Det danske barselsdagpengesystem skal sikre, at alle forældre altid får det rigtige beløb udbetalt på rette tidspunkt. Oprindeligt var systemet designet til at opfylde behovene om barselsorlov for traditionelle kernefamilier, såsom en biologisk mor og far, der får ét barn ad gangen, og hvor mor i de fleste tilfælde holdt det meste af orloven. De seneste år er der sket væsentlige ændringer til barselslovgivningen med det formål at imødekomme moderne familiers behov og sikre ligestilling på området. Lovgivningen sørger nu for både at ligedele og øremærke orloven mellem far og mor, men også at understøtte særlige forhold som flerlingefødsler, surrogatforældre, sociale forældre og ekstra orlov i særlige situationer. På den baggrund har det været nødvendigt med gennemgribende ændringer af systemet.
Initiativernes formål er at sikre, at alle borgere, uanset deres unikke omstændigheder, kan få den lovbestemte barselsorlov og vejledning, og kan genkende sig selv i de digitale løsninger. Borgerne skal opleve digital ligestilling, herunder have lige adgang til selvbetjening, uanset hvilken situation, de befinder sig i, og uafhængigt af deres tekniske færdigheder. Strategien fokuserer på at skabe et inkluderende og fleksibelt system, der effektivt kan håndtere alle familiekonstellationer og samtidigt gør det let for kunderådgiverne at administrere sagerne. Dette initiativ er tæt knyttet til Udbetaling Danmarks kernevirksomhed med at levere pålidelige og retfærdige ydelser til alle borgere.
Alt dette skal foregå indenfor rammerne af den eksisterende løsning med fortsat fokus på skalerbarhed og uafhængighed mellem systemets delkomponenter. Systemet skal kunne håndtere et stort antal sager om barselsorlov og udbetaling af barselsdagpenge årligt. Det skal automatisk indhente så mange oplysninger som muligt, for at lette det manuelle arbejde. Samtidig skal systemet gøre det nemt for sagens parter og kunderådgiverne at berige sagerne med yderligere oplysninger. Systemet skal nu også kunne håndtere andre familieforhold med ikke-biologiske forældre eller forældre, som ikke er angivet i de eksterne datakilder. Systemet skal kunne foretage automatiserede godkendelser for så mange sager som muligt baseret på regler, der nemt kan ændres ved ny lovgivning. Hvor automatisk godkendelse ikke er mulig, skal sagerne sendes til manuel behandling med klare retningslinjer for kunderådgiverne.
Med de mange lovgivningsændringer i de seneste år, er fleksibilitet og tilpasningsevne afgørende for systemets relevans og effektivitet over tid. Samtidig har det været et vigtigt element at sikre at brugerne oplevede en let og smidig interaktion uafhængigt af en høj bagvedliggende kompleksitet. Et element i at opnå dette, har været altid at have den klassiske persona i baghovedet ”en forælder, der gennemfører interaktionen med et grædende spædbarn på armen”.
Det danske barselsdagpengesystem er bygget med en avanceret og innovativ arkitektur, skræddersyet til den danske offentlige sektor. Sagsbehandlingen i systemet er baseret på effektiv dataudveksling med eksterne systemer som NemRefusion, SKAT eIndkomst, NemKonto og Beriget Grunddata ved hjælp af fællesoffentlige OIO-standarder og integrationer via dedikerede agenter og message queues.
Når en sag med en ansøgning om barselsorlov kommer ind i systemet, beriges den automatisk med data om orlov, indkomst og familieforhold fra de ovennævnte eksterne kilder. Den automatiske sagsbehandling sikrer, at de fleste ansøgninger om barselsdagpenge kan bevilges uden manuel indblanding, idet sagens oplysninger kan verificeres i officielle registre.
Når manuel involvering er nødvendig, foregår det i et sikkert og brugervenligt miljø. Alle brugere logger ind, og systemet anvender kryptografisk signering, SSL/TLS-kommunikation og detaljeret logning for at sikre datakonfidentialitet, integritet og sporbarhed. Alle brugernes manuelle arbejde bliver understøttet af opgaver baseret på konfigurerbare regler. Således får kunderådgiverne en liste af opgaver, de skal gennemføre. Borgerne guides trinvis gennem opgaverne for at udfylde manglende informationer. For eksempel kan et homoseksuelt par overdrage orlov til en donor, som ikke er retslig forælder. Parrets familieforhold verificeres op imod eksterne kilder, mens donorens oplysninger verificeres op imod de manuelt indberettede oplysninger.
Konfigureringen af reglerne og opgaverne gør det muligt at tilpasse systemet til den nye inkluderende lovgivning hurtigt. Reglerne sikrer bl.a. kontrol af oplysninger, valg af relevant barn på de fleste sager, korrekt tildeling af orlovstyper og visning af relevante informationer. Surrogatforældre får for eksempel automatisk surrogatorlov, og sociale forældre får kun orlov, hvis de har fået overdraget orlov fra retslige forældre, og alle borgere bliver præsenteret for relevante oplysninger, så de føler sig set og forstået.
For at give mulighed for, at flere end to forældre kan holde orlov for et barn, er der foretaget en omstrukturering af datamodellen, og der er tilføjet ny funktionalitet til bl.a. at overdrage orloven fra en forælder til den anden eller til helt andre personer. Det giver systemet en helt ny fleksibilitet til at kunne fordele orloven mellem alle de personer, som nu har lov til at afholde barselsorlov for et barn.
Systemarkitekturen muliggør kontinuerlig levering, integration og test gennem ADO, hvilket sikrer løbende forbedringer og pålidelighed med releases hver 14. dag. Systemet håndterer mange ansøgninger samtidigt og tillader, at dele af systemet kan være nede uden at påvirke resten, takket være en hændelsesdrevet arkitektur (EDA).
Systemet udnytter NNIT Automation Suite til hændelsesfordeling, agentimplementering, logning og sikkerhedstjenester, hvilket giver et standardiseret og effektivt operationelt rammeværk. Systemet er designet med fremtidige behov i tankerne, så det kan vokse og udvikle sig i takt med ændringer i lovgivningen og samfundets behov.
Systemet indeholder knap 3 millioner sager, hvoraf cirka 186.000 er aktive. Før reglerne om øremærket barsel og ligedeling af orlov blev implementeret i 2022, blev der oprettet ca. 275.000 nye sager årligt. Efter 2022 er dette tal steget til over 400.000 nye sager årligt. Stigningen skyldes sager, som benyttes til at ændre orlovsfordelingen mellem forældrene samt flere sager om forældreorlov blandt fædre. Dette demonstrerer systemets skalerbarhed og effektivitet.
Efter implementeringen af den nye lovgivning i 2024, som tilgodeser nye familiekonstellationer, har Udbetaling Danmark behandlet
• over 100 sager med sociale forældre, dvs. hvor en person, som ikke er retslig forælder, kan holde orlov. Dette var tidligere ikke muligt, da lovgivningen og datamodellen kun tillod de to retslige forældre at holde orlov. Nu er både lovgivningen, datamodellen og resten af systemet tilpasset til at kunne håndtere andre forældre end de to retslige.
• over 1.800 sager med særlige situationer, som for eksempel tildeling af ekstra orlov til enlige forældre. Tidligere indeholdt barselsorloven en fælles pulje på 32 uger, som begge forældre kunne bruge af. Nu bliver orloven fordelt ligeligt, og hvis en forælder skal have mere end 24 uger, skal der ske overdragelse eller registrering af en særlig situation, som bevirker, at den ene forælder skal have mere orlov.
• over 500 sager med tvillinger eller flerlinger, hvor forældrene har fået tildelt specifik flerlingeorlov. Dette er også resultatet af ny lovgivning, som tildeler ekstra orlov særligt til forældre med flerbørnsfødsler.
• Pr 1. januar 2025 trådte ny lovgivning omkring surrogat sager i kraft. Systemet er klar til håndtering af disse sager, hvilket ikke ville have været muligt uden de beskrevne systemændringer.
Det er med andre ord sikret, at løsningen fortsat er fuldt lovmedholdelig samtidig med, at borgere ligestilles digitalt, både når det kommer til deres muligheder for selvbetjening og til, at deres sager behandles smidigt og korrekt. Dette initiativ har gjort en reel positiv forskel, idet alle borgere, uanset familieforhold, kan få deres barselsdagpenge og blive tiltalt på en relevant måde. Dette har styrket tilliden til ATP og vist en dedikation til at levere retfærdige og inkluderende ydelser til alle borgere.
Systemet gør det muligt for kunderådgivere at behandle sager for alle typer familieforhold effektivt og sikrer, at borgerne får det korrekte beløb til tiden, også selvom deres familie ikke følger det traditionelle mønster med ’Far, Mor og børn’.