360° VR SPACE SAFARI | ØRSTED

Khora

for

Ørsted

Kategori :

Type :

andet

Vinder af The Big Idea

SØLV
Det siges at synes af vores klode fra rummet var startskuddet til den moderne miljøbevægelse. Ørsted har lagt vægt bag deres purpose ved at give den brede befolkning mulighed for at får selvsamme oplevelse — og eksekveret til en sådan grad at det med juryens ord var “som første gang man var ude at flyve”.

Baggrund

I 2019 blev Ørsted udnævnt til at være det mest bæredygtige energiselskab ved at have reduceret deres kulstofemissioner med 83% på bare et årti. Ørsteds administrerende direktør blev inviteret til at tale på New York Climate Week i 2019 og ønskede at benytte lejligheden til at inspirere og opfordre andre ledere, virksomheder og enkeltpersoner til at kræve hurtigere handling på klimaforandringer og understrege vigtigheden af vedvarende energikilder.

Løsning

Ørsted indgik et samarbejdede med fire astronauter og VR/AR produktionsselskabet Khora for at skabe en VR-oplevelse, der sender folk på en rummission for at se Jorden, som astronauterne gør.

Med en 360º VR Space Safari kunne Ørsted og Khora skabe en kampagne, der fik folk så tæt som muligt på den oplevelse som astronauterne kalder "The overview effect", hvilket er det psykologiske skift, der sker, når du pludselig ser din planet ude fra rummet. VR-oplevelsen blev skabt med 360-video og 3D-animation og er en fordybende oplevelse, du kan opleve i VR-headset, men også på youtube og Facebook.

Resultat

Space Safari blev brugt til at åbne eventet 'The Climate Decade' på NY Climate Week, hvor 200 deltagere blev sendt på denne virtuelle rum rejse samtidigt i VR.

Da oplevelsen også er tilgængelig på YouTube, hvor den kan opleves uden et VR-headset har oplevelsen haft stor eksponering og indtilvidere har Ørsted sendt mere end 6,4 millioner mennesker ud i rummet med denne VR oplevelse.

Kampagnen vandt to priser ved Danish Design Award i 2020 i kategorierne 'Message Understood' og 'People's Choice'

Citat fra Ørsted:
”Vi skabte Space Safari, fordi vi som energiselskab ønsker at øge bevidstheden om den aktuelle klimakrise, vi befinder os i, og ved at se jorden udefra, lærte vi af astronaut og forfatter Frank White, fra udtrykket "The Overview Effect" at når man ser planeten udefra får du en følelse af ansvar for at passe på den jord vi lever på. Og vi mener, at det er vigtigt at demokratisere den følelse. Vi har ikke mulighed for at sende tusinder af mennesker ud i rummet, men vi kan skabe en oplevelse, der kommer tæt på denne følelse med VR-teknologi ”- Niels Rahr, Global Lead Creative Strategist, Corporate Branding & Marketing, Ørsted

Ørsted

Niels Rahr

Global Lead Creative Strategist, Corporate Branding & Marketing, Ørsted

Khora

Peter Fisher

CTO

Billeder

Watch Video