Norwegian opererer i et marked, hvor marginerne presses konstant.
Priskrigen og kampen om kunderne er hård, og behovet for øget effektivitet er derfor voldsomt stigende. Det gør sig også gældende for Norwegians marketing investeringer. Norwegian ønskede derfor at få optimeret deres marketing investeringer således at de med uændrede budgetter kunne øge load factoren [hvor stor andel af deres sæder der bliver solgt] på deres strategisk vigtige ruter.
For at løse dette, i gang satte vi en dybdegående analyse af data på tværs af Norwegians europæiske rute netværk. Salgsdata fra alle Norwegians destinationer i Europa blev analyseret, modelleret og systematiseret med henblik på, at finde nøglen til en mere effektiv investeringsstrategi.
Indsigterne fra dette viste sig at være yderst værdifulde for Norwegians forretning. Data viste os, at efterspørgslen efter flybilletter skifter markant mellem Norwegians markeder over tid.
For at øge effektiviteten af Norwegians marketinginvesteringer så vi derfor bort fra den traditionelle eksekvering på markedsniveau, og byggede i stedet et datadrevet setup der kunne operere på tværs af landegrænser. Med udgangspunkt i den beslutning kunne vi optimere alle Norwegians destinationer uafhængig af tid og sted, og dermed sikre, at vi mødte efterspørgslen i det rette marked og på det rette tidspunkt.
Strategien bygger i al sin enkelthed på at fylde flyene fra det marked hvor det til enhver tid er billigst at afsætte en billet til Norwegian. Vi identificerede alle Norwegians nøgleruter på tværs af Europa og byggede strategien op på ruteniveau.
Vi skabte en strategi baseret på at fylde flyene på rute niveau, hvorfra det er mest omkostningseffektive marked til et hvert givent tidspunkt blev prioriteret i realtid. Sagt med andre ord; Om passagererne skal fra Paris til København eller København til Paris er underordnet. Norwegian skal sælge billetten i det marked hvor de kan opnå de højeste marginer.
Med udgangspunkt i dette tankesæt og ved at anvende machine learning og sofistikerede algoritmer byggede vi en skarpt defineret digital infrastruktur der sikrer, at marketingbudgetterne bliver flyttet over grænserne i realtid og investeret i de markeder der til enhver tid har den højeste efterspørgsel og den laveste salgspris pr. billet. Marketinginvesteringerne bliver således løbende optimeret i realtid på tværs af Norwegians rutenetværk, mens dynamiske annoncer skelner mellem mere end 100 forskellige kreativer afhængig af tid, sted og publikum.
Med dette modige, strategiske valg lykkedes det os at reducere CPA med 42% og øge det samlede salg med 14% på Norwegians vigtigste europæiske ruter - uden at øge markedsføringsbudgettet.
”Der er ingen tvivl om, at denne innovative tilgang til at investere vores marketingbudgetter er fremtiden for Norwegian. Vizeum har udmærket sig ved at levere en ’best in class’ strategi, baseret på en solid analyse af vores forretning og kombineret dette med den rette teknologi.
Vi ser frem til at skalere denne tilgang yderligere på tværs af alle vores ruter sammen med Vizeum” – Johan Bisgaard, Head of Regional Marketing, Europe, Norwegian Air Shuttle