Magasin du Nord branded channel

Splay

for

Magasin du Nord

Kategori :

Type :

Baggrund

I år har Magasin du Nord 150 års jubilæum, og selvom stormagasinet i dag er Danmarks førende modehus, så kræver det en konstant fornyelse, hvis Magasin fortsat skal bevare deres yderst stærke position i markedet de næste 150 år.
Magasin du Nord har en bred målgruppe, med flere unge end mange tror. Faktisk er 45% af Magasin du Nords kunder under 30 år, derfor er det naturligt for Magasin du Nord hele tiden at arbejde på at favne nye medier og måder at kommunikere på. Magasin du Nord er stærke på offline annoncering og digitale platforme som Instagram og Facebook, men ville gerne vækste deres tilstedeværelse og kommunikation på YouTube.

Udfordringen for Magasin du Nord var simpelthen - som for så mange andre - at nå de unge mellem 15 til 25 år, og dermed blive top-of-mind hos denne ellers flygtige målgruppe og være tilstede på deres favorit medie.

Det er ikke svært at købe sig til visninger og rækkevide, men det er en kunst at kunne lave indhold, der giver målgruppen lyst til at fordybe sig i dit univers. Lykkedes man med dette, kan man til gengæld skabe et stærkt bånd til sin målgruppe, og dermed opnå en tydelig positionering i forhold til et yderst konkurrencepræget marked.

Målsætningen var derfor, at Magasin du Nord i 2017 skulle lave indhold som de unge ville se - og ikke skippe.

Løsning

2017 var året, hvor influencer marketing var et af de helt store taleemner. Men kan en virksomhed selv blive en influent?
Selvom rejsen derhen kan synes uoverskuelig, besværlig og dyr, så er svaret entydigt: Ja!

Løsningen hertil ligger i samspillet mellem relevant og underholdende kommunikation eksekveret på målgruppens præmisser og platforme. Hertil kræves der stærke indsigter i brugeradfærd og online kommunikation samt en modig strategi, krydret med en masse spændende personligheder som målgruppen kender til, og identificerer sig med.

Med udgangspunkt i YouTubers måde at oparbejde en fanbase på, lykkedes Magasin du Nord i 2017 på stærk vis at opbygge deres egen YouTube-kanal med engagerende indhold, som målgruppen aktivt ser og interagerer med. En rejse der så sin spæde start året før med serien Styleduellen på Splays YouTube-kanal, som Magasin du Nord var afsender på.

For at skabe loyalitet over tid, er det afgørende at kunne bygge et univers og producere indhold, som målgruppen gider at involvere sig i og besøge igen og igen. Det er altså ikke nok med en enkelt “viral” video, hvis målet er at sikre et langsigtet forhold til din målgruppe. Derfor blev der tænkt i kontinuerlige serie-formater, der sikrer, at de unge genbesøger kanalen uge efter uge.

Med udgangspunkt i influenter kendt af målgruppen, byggede Magasin du Nord et univers med unikt indhold på YouTube, der levede videre på Instagram, Facebook og Snapchat. Et univers med elementer og profiler som målgruppen kender fra de digitale medier, men med stormagasinet, produkterne og Magasin du Nords USP’er som udgangspunkt for indholdet.

Distributionen af indholdet var også en vigtig del af løsningen. Du kan godt sikre dig et højt antal visninger på YouTube, men aldrig subscribers, hvis du ikke segmenterer dit indhold yderst møjsomligt. Distributionen af indholdet handlede derfor om, at ramme den helt korrekte målgruppe, der derefter vil kunne gøres til superfans - for i sidste ende at blive konverteret til abonnenter på Magasin du Nords YouTube-kanal og forblive aktive seere i fremtiden.

Endvidere vidste man, at hvis man ramte de rigtige mennesker med indholdet, ville disse frivilligt besøge kanalen for at se mere indhold. Dette lykkedes på bedste vis, og på den måde oversteg de organiske visninger på blot et par uger de betalte.

Resultat

Målet med at blive en ledende stemme blandt de unge og opbygge et univers, som målgruppen frivilligt besøger, er lykkedes. Og i en grad, som det ikke førhen er blevet set i Danmark.

Magasin du Nord udtaler selv: “Det er altid et sats og en investering at gå helt nye veje, men modtagelsen hos målgruppen har været utrolig positiv. Muligheden for at kunne gå i dialog med og inspirere de unge, har været en kæmpe gevinst, hvorfor vi selvfølgelig fortsætter denne rejse i 2018.”
- Birgit Winkel, Marketingchef

På rekordtid fik Magasin du Nord opbygget en flot følgerbase og et engageret community på YouTube. Blot 3 måneder tog det for kanalen at runde 12.000 aktive abonnenter fra målgruppen.
På et halvt år har Magasin du Nord via deres egen kanal og influenters kanaler fået over 4.500.000 afspilninger på YouTube, hvoraf hele 70% er organiske - altså et tydeligt tegn på, at målgruppen elsker indholdet.
Og indholdet har i den grad fanget de unge. Den samlede view-trough-rate på tværs af alle 4.500.000 afspilninger er 57% svarende til 6 minutter og 20 sekunder set. Dette betyder, at Magasin du Nord på YouTube alene har underholdt målgruppen i over 54 år - det er ufatteligt lang tid.

Resultaterne var så imponerende, at Magasin du Nord i kvartalet, hvor kanalen gik i luften, lykkedes med at få 8 ud af 10 videoer på YouTubes Ads Leaderboard. YouTubes Ads Leaderboard består af de bedste reklamer på YouTube målt ud fra parametre som visninger, view-trough-rate og engagement - og at få 8 ud af 10 pladser er en yderst imponerende præstation, der aldrig før er set i Danmark.

Udover YouTube har Magasin du Nord været stærkt repræsenteret på Instagram, hvor der er opnået et enormt reach på over 18.000.000 via influenter og egen kanal.

For yderligere at manifestere Magasin du Nords position i de unges virkelighed, var Magasin du Nord afsender på prisen Årets Beauty & Fashion til Guldtuben 2017. Et show der blev afholdt foran 9.000 unge i Royal Arena, sendt live på TV2 Zulu og som har godt 1.000.000 afspilninger på YouTube.

Og sådan blev Magasin du Nord til en influent med en masse engagerede, aktive og loyale fans.

Magasin du Nord

Birgit Winkel

Marketingchef

Ditte Degn

Online Content Coordinator

Splay

Aleksander Handberg Wodschou

Account Director

Camilla Thorsen

Producer

Lærke Djernæs

Senior Project Manager

Billeder

Watch Video