Det er farligt at køre på sommerdæk, så snart vi når under 7 grader. Selvom det kan være livsfarligt at køre bil med sommerdæk, når vi rammer de 7 grader, er der alligevel rigtig mange bilister, som ikke får skiftet i tide. Det synes måske underligt, at det ikke er lovpligtigt at skifte til vinterdæk, da så mange andre ting er lovpligtige, når vi taler om sikkerhed. Det ville Euromaster med en oplysningskampagne komme til livs ved at møde kunderne med et kendt og troværdigt ansigt som den sikkerhedsmæssige budbringer, Tom Kristensen.
NetBooster er på Europæisk niveau Euromasters strategisk og digitale bureau og denne gang med en markedsføring specifik rettet danske marked. Det har fra start være målsætningen at digitalisere Euromasters generelle markedsføring i en ellers ikke særlig digital branche. Der har både været fokus på at udvikle et kreativt og informativt univers, som skulle lære danskerne om vigtigheden af at skifte til vinterdæk. Dertil skulle kampagnekonceptet også anvendes til at kunne konvertere flere besøg til skift af dæk hos Euromasters ved hjælp af en god brugeroplevelse. Omdrejningspunktet for kampagnen blev et digitalt og informativt univers 7grader.dk
Talmagi i ny dæk-kampagne med Tom Kristensen
Af flere grunde har matchet mellem Tom Kristensen og Euromaster været optimalt. Dels fordi den tidligere Le Mans racerkører er en yderst troværdig og overbevisende person, når det relateres til Euromasters produkter og services, hvilket er vigtigt i et marked, hvor der primært kommunikeres pris og ikke værdier. Dette gav Euromaster en unik mulighed for at skabe en position, som ingen af deres konkurrenter havde i markedet. Dernæst er tallet 7 også et perfekt match ift. Tom Kristensen, som netop er født 7/7 ’67. Han vandt Le Mans i sin debut i ’97 – med vogn nr. 7. – og ved 7 grader, bør man skifte til vinterdæk. Filmene til kampagnen er endda lavet af filmbureauet 727. Tallet 7 var ”meant to be” omdrejningspunktet for kampagnen.
Kampagnen blev digitalt primært eksekveret på sociale medier via videoer og bannere, hvor indholdet dynamisk er tilpasset de lokale vejrudsigter. Det samme gjorde sig også gældende for kampagnesitet, hvor den daværende temperatur samt fremtidige vejrudsigt var udslagsgivende for den kommunikation, som brugerne modtog. Ud over de digitale medier, blev kampagnen også eksekveret på radiospots og print.
Lene Lodberg, Marketingschef hos Euromaster i Danmark, udtrykker følgende: “Tom Kristensen har været et perfekt match i forhold til vores målgrupper, og kampagnen giver os mulighed at for skabe en endnu tættere dialog med såvel nuværende og nye kunder hos Euromaster. I samarbejde med NetBooster har vi udviklet en særdeles målrette, digital båret og meget nærværende oplysningskampagne, der vil få endnu flere bilister til at skifte til vinterdæk i tide.
Efter lidt over en måned havde over 300.000 danskere set videoerne med Tom K. Og med en ”Viewrate” på næsten 29% fik Euromaster en cost per view på 18 ører.
Vores annoncer nåede ud til 250.000 interesserede.
Her opnåede vi en konverteringsrate på 24% og et ”Cost Per Lead” på 11 kroner.
Men vigtigst af alt, lykkedes vi med at sprede budskabet.
Efter kampagnens afslutning, var 1/3 af alle danskerne indforståede med hvornår præcis det er man skifter fra sommerdæk til vinterdæk. Og vi fik lov til at være med til at gøre de danske veje en smule mere sikre.