PROBLEMET
Tidligere var elektricitet noget, som alle havde i væggene, men ingen rigtig tænkte over – prisen havde som oftest været stabil og i et leje, hvor alle kunne være med. Klima og krig i Europa har ændret på dette og i dag er elregninger noget folk kan ligge søvnløse over. Særligt hvis man ikke forstår omfanget eller kan forudsige størrelsen på den næste regning, der kommer.
STRATEGI
Norlys satte sig for at bygge et mobilt produkt der både kunne sikre kunderne den lavest mulige elregning samt give forudsigelighed, tryghed og indsigt i både forbrug og omkostninger.
Der blev truffet det strategiske valg at fokusere på kunden og kundens behov, i stedet for at fokusere på Norlys’ behov. Herigennem blev ambitionen om at skabe den lavest mulige elregning skabt.
Fra bruger- og markedsundersøgelser var det tydeligt, at frustrationen omhandlede uforudsigelighed, manglende indsigt og evnen til at forstå og påvirke sit forbrug. Kunderne var blinde og vidste ikke hvor stor den næste regning ville blive, eller hvad de kunne gøre ved det.
LØFTET OM DEN LAVESTE ELREGNING, skaber et forretningsmæssigt paradoks.
Hvordan sikrer man sine kunder den laveste elregning uden at gå på kompromis med sine egne marginer? Norlys har aldrig været kendt for at være den billigste leverandør i markedet, så derfor opstår det naturlige spørgsmål; “Hvordan bevarer man sin relevans i et marked, der pludseligt er blevet så prisbevidst?”
Fra starten af blev det klart, at appen ikke kun skulle fokusere på at løse et behov hos kunderne og derigennem søge at øge loyaliteten – den skulle også hjælpe til med at reducere omkostningerne internt i Norlys - primært omkostninger til kundesupport i forbindelse med spørgsmål til regninger og generelle kundeforhold.
UDVIDELSE AF KUNDEBASEN.
En ting er at arbejde med at øge loyaliteten i den eksisterende kundebase. Men hvorfor ikke også bruge appen proaktivt til at tiltrække nye kunder? For at muliggøre dette blev der truffet det strategiske valg, at appen ikke kun skulle være forbeholdt Norlys’ kunder, men også være tilgængelig som et offentligt, gratis og reklamefrit digitalt produkt. Dette har senere vist sig at være fundamentalt i appens evne til at skabe nye kunder til Norlys.
Med Norlys Appen, har Norlys bygget et digitalt flagskib, der rykker Norlys fra en lav-engagementsposition til højt, nærmest dagligt, engagement. For at komme så tæt på forbrugeren som muligt, har Norlys valgt at bruge det device, vi altid har med os - mobilen. Ikke kun på grund af nærheden, men også de muligheder der er i operativsystemerne og hardwaren.
DE BASALE FEATURES - Norlys Appen krydser naturligvis de gængse features af. Features der i 2025 må anses som værende branchestandarder, herunder;
- Dagens elpriser, herunder billigste time at forbruge strøm
- 7-dages prisprognose - så du kan planlægge dit forbrug
- Det faktiske forbrug i kilowatt og kroner øre - så du ikke bliver overrasket
- Oversigt over andelen af strømmen der kommer fra vedvarende kilder - så du kan træffe det bæredygtigevalg
- Videns- / artikelområde - så du forstår hvad kilowatt er, og hvorfor der eksisterer tariffer.
Disse features i sig selv har gjort brugerne langt mere selvhjulpne og reduceret belastningen på kundeservice.
DE EKSTRAORDINÆRE FEATURES
Derudover har Norlys Appen introduceret en række premium features, der gør den til et særdeles effektivt digitalt produkt. Det starter med forståelsen for, at du som slutbruger kan forbruge mere strøm og stadigvæk få en lavere regning og forbruge mere bæredygtigt. Altså et win-win-win scenarie. Dette understøttes af features såsom;
- Push notifikationer der hver morgen peger på det billigste tidspunkt på dagen at forbruge strøm
- Widgets, der hjælper dig med at forstå, hvornår der er vedvarende energi
- Prisintervals-featuren der hjælper brugeren med hvornår de skal sætte en vask over, tørre tøj eller lade deres elbil op. Gøres dette korrekt kan det spare 100vis af kroner per opladning.
- Månedsrapporter der hver måned peger på, hvornår på dagen brugeren forbruger strøm, og sammenholder dette med de statslige tariffer. På den måde kan brugeren undgå at betale for forøget tariffer i spidsbelastningsperioder og i stedet opnå den samme mængde kilowatt til en lavere pris.
- Forbrugskategorier der via machine learning analyserer dit elforbrug, og derigennem, uden anvendelse af eksternt hardware, kan beregne, om du bruger din strøm på madlavning, lys du glemmer at slukke eller noget helt tredje og derigennem skaber en unik indsigt og mulighed for at agere proaktivt.
Sidst men ikke mindst finder vi den store konverteringsmaskine, Demo mode, der konverterer ikke-kunder til Norlys kunder. Dette gøres ved at tilbyde en demo af, hvordan du som Norlys kunde har glæde af alle de ovenstående features.
4.5 i Rating
+450.000 Downloads
+2.800.000 Månedlige sessions
+80% YoY vækst
1# mest populære gratis produkt i App Store og Play Store i, blandt andet, November 2024
33% kaldsreduktion
Højeste forøgelse i CLV målt i Norlys
Appen blev lanceret første gang i 2023 og har siden da opnået meget fine resultater. Disse kan inddeles i 3 områder; forretningsmæssig værdi, anvendelse samt App Store Ratings.
FORRETNINGSVÆRDI
Appen har været årsag til ⅓ reduktion i kundeservice opkald vedrørende regninger og dermed en direkte faktor til omkostningsbesparelser.
FORØGELSE AF NØGLE-KPI’ET - Appen i dag årsag til den højeste forøgelse i Customer Lifetime Value, målt i Norlys’ historie - dette er ikke en lille ting i en abonnementsforretning, hvor alt handler om CLV.
ANVENDELSE
Appen er i dag downloadet mere end 450.000 gange. Derudover har den per februar 2025 +2.800.000 månedlige unikke sessions. Dette repræsenterer en YoY vækst på +80%, og indikerer derfor en app, der først lige er begyndt at vise sit potentiale. Et potentiale som forretningen Norlys allerede har mærket markant.
APP STORE RATINGS
Appen har per februar 2025 en App Store rating på 4.5 samt flere gange har været rangeret som det mest populære gratis produkt i hhv. App Store & Play Store og er oftest at finde i Top10 i kategorien “Værktøjer”
Alle disse resultater indkapsles godt i følgende kommentar fra Trustpilot, af Anita Guldager, d. 13/11/2024;
“Har egentlig altid været tilfreds med el-levering fra Norlys. Men fristes indimellem til en tur til konkurrenterne pga pris. … Deres (Norlys) priser er godt nok lidt højere end mange af de andre. Men så er deres app bedre, med henblik på forbrug og prisoversigt. Let at gå til og læse”
Denne kommentar understreger, hvordan brugere er villige til at bevidst betale et premium for at modtage et bedre digitalt produkt, og hvordan Norlys er lykkedes med at skabe dette digitale produkt, der understøtter deres overordnet strategi.
Norlys Appen beviser, hvordan veludførte digitale produkter kan transformere en branche, hvor konkurrencen traditionelt har været prisdrevet. Ved at sætte brugeren i centrum og kombinere æstetik med funktionalitet, har Norlys skabt en platform, der både driver engagement, loyalitet, omkostningsreduktion og forretningsvækst