Show 13. juni 2024

A commerce solution where not even the sky is the limit

Merkle

for

Satair

Kategori :

Type :

andet

Vinder af Commerce

GULD:
Satair har haft modet til at skabe en kunde-centrisk online markedsplads, der giver adgang til det globale lager af flyreservedele og leverer unik merværdi til hele branchen. Et smukt samspil mellem imponerende strategi, en unik løsning og flotte forretningsresultater.

Vinder af Best in Business-to-Business

Baggrund

Airbus-ejede Satair er en af verdens førende distributører af reservedele og leverandør af serviceydelser indenfor flyindustrien.

I en industri med forretningsmodeller under enormt pres og en højspændt balance mellem flyselskaber og leverandører, så Satair tidligt behovet for radikal digital transformation, og igangsatte et ambitiøst transformationsprojekt for at holde sig foran konkurrenter.

I slutningen af 2017 resulterede det i lanceringen af Satair Market – hvorefter pandemien pludselig tvang hele flyindustrien i knæ.

Med Market indførte Satair en række initiativer der dengang var digitale nyskabelser, som siden er blevet mainstream i commerce-løsninger – men også nyskabelser, der stadig er langt foran kurven – såsom Lilly, Satairs egen AI, og Satairs Marketplace-løsning, der er godt på vej til at revolutionere de traditionelle måder at handle flydele på.

Men ’transformationen’ er ikke blevet stående ved spændende produktlanceringer: Ægte transformation er der først tale om, når hele forretningen har flyttet sig. Og 2022 blev året, hvor Satairs forretning gik fra ’også digital’ til ’digital first’.

De seneste års intense arbejde med at udvikle Satair Market er drevet af et dybt kendskab til målgruppen: Den professionelle indkøber, hvis vigtigste mission er at minimere risiko og lageromkostning.

Men i stedet for kun at kigge på primære effektiviseringsmuligheder valgte Satair at tænke i den samlede værdikæde. Hvad hvis vejen til hurtigere levering ikke kun går gennem eget lager, men også naboernes?

Og hvad hvis nøglen til mindre risiko ikke kun er at kende sit eget behov for reservedele, men også vide mere om naboernes behov?

Løsning

Godt købmandskab – også digitalt

Løsningen er at gøre Satair Market til en fuldblods digital markedsplads, hvor tredjeparts- leverandører og -producenter fra hele verden kan sælge via Satairs avancerede commerce-motor. En ”nose-to-tail” one-stop shop med adgang til det globale lager af flyreservedele. Med ét har Satair skabt grundlaget for helt nye omsætningsstrømme.

Innovation og bæredygtighed
Marketplace-løsningen er et nybrud i hele flyindustrien, fordi det giver alle, der er tjekket og blåstemplet af Satair mulighed for at sælge flydele videre til andre. Uanset om det er nye eller brugte dele, så håndterer Satair de strikse og komplicerede regulatoriske trin, så ethvert flyselskab og enhver MRO-service kan blive lagerførende for andre.

Med ét er en virksomheds lagerbeholdning af reservedele ikke en kapitalrisiko, men en investering, der kan realiseres. Det minimerer spild, øger fleksibiliteten og spiller ind i en mere bæredygtig agenda med mindre behov for at producere og transportere ”nye” flydele rundt i verden.

Service for både køber og sælger
Denne nye markedsplads giver Satair en unik position som mellemmand – fx mellem to konkurrerende flyselskaber, der vil handle – og samtidig yder løsningen rådgivning og hjælp til ”fair market value” værdiansættelse baseret på real-time demand data fra Satairs egen commerce-platform, due diligence vurdering af kunder og sælgervalidering.

Men Satair Marketplace har endnu mere innovation at byde på. Det er muligvis eneste big-scale digitale markedsplads med en integreret bidding feature – altså at købere både kan byde over og under den udbudte pris. Det skaber en ny, dynamisk prissætning på platformen og digitaliserer handelskompetencerne for brugerne.

Der er direkte chat med sælgerne og dermed mulighed for at spørge ind til produkterne. Og uanset om en køber vælger dele fra Satair eller den voksende skare af godkendte Marketplace-sælgere, så leverer Satair én kurv, ét checkout og ét samlet ordreoverblik for den bedst mulige brugeroplevelse.

Resultat

Satair Marketplace blev ved DDA 2021 tildelt bronze – blot 3 uger efter lanceringen, hvor kun ganske få kunder var inviteret indenfor til de innovative features.

Nu er platformen modnet, og har realiseret det store potentiale. Hvis definitionen på digital transformation er en forvandling fra én slags forretning til en digital, må Satair siges at have taget springet:
På ét år er Satair gået fra ”digital also” til ”digital first”: Satair Markets andel af den samlede omsætning er steget fra 20% i 2021 til 50% i 2022!

“For years we heard even experts say that the airline aftermarket would never move past old school B2B in-person relationships. But we think our journey shows that with the right commerce & customer experience, built on the right tech infrastructure, you actually can transform not just individual companies, but entire industries”.

Michael Nicolai Folkmann Schjerbeck, Head of IT and Digital Projects, Satair

Supplerende resultater:
I USA er Satair Markets andel af den samlede omsætning hele 60% i 2022
Satair Market har rundet en omsætning på ca. 200 mio. USD i 2022
Mere end 50.000 ordrer blev processeret via Satair Market i 2022
Indkøbere sparer op til 2 timer dagligt og laver ovenikøbet færre fejlbestillinger end tidligere
6-dobling i omsætning pr. besøg på satair.com
10% stigning i gennemsnitlig ordreværdi
36% stigning i conversion rates

Satair

Michael Nicolai Folkmann Schjerbeck

Head of IT and Digital Projects

Jannie Kristina Bisgaard Christiansen

Digital Project Manager

Torben Ruberg

CIO

Merkle

Jeanette Lausten Jørgensen

Program Manager

Steffen Souza Ric-Hansen

Executive Director & Co Market Lead

Daniel Kongsted Petersen

Senior Experience Designer

Jannika Larsen

Senior Experience Architect

Bardur Simonsen

Senior Hybris DevOps

Erik Pørksen

Associate Architect

Christina Pausgaard

Project Coordinator

Anders Gjelstrup

Senior Software Engineer

Søren Markert

Senior SAP Commerce Cloud Developer

Allan Pedersen

Senior Project Manager

Samarbejdspartnere


Watch Video