80 rum til Flügger – uden at spilde en dråbe!

SCENES

for

Flügger Farver

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Et praktisk dilemma
Flügger farver havde udviklet 80 nye farver, som skulle markedsføres, men stod overfor et dilemma… Hvilke farvevarianter havde man tid og råd til at få produceret markedsføringsmateriale til. Processen med at lave billeder til markedsføring beskriver Flügger Colour Specialist, Fie Hetting, således: "En uge på at male en location, to dage på at fotografere, og så endnu en uge på at male tilbage til originale farver.

Billeder til alle!
Inden AI havde Flügger altid været nødt til at prioritere “hvor mange og hvilke” produktvarianter, der skulle udarbejdes content til. Det betød også, at alle de andre produktvarianter måtte nøjes med et minimum af billeder - ofte blot en photoshop-variant af det samme billede… igen og igen. Et dilemma som de fleste webshops kender rigtigt godt - så snart at man kommer helt ned på den enkelte produktside, er der ofte ret tomt!

Lav 80 fantastiske rum.
Flügger kontaktede Scenes med et ønske om at få udviklet helt unikke rum-billeder - et til hver af de 80 farver. Billederne skulle være foto-realistiske, matche brandets stil - og ikke mindst skulle billederne være det bærende element i lancering og markedsføring af Flügger80. Strategien var at content skulle være det bærende element på Flüggers hjemmeside, eCom, Instagram, Facebook, Pinterest og nyhedsbreve i Danmark, Sverige og Norge.

Hvorfor Scenes?
Scenes er Danmarks første bureau, der laver AI reklamebilleder. Bureauet er startet i maj 2023 af Creative Director Michael Rying og fotograf Jeppe Sørensen, begge med over 20 års erfaring indenfor reklame og produktfoto. Kunden får ubegrænset ejerskab og brugsret af de færdige billeder.

Løsning

Sammen med teamet fra Flügger udviklede Scenes et fælles arbejdsdokument for projektet, herunder detaljeret beskrivelse af, hvordan det kommende output skulle se ud og aktiveres. Scenes skulle skabe unikke rum ved hjælp af AI.

Tre tracks blev udviklet baseret på stil referencer og og ønsker fra Flüggers designteam:

- Track 1 kombinerede klassisk Østerbro-lejlighed med moderne, farverig, minimalistisk stil.
- Track 2 fusionerede Arne Jacobsens klassiske stil med John Hejduks konceptuelle formsprog og Bauhaus-inspirerede møbler.
- Track 3 tog udgangspunkt i nyere skandinavisk minimalisme med fokus på rå materialevalg og elegance.

Fokus lå på at skabe troværdige rum med inventar og styling, der passede til hvert rums look, men uden brug af kendt design.

FlüggerGPT
Først og fremmest blev en Custom GPT trænet til at forstå en fotograf, en stylist, en skandinavisk indretningsarkitekt og ikke mindst Flüggers brand identitet. Det var således en løbende “dialog” med GPTen, der skabte Prompt teksterne til Midjourney V6, som muliggjorde at vi kunne skabe lige netop de rum, som Flügger efterspurgte.

AI tar´ tid!
Scenes brugte138 timer på AI prompt arbejdet, hvilket resulterede i 732 AI-billeder, som Flüggers team udvalgte de endelige 80 billeder fra.

Designed by AI.
Det var vigtigt, at alle rum og inventar var unikt og ikke indeholdt design af kendte brands eller kunstnere. Årsagen var helt enkelt, at vi ikke havde tid til at finde og indhente skriftlig accept til at bruge rigtige produkter. Kun ét AI billede blev fravalgt på grund af dets lighed med eksisterende produktdesign.

Tiden var med os!
Vi startede med at lave billederne inden jul, men valgte at lave dem alle om, da kvaliteten blev betydelig forbedret med lanceringen af Midjourney version 6. Dette kombineret med efterbehandling af AI billederne i Magnific.ai gjorde, at vi opnåede foto-realistiske billeder i starten af 2024. Scenes følger hele tiden udviklingen af de forskellige AI værktøjer, for at kunne optimere alle resultater.

Håndmalet vægge!
Da de 80 AI skabte scener var færdige, var det tid til at ‘male væggene’. Alle farveflader blev adskilt i Photoshop, og vi havde håbet på, at det “blot var at indtaste en farveværdi” for at opnå et troværdigt resultat. Det var dog ikke tilfældet! I praksis krævede det, at et fysisk farvestrøg (for hver farve) blev indsat i en specialudviklet lyskasse - for at vores fotograf og Flüggers farvespecialist sammen kunne justere i photoshop billedet og få det til at ramme Flüggers farvekoder præcist.

Resultat

Uden AI - ingen Flügger80 lancering!
Medio marts 2024 lancerede Flügger 80 unikke billeder af fantastiske rum - malet i brandets nye farver og i alle Flüggers egne kanaler. Inden AI havde dette været en fuldstændig urealistisk opgave. Et konservativt estimat inden AI ville være: 12 arbejdsdage per scene (jævnfør Flüggers egen beskrivelse) * 80 billeder = 960 dage/220 arbejdsdage = 4,4 år!

Et meget billigt alternativ.
Fordi alle scener blev designet med AI blev der sparet en lang række normale photoshoot poster såsom, Location-scout, leje af location, flyttemand, maler, lysmand, Interiør-stylist, runner, indhentning af “ret til at bruge kendte brands”. Den samlede pris for projektet var baseret på normalpriser for Art Director, Prompt Designer, Fotograf & Post Edit og beløb sig til under 250.000 kr.

Sustainability
Vi anerkender at brug af AI kræver energi for at få computere til at yde. Men det må være en dråbe sammenlignet med "real-life"-omkostningerne med at skulle flytte et helt foto-team rundt til 80 forskellige locations, ommøblering og male vægge, for blot at male dem om igen efterfølgende.

Fokus til alle!
Flügger80 vurderes til at være det første Large-scale AI billede projekt i Danmark. Projektet banede vej for, at man i Flüggers marketingafdeling ikke længere var nødt til at prioritere hvilke få farver, som man havde tid og råd til at bruge i markedsføringen. Men hele farvepaletten kunne tages i brug med det samme.

AI og fagfolk er fremtiden
AI har givet os helt utrolige nye og ekstremt kreative muligheder. Vi kan nu gøre ting, som havde været komplet umulige for bare et år siden. Men Flügger80 projektet viser også vigtigheden af, at det stadigvæk kræver fagfolk for at nå frem til brugbare og professionelle resultater. Skabelse af de nye Flügger billeder krævede en indretningsarkitekts viden til at beskrive og skabe de rette rum. Væggene havde aldrig ramt de helt rigtige farvenuancer uden hjælp fra Flüggers Colour Specialist. Udviklingen af AI møbler og inventar krævede en dybdegående viden om design trends i Norden.

Efterskrift:
Med Flügger80 projektet baner Scenes vej for at vi i fremtiden kan skabe en helt ny type content - large scale, ved at få AI og fagfolk til at arbejde sammen på en helt ny måde… og det endda uden at spilde en dråbe.

Flügger Farver

Mia Elisabeth Tvenge

Creative Manager

Fie Hetting

Colour specialist

SCENES

Michael Rying

Founder

Jeppe Sørensen

Fotograf

Emil Rønn Andersen

Prompt Designer

Samarbejdspartnere