trafikken på sitet oversteg alles forventninger.
Særligt at sitet kunne holde besøgendes opmærksomhed på et gennemsnit på 1,17 minut. Besøgene kom fra hele verden, hvor danske besøgende på sitet var nummer et, efterfulgt af følgende lande:
33% - DK
7% - US
7% - New Zealand
6% - Belarus
4% - France
4% - India
4% - England
3% - South Korea
3% - China
3% - Germany
Rest - Misc. around 1 %: Russia, Italy, Netherlands, Ukraine, Sweden, Spain, Belgium, Switzerland, Canada, Brazil, Poland, Japan.
Trafikken blev skabt fra følgende kanaller:
50% - Link from ad pages (banners)
36% - direct link (Carlsberg.com)
13% - Social media platforms
1% - Organic search
Devices:
60% Desktop
35% Mobile
5% Tablet