Bodil vender tilbage

Marketsquare

for

Elretur

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Elretur er en non-profit-organisation som står for indsamling af batterier til genbrug. Danskerne har haft en slem vane med at smide deres brugte husholdningsbatterier i skraldespanden, men gennem ”fucker med grundvandet” kampagnen er Elretur lykkedes med at skabe opmærksomhed omkring problemstillingen og forståelse for budskabet om, at batterier ikke bare skal smides ud.

Men forbruget af husholdningsbatterier stiger fortsat markant, og selvom indsamlingen af batterier rent faktisk også er steget, så er status, at mere end 1,75 millioner tons batterier stadig ikke når frem til de danske genbrugsstationer – enten fordi de ender i skraldespanden, eller fordi vi gemmer batterierne i kasser og krukker i kældre og bryggers.

Løsning

Kampagnens kernebudskab om at batterier skal til genbrug burde have medvind, eftersom bæredygtighed og miljøhensyn kun bliver mere og mere vigtigt for forbrugeradfærden. Udfordringen er imidlertid, at turen til den lokale genbrugsstation er længere og mere besværlig end turen til skraldespanden – eller for den sags skyld til batteriopbevaringskassen i kælderen. Samtidig er korrekt deponering af husholdningsbatterier en usynlig og ikke videre sexet indsats for klimaet. Der er mere eksplicit aktivisme i et indkøbsnet af genbrugsplast, en Instagram venlig skål humus eller – på den helt store klinge – solpaneler på taget og Tesla i garagen. Det paradoks brugte vi som kampagnens tændsats. Det er nemlig hykleri, at vi på den ene side soler os i kødfrie dage, hvis vi samtidig smider batterierne i skraldespanden.

Kampagnen iscenesattes gennem en 2-strenget strategi, med Bodil Jørgensen som den gennemgående kommunikator og det etablerede film-univers med Bodil og hendes hårdt prøvede ægtemand Claes som fundament.

På det overordnede plan – flow tv, digital tv og SoMe – genetablerede vi gennem 2 kampagnefilm kendskabet til hovedproblemet: Batterier skal ikke smides ud og ikke gemmes væk. De skal til genbrug.

På det mere aktiverende plan skabte vi en række video-svinere fra Bodil som direkte adresserede vores dobbeltmoral, når vi på den ene side udviser korrekt adfærd med el-biler, kompost og kødfri dage, men samtidig stadig smider batterier direkte i skraldespanden. Svinerne var designet, så man kunne dele, tagge osv. på de sociale medier.

På baggrund af kampagnens videoelementer blev der også udviklet en række forskelligt digitalt content – gif’er, memes, videoklip mv. – som blev lagt på en landigpage og herfra kunne feedes på tværs af digitale platforme. Tilsammen skabte det en omfattende pujle af content som viste sig særdeles effektiv til at nå ud og engagere brugere på tværs af segmenter.

Resultat

• Youtube:
De lange film: + 2.143.913 eksponeringer. 85% ser filmene til ende.
Et imponerende tal i betragtning af, at filmene er 60 sekunder lange. Benchmark 80-85%

Svinerne: 50% view through rate, benchmark 31%

• Facebook og Instagram:
+4.845.416 eksponeringer
1,73 % klik rate (tidligere 0,28 %)

• Snapchat.
+1.444.714 eksponeringer
+1,29 % swipe up rate

Tik Tok
+ 1.078.470 eksponeringer

• Posttest
På et overordnet plan er kampagnen lykkedes med at skabe en enorm gennemslagskraft.
Samlet reklamegenkendelse på 53% af befolkningen – 82% har set kampagnen på tv
Høj budskabsforståelse: 85% forstår kampagnens budskab
87% synes den er nem at forstå
83% synes at budskabet er relevant
62% synes kampagnen er god/meget god – kun 10% synes den er dårlig
72% synes den er underholdende
69% synes den er troværdig

Elretur

Morten Harboe-Jepsen

Direktør

Lea Bruun Nielsen

Kommunikationsmedarbejder

Morten Ravn

Kommunikationsmedarbejder

Marketsquare

David Asmussen

Creative Director

Hans Troldahl

Copywriter

Anders Winther

Art Director

Gitte Rudolph

Account Director

Olivia Rosenstand

Social & Brand Activation Strategist

Jeppe Bo Ebstrup

Client Service Director

Nicolai Schierbeck

Producer

Samarbejdspartnere

Alphaville
Christoffer Boe
Alphaville
Morten Hoffmann Larsen

Watch Video