DR Koncerthuset er en selvstændig forretning ønskede at drive sit eget website under eget brand i stedet for at blive huset på dr.dk. Koncerthuset ville have et website, der for alvor kunne brande DR Koncerthuset som en mangefacetteret venue, samt markedsføre hver enkelt koncert på koncertens egne præmisser. Husets enorme genremæssige bredde skulle kommunikere i et design, der harmonerer med husets ånd og Nouvels radikale arkitektur.
Derudover skulle websitet også være det fremtidige digitale hjem for DR Koncerthusets egne kor, orkestre og koncepter.
En meget lille redaktion skulle kunne vedligeholde over 400 årlige arrangementer og alt indhold uden ekstern hjælp.
Sidst, men ikke mindst: Websitet skulle naturligvis sælge billetter, være brugervenligt og leve op til strenge krav for tilgængelighed til et offentligt website.
Målene var således:
- Et ambitiøst design.
- Branding af DR Koncerthuset
- Branding af ensembler (kor og orkestre)
- Præsentation af det enkelte arrangement i en loyal ramme
Salgseffektivitet
Vi har sammen med DR Koncerthusets salgs- og marketingteam skabt et utraditionelt website. Et design, der på webbens egne præmisser giver brugeren en forsmag på husets mange detaljer, farverigdom og særegne natur.
En ikke-hierarkisk informationsarkitektur tillader flere indgange til sitet: Hvert ensemble lever i sit eget microsite, kontrolleret af det enkelte ensemble og præget af ensemblets egen identitet, ligesom studierne og koncertsalen har egne sider.
I designet af den enkelte koncert mødes ensembler med arkitektur og kunster/solist. Disse landing pages sammensættes til dels programmatisk ud fra koncertens metadata: En animation af de arkitektoniske elementer fra studiet møder ensemblets farver og identitet, mens kunstneren eller solisten indtager hero-området.
Løsningen er bygget på Wordpress med integration til Billetlugens API for nemt oprettelse af koncerter, samt løbende opdatering af metadata, billetstatus mv.
Designkonceptet indeholder et fuldt responsivt design, bannerkoncept og nyhedsbrevsskabeloner.
Da DR Koncerthuset sælger hovedparten af sæsonens billetter i marts måned har vi stadig ikke fyldestgørende data, hvad salg angår. Pt. konverterer sitet lidt over 9% fra første side til køb af billet hos Billetlugen, hvilket vi anser for en succes. Vi regner med en årlig, gennemsnitlig konvertering på ca. 12% efter 2017/18-sæsonen sættes til salg.
Efter brugervenlighedstest er fase-2-opdateringer til sitets søgning er under udrulning, inkl.: Søgning fra forsiden med type-ahead og bedre indeksering af koncerter.
Kunden udtaler:
"Vi har ønsket at skabe et site, der rager op og skiller sig ud med et design, der ligger i forlængelse af Jean Nouvels arkitektoniske vision for DR Koncerthuset. Sitet skal forstærke vores brands, levere brugeroplevelser der matcher den digitale forbrugers behov og adfærd, og selvfølgelig optimere søgetrafik og konvertering til billetsalg. THINK har gennem hele projektet udvist både engagement, forståelse for vores forretning og strategi og stor faglig indsigt i de digitale designdiscipliner. Vi synes, at resultatet lever rigtig godt op til vores høje ambitioner”