The Dead Sea

&Co. / NoA

for

Greenpeace

Kategori :

Type :

andet

Strategi

Vores strategi med begravelsen af Vejle Fjord var at skabe opmærksomhed om det døde havmiljø - og engagere danskerne for at lægge pres på politikerne op til den grønne trepartsforhandling.

Vi allierede os med en bred gruppe af "pårørende" for at forstærke kampagnens budskab på tværs af sociale platforme og det generelle medielandskab. Heriblandt en præst, Danmarks Sportsfiskerforbund, en kendt forfatter og politikere fra oppositionen.

Begravelsen skulle give os et sprog som alle kunne forstå og relatere til – fra "tørre" tal og data til noget der vækkede følelser. Den skulle rejse spørgsmål om vores landbrug – og endda om, hvorvidt kirken burde tage et større ansvar i miljø- og klimakampen. Men aller vigtigst havde kampagnen til formål at synliggøre danskernes kærlighed til havet.

Løsning

Når nogen dør, holder man en begravelse. Så da biologer erklærede Vejle Fjord død, gjorde vi netop det.
Den 6. april tog vi afsked med fjorden i en ceremoni, der gav danskerne en chance for at sige farvel – og politikerne en chance for at handle.

Det var en begravelse som alle andre. Med en dødsannonce i landets aviser. En ceremoni med præst og blomster. En gravsten. Gravøl. Nekrolog. Den eneste forskel var den afdøde: 800 liter dødt vand fra fjorden. Men denne gang var håbet, at det ikke ville være et endeligt farvel.

Vi forvandlede traditionelle begravelsesritualer til kampagneelementer i en integreret kampagne og aktiverede alle kanaler for at sikre synlighed og engagement:

- Klassisk dødsannonce på sociale medier og i printmedier for at lancere kampagnen og invitere til begravelsen.
- Begravelsesceremoni med mere end 1000 pårørende i samarbejde med en præst fra Folkekirken.
- Gravsten som var tilstede ved begravelsen, og efterfølgende udstillet på Kattegatcentret.
- Gravøl i samarbejde med Anarkist.
- Nekrolog i Politiken af forfatter Carsten Jensen.
- Politiker, Martin Lidegaard, som influencer, der tog fjorden med i Debatten og i Folketinget.
- Partnerskab mellem Greenpeace, Folkekirken og Danmarks Sportsfiskerforbund.
- Massiv PR-indsats.

Alt sammen bakket op af print i lokalaviser og content på sociale medier, der blev delt på tværs de sociale platforme - fra traditionelle posts til fjollede memes.

Herudover legede danskerne også med; Fra memes med Inger Støjberg og en illustration af en skidende gris af Anders Morgenthaler til en dødsannonce for Århus Bugt og en begravelse af Vejle Fjord på den lokale folkeskole til en hyldestsang til fjorden på Spotify og mindeord på sociale medier af pårørende fra alle egne af landet.

Resultat

Begravelsen af Vejle Fjord satte gang i samtalerne, og Greenpeace blev inviteret til alle store danske tv- og radioprogrammer før og efter begravelsen. Med et lille mediebudget på 30.000 DKK genererede vi en medieværdi (presseomtale) på 40.100.000 DKK for vores kampagne, hvilket gav en ROI på medieinvesteringen på 133.567 %.

Kampagnen havde også en markant effekt på Greenpeace' sociale medier. Engagementet og antallet af nye følgere steg under kampagneperioden; på Facebook oplevede vi en organisk vækst på mere end +2000% i nye følgere, mens impressions på instagram steg med +527%, hvilket understreger, at budskabet ikke blot ramte, men også spredte sig ud over Greenpeace’ eksisterende følgere.

Kampagnen formåede dermed ikke bare at engagere, men også at mobilisere en ny gruppe danskere til at tage del i samtalen om klima og miljø.

Kampagnen fik en presseeksponering i Danmark på 148.484.569, svarende til at hver eneste dansker så vores budskab mere end 25 gange.

Disse resultater var afgørende for ikke blot at sikre 39.000.000 DKK til den nødvendige genopretning af Vejle Fjord, men også for at bidrage til at sikre en fond på 40.000.000.000 DKK målrettet reduktion af kvælstofforurening i Danmarks farvande og genopretning af maritimt liv.

Greenpeace

Christian Fromberg

Kampagneleder

Poul Bonke Justesen

Kommunikationsansvarlig

Sune Scheller

Kampagneleder

&Co. / NoA

Sophie Hotchkiss

Creative

Jonathan Slyngborg Fjord

Creative

Claus Collstrup

Creative

Mark Ellegaard

Social & Brand Activation Strategist

Christoffer Reimer Petri

Account Manager

Morten Grundsøe

Visualizer

Malene Therkelsen

Visualizer

Shilo Duffy

Photographer

Alexander Topsøe

Editor

Søren Albrechtsen

Editor

Samarbejdspartnere


Watch Video