Show 13. juni 2024

175 års erfaring – og nu med fundamentet klar til fremtiden

Merkle

for

Lemvigh-Müller

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Lemvigh-Müller er en af de ældste grossistvirksomheder i Danmark, og har de sidste 175 år været en af de førende virksomheder i Danmark inden for stål, teknik samt el og vvs.

Lemvigh-Müller ønsker at bygge det tekniske fundament for at blive den foretrukne online grossist – og på længere sigt at blive kundernes digitale samarbejdspartner.

Udgangspunktet var dog en forældet e-commerce platform som primært opfyldte en transaktionel rolle fordi den er så custombuilt og meget ressource-krævende at vedligeholde.

Lemvigh-Müller har haft en ”selvbyggerkultur” som var nødvendig at gøre op med og har været en barriere for LM til at komme i gang med at drive proaktive salgsgenerende aktiviteter via platformen.

LM bevæger sig i en branche med lave marginer og stor konkurrence, hvor særligt kravet til de digitale kanaler har været stigende de senere år.

Den nye e-commerce platform skal derfor ikke blot indgå som en salgskanal i et omni-channel set up, men også være omdrejningspunktet for at sikre en sømløs kundeoplevelse uanset hvilket touch point kunderne møder LM.

Løsning

Lemvigh-Müllers fundament for fremtiden tager udgangspunkt i ønsket om at skabe en suveræn commerceoplevelse. Lemvigh-Müller ønskede at introducere en ny eCommerce platform i en “Pace-layered application strategy”: Her udgør SAP ERP, Stibo STEP m. fl. deres System of Record, Commerce-platformen samt Salesforce Core er System of differentiation og nye innovative, løsninger og services – Systems of innovation – udvikles/implementeres på og til commerce-kernen via frontend SPA i Next.JS.

Dette stillede en række krav til arkitekturen, fx ønsket om en service-orienteret arkitektur hvor de enkelte lag er funktionelt adskilte, men løst koblede gennem realtids API’er, microservices og etablerede integrations-platforme (fortrinsvis SAP CPI).

Der er derfor bygget et skræddersyet økosystem, således at der ikke kun er tale om en headless commerceløsning, men også headless CMS, der sikrer den bedste og hurtigste brugeroplevelse.

Dette stillede også krav om at konsolidere data i så få systemer som muligt og betragte data som fundamentalt set en platform for udvikling af nye applikationer.

LM udveksler store datamængder internt og til eksterne samarbejdspartnere. Flere systemer var tidligere bundet sammen af point-to-point integrationer af dataekstrakter, ofte som fulde loads.

Tidligere har f.eks. Biztalk været anvendt til udveksling af EDI data, men i den nye opgraderede arkitektur blev forretningslogikken konsolideret ved at flytte denne håndtering til SAP CPI.

Den nye arkitektur har også sikret at integrationerne omdannes til web services og kun sender det nødvendige data for hurtigere load time og B2C-agtig brugeroplevelse.

Platformen og arkitekturen gør det muligt for LM at skalere og drive mere sofistikerede user flows for at skabe mersalg drevet af data og automatisering.

Derved kan de optimere tids- og ressourceforbrug, fx i kundeservice og salg – og udnytte det digitale økosystem til mere end at håndtere transaktioner.

Eksempler på funktionalitet:

Avancerede brugerrettigheder: Der er mulighed for at administratorer ikke bare administrerer simple brugerrettigheder, men fx retten til at se liste- eller indkøbspriser, fuldt sortiment eller enkelte produktkategorier, eller sætte begrænsninger som fx at bestemte ordrer skal godkendes inden de udføres.

Favoritlister: Lister er et centralt værktøj i kundernes hverdag; de kan oprette lister over hyppigt købte produkter, dele listerne med andre, og bestemme hvordan de må bruge dem – fx redigere eller bestille fra listen.

Forbedret findability: LM benytter SAP CC´s indbyggede søgemotor Solr, hvor det er muligt at prioritere produkter i søgningen ud fra forskellige kriterier, så fx private label-produkter eller lagerførte produkter kan rangeres højere.

Resultat

Digital forretningsdriver
Lemvigh-Müllers commerce platform driver over 55% af virksomhedens overordnede omsætning på 8.5 milliarder kroner – og er en markant driver for den samlede stigning på 1.7 milliarder fra det foregående år.

Realtime priser og lager i en kompleks industri
På grund af den komplekse prisstruktur hvor hver kunde har individuelle priser på alle produkter findes der over 9 mia. priser i systemet som hele tiden ændrer sig. Derfor er der bygget en dynamisk integration til SAP som beregner og returnerer priser og lagertal i realtime. Det har været en stor udfordring at præsentere priserne uden ventetider men det er lykkedes ved en kombination af at optimere prismotoren og forskellige UX-greb. 

Nemt vareoverblik
Med over 500.000 varer på nuværende tidspunkt er løsningen bygget til at kunne håndtere over 1.5 mio i alt for at skalere med fremtidens ambitioner og behov.

Assisted Service Management:
I webshoppens administrationsmodul har LMs support og sælgere adgang til at kunne logge på så man kan assistere brugeren med den opgave der er behov for hjælp til. Dette har nedbragt den tid LM’s support bruger pr. kunde med over 2 minutter.

Stærk positionering i en konkurrencepræget branche
Den nye platform har stor strategisk vigtighed i konkurrencen om kunderne.

”Vores strategi er at være digital frontløber – herunder at skabe fremtidens kundeoplevelse. Det handler både om at skabe en omnichannel oplevelse der er lige relevant i alle kanaler, og om at investere i at få vores kunde- og produktdata i spil, så vi fx kan tale leverancemønstre med kunderne ud fra et big data-perspektiv.”
– Frederik Aakerlund, CIO, Lemvigh-Müller

Lemvigh-Müller

Frederik Aakerlund

CIO

Steen Madsen

Head of Ecommerce, CRM & PIM

Peter Götzsche

Ecommerce Manager

Mitchell Tait

e-business manager

Kaj Jørgensen

e-business manager

Morten Dalgaard

CX Lead

Merkle

Jeanette Jørgensen

Program Manager & Team Lead

Aida Lind

Program Manager & Team Lead

Nadia Abdel-Hadi

Project Manager

Anders Villadsen

Senior CX Architect & B2B Specialist

Calin Ursu

Frontend Lead

Rasmus Berndtsen

Senior Software Engineer

Egle Kaunaite

Experience Designer

Max Møller Viuff

Senior QA Engineer

Gabi Alloush

QA Analyst

Steffen Souza Ric-Hansen

Executive Director & co market lead

Samarbejdspartnere


Billeder

Watch Video