AO er en dansk familieejet virksomhed grundlagt i 1914 og er i dag en af de førende grossister i byggebranchen. Vores ambition om, at ”vi gi’r en hånd med” bygger på en dybtfølt interesse i at forstå vores kunders behov og det at kunne hjælpe dem med at bygge Danmark. Derfor er vores mål at være en del af hele håndværkerens kunderejse både før, under og efter byggeriet og altid på installatørens præmisser.
Derfor har sammenhængende kundeoplevelser altid været vital for AO. AO´s digitale platform udgør fundamentet og sikrer, at kunden kan svæve på tværs af fysiske og digitale kontaktpunkter og oplever en konsistent oplevelse.
De sidste to år har AO videreudviklet digital selvbetjening i vores håndværkerbutikker. Tidligere har AO app’en været en service for kunden udenfor butikken. Men nu er det en forlænget arm inde i butikken, og det har aldrig været mere enkelt at handle i en AO-butik. Med selvbetjening via app, kan kunden afslutte sin ordre ude ved reolen - det er bare scan & go. I dag er det mere end hver fjerde kunde, der selv færdiggør sin ordre i butikken, til glæde for både kunderne og salgsmedarbejderne. For når salgsmedarbejderne ikke skal bruge størstedelen af deres tid på at gennemføre transaktioner og tage imod betalinger, kan de i højere grad bringe deres faglighed og kompetencer i spil til at skabe en forskel for kunderne. Men det ændrer ikke ved, at butikkens åbningstid er begrænset, og vores digitale løsninger er tilgængelige 24/7. For i en travl hverdag med masser af opgaver bliver tid og fleksibilitet mere og mere vigtigt for håndværkerne. Så hvordan kan vi udvide butikkens åbningstid til også at være 24/7 – det er baggrunden for AO365.
AO har i 2020 arbejdet på at udvide butikkens åbningstid til også at være 24/7. I maj 2020 lancerede vi vores første AO365 butik, hvor håndværkeren på en nem og enkel måde kan anvende selvbetjening udenfor den normale bemandede åbningstid og handle i vores butikker - når det passer dem i alle døgnets 24 timer - 7 dage om ugen på alle årets 365 dage. Med AO365 har håndværkeren en digital nøgle til at åbne butikken. Alt, hvad de skal gøre, er at benytte deres AO app. Med den åbner de butikken, handler de ting, de skal bruge via vores eksisterende selvbetjeningsløsning og lukker butikken igen i selv samme app.
Kommer håndværkeren til butikken i åbningstiden er app´en i almindelig selvbetjeningstilstand. Kommer håndværkeren udenfor åbningstiden er app’en i AO365-tilstand og har kontakt med butikkens låse, alarmer og belysning. Så når håndværkeren swiper for at åbne butikken, slår butikkens alarm automatisk fra, lyset i butikken tænder og dørgitteret rulles op og dørene åbnes. Og visa versa når håndværkeren swiper for at lukke butikken.
Med AO365 tager AO næste skridt i det omni-channel økosystem, vi ønsker at skabe for alle værdikædens interessenter. Vores lager er kundens lager, og kunden kan tage B2C-kunden med ind i butikken, for fx at vælge et toilet eller brusesystem. Leverandøren kan tilpasse deres varer på reolerne, når det passer dem, og medarbejderen bruger også selv app´en til at åbne og lukke butikken. I dag er AO365 tilgængelig i 24 AO-butikker, og vi ruller pt. to butikker på hver anden uge. Parrallet hermed arbejder vi på nye AO365-koncepter som fx fuldt selvbetjente pop-up butikker til større anlægsprojekter.
At håndværkerne har taget godt imod de nye tiltag, kan aflæses direkte i AO´s øgede markedsandele. I 2020 havde AO en vækst i omsætningen på 14,4% og rundede for første gang en omsætning på over 4 mia. kr. Alle fysiske og digitale kontaktpunkter har oplevet vækst i 2020 på trods af skærpede forholdsregler for at holde håndværkerbutikkerne åbne. Specielt selvbetjening via app i butikkerne og AO365 har været populært, og den digitale omsætning voksede med 460 mio. kr. til en andel af AO´s totale omsætning på 45,4% = 1,86 mia. kr. Vi er tilfredse med, at udviklingen af værditilbuddet i vores håndværkerbutikker har medført et stigende salg og at vi fortsat ikke ser nogen kannibalisering fra vores kraftig stigende digitale omsætning. Det stærke omnichannel tilbud har bidraget med en positiv vækst i resultatet og overskuddet for 2020 på 31,1%.